Gå til innhold

Sniktitt: MacBook Air


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Altså, her også driver folk og piper om at Air "mangler" så mye...skjønn det artikkelforfatteren skjønner:
Det er helt tydelig at denne maskinen retter seg mot brukere som er "i farta" og som trenger en maskin til de enkle og vanlige oppgavene. De "tunge" brukerne kommer rett og slett ikke til å velge denne maskinen, hvertfall ikke som primærmaskin.

 

Trenger du HDMI, 3 USBkontakter og ethernet når du sitter og nipper til en latte på en kafe mens du surfer på wlan, ja, da er du ikke i målgruppen for Air. Samme f.eks. på forelesning, hvor man har et par word-dokumenter åpne, og that's it. (Nei, jeg tenker ikke på forelesning i HD-videoredigering, 3D-modellering e.l.)

 

Å kritisere Air for å mangle utstyr og tilkoblinger, blir som å kritisere Think eller Kewet for ikke å ha stort lasterom (som er så praktisk når du skal til hytta), plog (uunnværlig under våronna) eller firehjulstrekk. Er du en familiemann/-kvinne med 3 barn og hytte på Veggli kjøper du ikke Think som din første bil. Men har du penga, kan Think være praktisk til å fylle transportbehovet de gangene du bare skal innom butikken, til og fra jobb osv....

 

På samme måte kjøper du ikke Air som din første laptop/PC. Den er en sekundær eller tertiær laptop, som du kan ha med når du ikke trenger masse kraft eller tilkoblinger. F.eks. på kafe eller forelesning.

 

Når jeg sier dette, kommer det nesten refleksivt tilbake: "jammen, jammen, for samme pris får du en laptop med 4 USB-kontakter, HDMI, firewire og DVD-brenner!"

JA, men det har jeg allerede på stasjonær og laptop! Skal jeg et sted og vil jobbe med PS eller 3D på veien, tar jeg jo med hw som takler det! Men skal jeg på forelesning e.l. og bare skal bruke Word, hadde Air vært fett å ha.

 

"Jammen, jammen, du får jo en nesten like lett og mye kraftigere til den og den prisen!!!".

Jada, men jeg vil ha en lett og portabel maskin...jeg har kraften og tilkoblingene jeg trenger på de andre maskinene mine...

 

"Jammen, jammen, den er jo bare tynn, den er ikke spesielt liten!"

Jada, men 12" føles lite, 13" er perfekt. Da er det ikke mye annet å gjøre enn å lage en tynnere maskin, dersom man vil ha den mindre.

 

Det eneste jeg er enig med kritikerne her i, er at prisen er for høy. Men det koster å være storkar og ha det nyeste feteste (eller tynneste) i gata. Når jeg ser prisen krype ned mot 4-sifrede tall, begynner det å rykke i kjøpemuskelen.

 

Å unnskylde seg med "du er ikke i målgruppen" holder ikke. Unasett hvor dårlig et produkt er, så kan man innskrenke målgruppen så mye at produktet er bra for den gruppen.

 

Hva men når du har din ultraportable hjemme hs familen, med kun trådet nett? Eller hos en kamerat? Eller på en utdanningsinstutisjon? Eller på jobb? Er målgruppa folk som bare tar med PCen sin noen steder? Thinksammenlikningen din er ikke god, fordi det finnes en mengde andre bærbare i samme kategori, som har vesentlig bedre muligheter. Det er mange ultraportable å ta av, de har mye flere tilbkoblinger, de har utbyttbart batteri, og i tilegg er de ikke like svære som en middels stor bærbar.

 

AtW

Lenke til kommentar
angry_norwegian: men dersom du kun skal ha en slik maskin for lette oppgaver i farta, hvorfor ikke gå for en EEE i stedet? Samme målgruppe, men med flere tilkoblingsmuligheter, mindre maskin, og til en tredjedel av prisen?

Jeg synes 13" er en perfekt størrelse, og da er det ikke mye annet å ta av enn tykkelse, dersom man skal gjøre en maskin mindre. Dessuten er specsa tross alt milevis foran EEE.

Men EEE er mye snillere mot lommeboka, så jeg ser ikke bort i fra at det blir EEE på meg, student som jeg er.

 

Det er det som jeg ser som hovedproblemet med MBA; jeg synes ikke den passer for noenting. Lekker maskin, ja, men for 15000 kroner forventer jeg innebygd nettverkskort.

Jeg er enig i at prisen er for høy, men det koster å ha det nyeste og feteste.

Lenke til kommentar
Å unnskylde seg med "du er ikke i målgruppen" holder ikke. Unasett hvor dårlig et produkt er, så kan man innskrenke målgruppen så mye at produktet er bra for den gruppen.

 

Eh, jo, det holder i massevis...det er det som kalles "nisjeprodukt".

 

Hva men når du har din ultraportable hjemme hs familen, med kun trådet nett? Eller hos en kamerat? Eller på en utdanningsinstutisjon? Eller på jobb? Er målgruppa folk som bare tar med PCen sin noen steder? Thinksammenlikningen din er ikke god, fordi det finnes en mengde andre bærbare i samme kategori, som har vesentlig bedre muligheter. Det er mange ultraportable å ta av, de har mye flere tilbkoblinger, de har utbyttbart batteri, og i tillegg er de ikke like svære som en middels stor bærbar.

 

AtW

 

Min familie har trådløst nett. Alle kompisene mine har trådløst nett (med mindre de er uten internett i det hele tatt). Utdanningsinstitusjonen min har KUN trådløst nett tilgjengelig for eksterne maskiner. Jobben min har trådløst nett. Nesten overalt der jeg er i det daglige er det trådløst nett, og der det IKKE er det, ligger det i alle fall ikke en ethernetkabel og slenger.

 

Thinksammenligningen er god, fordi her piper folk om "mangler" når man helt klart er utenfor målgruppen. Det blir som om bonden skulle forbanne seg over at den nye el-bilen hans ikke har feste for plog.

Lenke til kommentar
Altså, her også driver folk og piper om at Air "mangler" så mye...skjønn det artikkelforfatteren skjønner:

 

Trenger du HDMI, 3 USBkontakter og ethernet når du sitter og nipper til en latte på en kafe mens du surfer på wlan, ja, da er du ikke i målgruppen for Air. Samme f.eks. på forelesning, hvor man har et par word-dokumenter åpne, og that's it. (Nei, jeg tenker ikke på forelesning i HD-videoredigering, 3D-modellering e.l.)

Her forenkler og fordummer du folk.

 

Nå vil de fleste kunne tenke seg å bruke nettverkstilkoblinger flere steder enn når de sitter å nipper til en latte med Dagens Næringsliv i den nye dyre designdressen og de håndlagde italienske skoene.

 

Det er ikke alle som har tid og råd til å sitte på en kafè eller lete etter en WLAN sone hele dagen og sose bort tiden.

 

Jeg ønsker meg en ultraportabel i 13" format og mener Dell XPS M1330 treffer forretningsmennesker bedre enn denne "air-head" saken.

 

NB!

Nå får man riktignok kjøpt en USB dongle med RJ45, akk så unødvendig.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Ser ikke noe problem med at den mangler RJ45, kan ikke huske sist jeg brukte kablet nett. Overalt hvor jeg er så er det trådløst nett. Hjemme, hos kompiser, på universitetet, på ferga, på samtlige kaféer jeg frekventerer, hos foreldrene mine og på flyplassen. Ser heller ikke det helt store problemet med at den bare har en usb-port så lenge den har bluetooth. Mus og mobiltelefon bruker bluetooth, hva annet trenger du "på farta"? Har du med deg 3-4 dingser som må kobles til med usb hver gang du går utenfor huset? Dessuten så er det tydelig at dette er en del av Apples langsiktige plan om et trådløst økosystem av apple-dingser. Apple TV er trådløs, iPhone og iPod Touch er i stor grad trådløse, Time Capsoule er trådløs også videre også videre. Allerede i dag synkroniseres disse til en viss grad, på sikt vil jeg tro at synkroniseringen blir rimelig total. Jævlig stilig, bare synd jeg får kvalmefornæmmelser av hvor properitære og låste Apple er.

 

Jeg er forsåvidt enig i at prisen er hinsides. Men jeg vil tro denne synker på noe sikt. Per nå så er det nok prosessoren og 1,8" harddisken som presser prisen kraftig oppover, disse vil nok etterhvert bli billigere.

 

Påstanden om at Apple er så utrolig mye dyrere enn alle andre er ikke helt riktig. Mye av denne prisforskjellen kommer av Apples prismodell. Når jeg kjøpte min macbook var den ikke så utrolig mye dyrere enn tilsvarende maskiner.

Lenke til kommentar
Her forenkler og fordummer du folk.

 

Nå vil de fleste kunne tenke seg å bruke nettverkstilkoblinger flere steder enn når de sitter å nipper til en latte med Dagens Næringsliv i den nye dyre designdressen og de håndlagde italienske skoene.

 

Det er ikke alle som har tid og råd til å sitte på en kafè eller lete etter en WLAN sone hele dagen og sose bort tiden.

 

Jeg ønsker meg en ultraportabel i 13" format og mener Dell XPS M1330 treffer forretningsmennesker bedre enn denne "air-head" saken.

 

NB!

Nå får man riktignok kjøpt en USB dongle med RJ45, akk så unødvendig.

Jeg mener ikke å være nedlatende, men jeg blir bare oppgitt over navlebeskuelsen her. Jeg bor i Oslo, og alle steder jeg til daglig er, er det trådløst nett tilgjengelig, og er det ikke det, har jeg 3G via mobil.

Så er det mange i Norge som ikke bor slik til, men da må man huske på at i verden er det mange, mange storbyer hvor det bor mange, mange mennesker som har det slik som meg, nemlig at wlan er tilgjengelig på de fleste stedet der de bruker laptopen til daglig. Jeg bruker nesten aldri Ethernet lenger (unnatt på stasjonærPCn selvfølgelig).

Lenke til kommentar
Ser ikke noe problem med at den mangler RJ45, kan ikke huske sist jeg brukte kablet nett. Overalt hvor jeg er så er det trådløst nett. Hjemme, hos kompiser, på universitetet, på ferga, på samtlige kaféer jeg frekventerer, hos foreldrene mine og på flyplassen. Ser heller ikke det helt store problemet med at den bare har en usb-port så lenge den har bluetooth. Mus og mobiltelefon bruker bluetooth, hva annet trenger du "på farta"? Har du med deg 3-4 dingser som må kobles til med usb hver gang du går utenfor huset? Dessuten så er det tydelig at dette er en del av Apples langsiktige plan om et trådløst økosystem av apple-dingser. Apple TV er trådløs, iPhone og iPod Touch er i stor grad trådløse, Time Capsoule er trådløs også videre også videre. Allerede i dag synkroniseres disse til en viss grad, på sikt vil jeg tro at synkroniseringen blir rimelig total. Jævlig stilig, bare synd jeg får kvalmefornæmmelser av hvor properitære og låste Apple er.

Word. +1. QFT etc.

Lenke til kommentar
Ser ikke noe problem med at den mangler RJ45, kan ikke huske sist jeg brukte kablet nett. Overalt hvor jeg er så er det trådløst nett. Hjemme, hos kompiser, på universitetet, på ferga, på samtlige kaféer jeg frekventerer, hos foreldrene mine og på flyplassen. Ser heller ikke det helt store problemet med at den bare har en usb-port så lenge den har bluetooth. Mus og mobiltelefon bruker bluetooth, hva annet trenger du "på farta"? Har du med deg 3-4 dingser som må kobles til med usb hver gang du går utenfor huset? Dessuten så er det tydelig at dette er en del av Apples langsiktige plan om et trådløst økosystem av apple-dingser. Apple TV er trådløs, iPhone og iPod Touch er i stor grad trådløse, Time Capsoule er trådløs også videre også videre. Allerede i dag synkroniseres disse til en viss grad, på sikt vil jeg tro at synkroniseringen blir rimelig total. Jævlig stilig, bare synd jeg får kvalmefornæmmelser av hvor properitære og låste Apple er.

 

Jeg er forsåvidt enig i at prisen er hinsides. Men jeg vil tro denne synker på noe sikt. Per nå så er det nok prosessoren og 1,8" harddisken som presser prisen kraftig oppover, disse vil nok etterhvert bli billigere.

 

Påstanden om at Apple er så utrolig mye dyrere enn alle andre er ikke helt riktig. Mye av denne prisforskjellen kommer av Apples prismodell. Når jeg kjøpte min macbook var den ikke så utrolig mye dyrere enn tilsvarende maskiner.

Vel da kan jeg med en gang konkludere med at du ikke er ofte ute og besøker kunder som konsulent etc? Jeg kommenterte kun RJ45 så det andre regner jeg med går på andre.
Lenke til kommentar
angry_norwegian: men dersom du kun skal ha en slik maskin for lette oppgaver i farta, hvorfor ikke gå for en EEE i stedet? Samme målgruppe, men med flere tilkoblingsmuligheter, mindre maskin, og til en tredjedel av prisen?

Jeg synes 13" er en perfekt størrelse, og da er det ikke mye annet å ta av enn tykkelse, dersom man skal gjøre en maskin mindre. Dessuten er specsa tross alt milevis foran EEE.

Men EEE er mye snillere mot lommeboka, så jeg ser ikke bort i fra at det blir EEE på meg, student som jeg er.

 

Det er det som jeg ser som hovedproblemet med MBA; jeg synes ikke den passer for noenting. Lekker maskin, ja, men for 15000 kroner forventer jeg innebygd nettverkskort.

Jeg er enig i at prisen er for høy, men det koster å ha det nyeste og feteste.

Jeg har ikke prøvd 13" selv, men har en 14", og synes fortsatt den er altfor stor til bare å drasse rundt med. Derfor synes jeg at EEE er spennende. Man trenger heller ikke 2GiB RAM og Core 2 Duo for å kjøre Abiword og Firefox, det er derfor jeg mener denne maskinen er totalt malplassert. Man har prosessorkraft til å kjøre videoredigering, men skjermen og tastaturet/trackpad er for liten/dårlig til seriøst arbeid. Samtidig må man ty til USB-hub og andre donglebær for å koble til mus, tastatur, skjerm og nettverkskabel. I tillegg priser den seg som en skrivebordserstatter, når den i praksis da bare duger som surfebrett...

 

Jeg tviler ikke på at det likevel er en del som kjøper den, men som maskin synes jeg at apple her bommer på samtlige målgrupper.

 

Angående RJ45, kan jeg ikke huske sist jeg _ikke_ brukte den. Seriøse bedrifter bør ikke flytte sine bruker-vlan over på trådløs, uansett hvor kraftig kraftig kryptering og IDS'er de investerer i. I tillegg er fortsatt hastigheten på wlan altfor lav.

 

Jeg kan være enig i at man ikke trenger RJ45-plugg på mobiltelefoner og PDA'er, men på en PC til nesten 15000, forventer jeg at slikt er montert.

Endret av bepe86
Lenke til kommentar
Her forenkler og fordummer du folk.

 

Nå vil de fleste kunne tenke seg å bruke nettverkstilkoblinger flere steder enn når de sitter å nipper til en latte med Dagens Næringsliv i den nye dyre designdressen og de håndlagde italienske skoene.

 

Det er ikke alle som har tid og råd til å sitte på en kafè eller lete etter en WLAN sone hele dagen og sose bort tiden.

 

Jeg ønsker meg en ultraportabel i 13" format og mener Dell XPS M1330 treffer forretningsmennesker bedre enn denne "air-head" saken.

 

NB!

Nå får man riktignok kjøpt en USB dongle med RJ45, akk så unødvendig.

Jeg mener ikke å være nedlatende, men jeg blir bare oppgitt over navlebeskuelsen her. Jeg bor i Oslo, og alle steder jeg til daglig er, er det trådløst nett tilgjengelig, og er det ikke det, har jeg 3G via mobil.

Så er det mange i Norge som ikke bor slik til, men da må man huske på at i verden er det mange, mange storbyer hvor det bor mange, mange mennesker som har det slik som meg, nemlig at wlan er tilgjengelig på de fleste stedet der de bruker laptopen til daglig. Jeg bruker nesten aldri Ethernet lenger (unnatt på stasjonærPCn selvfølgelig).

 

Jeg jobber i Oslo. Jeg har mange av mine kunder i Oslo og de er høyt oppe teknologisk sett og bruker mye penger på teknologi. Jeg benytter stadig vekk min RJ45 på kundebesøk. Det er unntaksvis at jeg kan koble meg til en kundes WLAN.

 

På egen arbeidsplass og hjemme(på bygda) har jeg selvf. WLAN tilgang.

 

Mitt inntrykk er at man lettere får tilgang til WLAN som reisende(Hotell, kafé, restaurant, konferansesenter osv) enn i andres bedriftslokaler.

 

Men selv på konferansesentre har man opplevd å bli presentert kun for kabling, og kabling av en slik art som krever høy kvalitet på nettverskortet for å fungere. Det er heller ikke alle slike lokaler som har god mobildekning og i noen lokaler skjermes mobilsignaler med hensikt.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Vel da kan jeg med en gang konkludere med at du ikke er ofte ute og besøker kunder som konsulent etc? Jeg kommenterte kun RJ45 så det andre regner jeg med går på andre.

Det er nok noen år siden jeg var det ja. Om du har behov for RJ45 og ikke ønsker å ha et danglebær hengende på maskina så velger du selvsagt ei anna maskin. Det er ikke tvil om at MBA ikke passer for alle. For meg passer den ypperlig, og om den hadde kostet noen høvdinger mindre så hadde jeg kanskje kjøpt den.

 

Jeg kommenterte forsåvidt hele debatten, ikke bare deg :)

Lenke til kommentar
Jeg jobber i Oslo. Jeg har mange av mine kunder i Oslo og de er høyt oppe teknologisk sett og bruker mye penger på teknologi. Jeg benytter stadig vekk min RJ45 på kundebesøk. Det er unntaksvis at jeg kan koble meg til en kundes WLAN.

 

På egen arbeidsplass og hjemme(på bygda) har jeg selvf. WLAN tilgang.

 

Mitt inntrykk er at man lettere får tilgang til WLAN som reisende(Hotell, kafé, restaurant, konferansesenter osv) og ikke i andres bedriftslokaler.

 

Så er altså ikke Air noe for deg.

Jeg, derimot, kan ikke huske sist jeg var et sted der jeg bare kunne koble meg til via RJ45. Det er sånne som oss Air er tilsiktet, så får dere andre finne andre maskiner.

Lenke til kommentar

olsen:

Ser helt klart den, for meg blir den for begrenset ved at man ikke en gang kan oppgradere minnet eller ha flere batterier.

 

Men trenger man en "surfemaskin" og har alt man trenger på maskinen, USB pinner og "online" samt er mest opptatt av design og merket på skjermlokket så er nok dette et godt kjøp.

 

Jeg falt selv for en syltynn Mac for ca. 5 år siden, men denne falt ikke i smak.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...