Gå til innhold

Koble XP Media Center PC trådløst til TV

Anbefalte innlegg

Jeg har planer om å kjøpe meg en WinXP Media Center PC (vurderer en Navigator-maskin fra http://www.alienware.com). Denne maskinen skal stå på eget rom (arbeidsrommet) og brukes som en arbeidsstasjon til vanlig. I tillegg vil jeg koble maskinen til tv'en og styre Media Center applikasjonen fra stua med den medfølgende fjernkontrollen.

Jeg tenkte å kjøpe en trådløs lyd/bilde/infrarød sender og koble mellom PC og TV (noe liknende denne: http://www.thomson-europe.com/images/TNE/p...ges/l_vs650.jpg).

Det jeg trenger er:

PC'en skal overføre video og lydsignal trådløst til TV og ha støtte for infrarødt slik at jeg kan styre Media Center applikasjonen med fjernkontrollen fra stua. Må jeg konvertere video out signalet fra PC'en før jeg sender det inn til den trådløse senderen? Evt. hva slags converter må jeg bruke? Lyden er også en utfordring; jeg vil ha lyd i PC-høyttalerene ved pc'en og lyd ut til den trådløse senderen samtidig - jeg er ikke interessert i å bytte om lydkabel bak pc'en etter hvor jeg vil ha sendt lyden. Er det mulig å splitte audio-out signalet fra lydkortet og sende det to steder?

Infrarødt for fjernkontrollen er greit nok - jeg bare retter inn infrarød dioden på senderen (på pc-siden) så den peker mot infrarød mottakeren på PC'en.

Jeg er derimot usikker på hvordan jeg løser grensesnittet mellom lyd og bilde ut fra pc'en og hva jeg skal sende inn til den trådløse senderen.

Er det noen der ute som har god peiling på dette som kan gi noen tips og evt. anbefale en trådløs sender?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når det gjelder å splitte signalet fra lydkortet er ikke dette noe problem, det enkleste vil vel da være å bruke en minijack-splitter. Slike koblinger får du kjøpt hos elkjøp, expert eller i hvilken som helst A/V-butikk.

Ang. bildeoverføring. Skjermkortet har kun S-video-utgang av det jeg ser av bildene. Du trenger da en s-video til kompositt-overgang (Antar at Thompson-senderen kun har kompositt-koblinger??)

Thompson-senderen er grei den. Har selv den forrige utgaven av den du linka til.

Lenke til kommentar

Ja, jeg har tittet på denne senderen også, men er litt usikker på om den passer mot media center fjernkontrollen.

Siden den er tilpasset PC-TV er det antakelig bedre muligheter for å koble til video/audio fra pc'en.

Jeg er i tilfelle ikke interessert i å bruke fjernkontrollen og ir-mottakeren som følger med i denne pakken, vil kun ha en sender/mottaker som fungerer med media center fjernkontrollen (er ikke sikker på hvilken ir-frekvens denne sender på og om det har noe å si).

Hvordan står det til med lyd/bilde kvaliteten på slike trådløse sendere forresten? Er det tilsvarende et middels vhs-opptak, eller er det mulig å overføre surround-lyd osv?

Lenke til kommentar

Kvaliteten er en god del bedre enn et VHS-opptak. Når det gjelder overføring av surround gjennom denne teknologien er det kun Dolby Surround Pro Logic (1 og 2) (som kodes inn i stereo-spor), som er mulig å overføre.

Lydkvaliteten er helt grei. Du kan jo ta en tur til en Hifiklubben-butikk, de har demonstrert Thomson-sendere i lengre tid. (Mulig du får testet det i en annen butikk også?)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...