Gå til innhold

BK: Tog i fart

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fint bilde. Kanskje ikke så veldig orginalt, men det var no i alle fall ikke biler i en rundkjøring.

Ja, som jeg sa så var det et godt bilde. Det er mange fine linjer, selvsakt i lysstripene, men også i snøen og kanten av jærnbanen.

Det eneste som irriterer meg er hvitbalansen. Snøen er rett og slett for gul. Ta bildene dine i RAW neste gang, så kan du endre hvitbalanse i ettertid. Og hvis du tok dem i raw, er det jo ikke noe problem.

Det går jo også an å få det bra med jpeg, men med større kvalitetstap og ikke like bra resultat.

Lenke til kommentar

Hmmm.. Jeg skal absolutt tenke på å bruke RAW neste gang! Men hovedgrunnen til at det er så gult lys, er at det er gule pærer i gatelysene rett ved siden av...

men skal prøve å tenke på det neste gang. Det går liksom ikke tog SÅ ofte her, så det må planlegges litt :p

Lenke til kommentar
Når det kommer til fotografering, så gjelder det å ta bilder på rett tidspunkt. Prøv å ta bildet når det allerede er lyst ute!

Joda, men da kommer jo ikke stripene etter toget like godt fram.

Og LuciferLynx, det er naturlig at bildene dine blir lyse med lange lukketider midt på dagen :)

Hvis du fortsatt er usikker på det tekniske så kan du jo bare slå opp i fotokompendiet :)

Lenke til kommentar

Hvis du vil ha striper på togene mens det er lyst, kan du kjøpe deg et neutral density filter (forminsker lyset som kommer inn). Du bør også ta slike bilder før det er veldig mørkt. Jeg ville gått ut klokka 08.00 og begynt å ta bilder. Da begynner det å komme nok lys til å få en solid bakgrunn og et spennende lys, men du vil fortsatt få lange lukkertider. Å ta bilder av togets lys er dessverre litt for kjedelig. Jeg slet med å finne gode motiver for lange lukkertider selv, men det er viktig å være der på rett tid, og fokusere på bakgrunnen, framfor lyset. Bakgrunnen skal være god (som i et natur foto), lyset i lang lukkertid er bare en bonus. Prøv å ta bilder av rushtrafikken i en by eller lignende. Når sola går ned (15.30-16.00) kan også være et spennende tidspunkt å ta bilder av trafikken. Problemet er at man jobber da, noe som irriterer meg hver dag:)

EDIT: skrivefeil

Endret av abbarve
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Jeg synest nå ikke bildet var så altfor ille. Men øynene mine ble ikke ledet automatisk til toget, som var intensjonen din her ? Øynene faller lett på fremgrunnen som er litt forstyrrende. Mulig å klippe bort noe på bunnen forbedrer det litt ? Jeg er ikke noen kløpper på dette, men laget raskt et lite forslag..

Nå skal det sies at jeg liker tog og da :)

post-37161-1200572923_thumb.jpg

Endret av Slettet-qfohT7
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...