OscarMike1 Skrevet 16. januar 2008 Del Skrevet 16. januar 2008 Nikon D80. Jeg setter alltid ISO til 100, dersom det er lys for det. Sjekker via menyen (står 100, ikke "auto), og displayet. Knipser på det meste på A. Jeg har fra tid til annen vært plaget av støy, og lagt merke til at enkelte bilder har blitt tatt med for høy ISO, 800+. Avfeid dette med at jeg muligens har blingset når jeg lekte meg i innstillingene. Men når jeg i går tok portrettbilder, VET jeg at jeg satt ISO til 100. Jeg sjekket mellom hvert bilde. Allikevel ble enkelte bilder tatt med 1600, noe som gjorde enkelte bilder tilnærmet ubrukelige. Dette har skjedd med samtlige objektiver (17-50, 50 og 55-200 - se signaturen). Er det en innstilling jeg har gått glipp av? Skulle gjerne sjekket med manualen, men jeg har den ikke tilgjengelig. Noen som vet? Lenke til kommentar
dhjerp Skrevet 16. januar 2008 Del Skrevet 16. januar 2008 (endret) *Redigerer hele innlegget og mumler noe om å lese bedre en annen gang* Sutekh her selvfølgelig rett......... Endret 16. januar 2008 av dhjerp Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 16. januar 2008 Del Skrevet 16. januar 2008 Auto ISO og ISO-setting er to forskjellige menyvalg, så antagelig er det auto-iso som står på. Har ikke kameraet her så jeg får ikke sjekket, men jeg tror menyvalget bare heter "Auto-ISO". Når auto-iso er påslått så endrer det iso-verdien hvis lukkertiden blir lengre enn innstilt lengste lukkertid. I så fall vil det blinke "auto-iso" eller "iso" (husker ikke i farten) nede til venstre i søkeren. På A, M og S er det helt sikkert ikke noe auto-ISO som kan kludre dette til. Bruker du disse sammen med fast ISO i menyen, kan det være feil på kamera.Hvis auto-iso på D80 er påslått, så er den aktiv i alle modi, også A, M og S. Lenke til kommentar
OscarMike1 Skrevet 16. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2008 Kan ikke skjønne at jeg har misset menyen med "auto-iso". Har bladd forbi den sikkert 15 ganger i dag, uten å merke meg det. Der kan dere se, selv om man har aldri så god utdannelse, betyr det ikke at man har logisk sans.. Takk! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå