Gå til innhold

Sniktitt: MacBook Air


Anbefalte innlegg

Vel som sagt, så lenge det faktisk ikke er noen som definitivt har motbevist at den er verdens tynneste (i snitt) kan det jo faktisk hende at Apple har helt rett. Det er vel faktisk slik at det er anklager som har bevisbyrden? Kanskje Apple har gjort hjemmeleksa si? (Ikke at jeg nødvendigvis tror de bryr seg mye om den biten).

 

Ja, som også sagt, så betyr jo ikke det a det er uklart om det e rriktig at det ikke er noe poeng i å se på saken, kanskje snarere tvert imot.

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For all del, jeg har ikke aksjer i Apple og tror uansett ikke Air blir noen gigasuksess. Jeg synes bare det blir en smule komisk at folk anmelder ting til forbrukerombudet fordi det kan være feil, samtidig som de hardnakket påstår at det ikke har noe med antipatier for Apple å gjøre.

 

For all del, hvis disse individene generelt bruker mye av sin tid på å tråle gjennom diverse produsenters reklamemateriale for å finne mulige faktafeil er jo det beundringsverdig... :p

Lenke til kommentar
For all del, hvis disse individene generelt bruker mye av sin tid på å tråle gjennom diverse produsenters reklamemateriale for å finne mulige faktafeil er jo det beundringsverdig... :p

 

Må vel ikke akkurat bruke mye tid for å finne den eventuelle faktafeilen her, det er tross alt hovedbudskapet i hele reklamen..

Lenke til kommentar
For all del, jeg har ikke aksjer i Apple og tror uansett ikke Air blir noen gigasuksess. Jeg synes bare det blir en smule komisk at folk anmelder ting til forbrukerombudet fordi det kan være feil, samtidig som de hardnakket påstår at det ikke har noe med antipatier for Apple å gjøre.

 

For all del, hvis disse individene generelt bruker mye av sin tid på å tråle gjennom diverse produsenters reklamemateriale for å finne mulige faktafeil er jo det beundringsverdig... :p

 

Personlig synes jeg det er bra folk sier ifra om ting de mener kan være feil, hele moderringssystemet her inne er jo feks avhengig av det. De fleste rettsaker er jo ikke av en slik type at utfallet er gitt på forhånd. Alle klager til diverse ombud går jo ikke i klagerens favør osv osv. Det er jo fullt forståelig at flk ikek kan nok om slikt til å vite hva som garantert er en misvisende reklmae, og således sier ifra, og overlater den bedømmelsen over til noen som kan det.

 

Og som Phax sier, det er vel neppe nødvendig å tråle igjennom så mye for å snuble over denne reklamen.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jepp litt som byens/verdens beste pølser som jeg har sett en del varianter av. Nå skal jeg selvfølgelig innrømme at jeg ikke stikker innom pølser.no så ofte så kanskje det faktisk er mange som klager til forbrukerombudet på slike ting. Apple mener altså at de har verdens tynneste bærbare og bruker det selvfølgelig for hva det er verdt. Så langt har det ikke kommet noe på bordet som definitivt tilbakeviser det og da fatter jeg ikke hva folk klager over.

 

Nå er jo jeg opplagt positivt innstillt til Apple og det farger selvfølgelig mitt syn. Men, hvis de som klager til forbrukerombudet ut fra en tilsynelatende intuitiv forstålese av at Apple lyver påstår at det ikke har noe med antipatier å gjøre...

 

 

...tror ikke jeg behøver å kommentere det ytterligere.

Lenke til kommentar

Apples påstand er konkret og står med store bokstaverforsiden sin. Det er ingen løs synsing og mening a la om man synes kjøttkakene var gode eller ikke fult så gode.

 

Apples påstand kan etter min mening ikke tolkes på andre måter enn de påstår at Macbook Air er verdens tynneste bærbare datamaskin etter det eneste naturlige å målet: maksimal tykkelse.

 

Som sagt tidligere så blir det helt absurd om man skal vektlegge det tynneste stedet. Det vil på sikt bare fremkalle en konkurranse om å lage knivskarpe kanter på bærbare for å kunne hevde at de har rett når de påstår at den er verdens tynneste bærbare. (uten å spesifisere det noe nærmere).

 

Alt jeg forsvare det med foreløbig er at Apple lever i sin egen verden. Ergo deres verdens tynneste. Omtrent som å hevde at en person er verdens raskeste mann, underforstått at det er snakk om nordmann.

Lenke til kommentar

Simen1: Synes det ikke er SÅ naturlig å benytte seg av maksimal tykkelse i denne sammenheng, fremfor gjennomsnittlig. Feks i reklame der en sier at en bil bruker så og så mye drivstoff, så er dette også målt gjennomsnittlig (gjerne med spesifisering i forhold til hvilken type bruk i mindre skrift, el. lengre bak i "heftet").

 

Mulig det i denne reklamen kommer en stjerne og liten skrift nederst der det står at dette er gjennomsnittlig målt tykkelse, etterhvert som folk klager. Synes i og for seg at dette hadde vært en grei løsning som ikke kan sies å være misvisende. Ellers synes jeg at Aååle ikke i det hele tatt skjuler hvor tykk denne saken er på sitt tykkeste, så burde heller ikke komme som noen overraskelse på folk om den faktisk skulle være litt tykkere enn de sære modellene som har blitt nevnt her tidligere.

Lenke til kommentar
Alt jeg forsvare det med foreløbig er at Apple lever i sin egen verden. Ergo deres verdens tynneste. Omtrent som å hevde at en person er verdens raskeste mann, underforstått at det er snakk om nordmann.

Men hva er verdens raskeste mann?

Er det den mannen som kan oppnå høyest makshastighet over én meter?

Høyest makshastighet over 100 meter, 200 meter 1km?

Høyeste snitthastighet over en mil?

 

Er det verdens raskeste (ut fra en av ovenstående standarder) mann gjennom alle tider eller for øyeblikket?

 

Jeg har veldig vondt for å se at det er mer relevant at den tykkeste delen av Apples maskin skal definere hvor tynn den faktisk er. Jeg er i og for seg også enig i at det er søkt å kun måle den på det tynneste, men i markedsføring sier man ikke nødvendigvis hele sannheten. Det er jo dessuten fremdeles mulig at Apples maskin er tynnest i snitt som for min del er det mest interessante i en slik sammenligning.

 

Du har jo tydeligvis bestemt deg for at Apple ljuger fordi det for deg atlså er den tykkeste delen av en maskin som bestemmer hvor tynn den er...

 

Litt flåser til slutt: Skal man måle verdens raskeste mann ut fra hans tregeste tempo også kanskje?

Endret av NickFalk
Lenke til kommentar

Skal man klage Apple inn for misvisende markedsføring fordi det eksisterer to maskiner som er litt tynnere som ikke lenger er i salg og sannsynligvis komplett umulig å få tak i? Hvordan forventer man at selskaper skal markedsføre produktene sine?

 

Slik kanskje:

"The world's thinnest notebook available today. There have been two models earlier that were thinner, but they had a different screen size and are no longer available, so this is the thinnest computer you can buy at the moment. Our definition of thin is based on the average thinness of the notebook. The MacBook Air."

 

De skriver jo ikke akkurat "The thinnest notebook ever made. MacBook Air".

 

Kommer neppe noen vei med klagingen.

Lenke til kommentar
...det er jo kjent at gode produkter selger seg selv, uten en masse overdrivelser osv.

Dette er ganske revolusjonerende faktisk. Og at det i tillegg skal være "kjent" er slikt som sprenger hjerner.

 

Realiteten er dessverre at mange gode produkter aldri når fram fordi de ikke har gode nok markedsførings -budsjett/-kampanjer. Riktig nok finnes det enkelte gode produkter som når fram takket være jungeltelegrafen men verden er jo strengt tatt overfyllt av middelmådige produkter som selger bra.

Lenke til kommentar
Simen1: Synes det ikke er SÅ naturlig å benytte seg av maksimal tykkelse i denne sammenheng, fremfor gjennomsnittlig. Feks i reklame der en sier at en bil bruker så og så mye drivstoff, så er dette også målt gjennomsnittlig (gjerne med spesifisering i forhold til hvilken type bruk i mindre skrift, el. lengre bak i "heftet").

Ja, men når det gjelder bensinforbruk så er det både innarbeidet og fornuftig å gå ut fra gjennomsnittlig forbruk. Men hvorfor ikke sammenligne med noe mer naturlig? Når bilens bredde oppgis, du tror vel ikke da at det er snakk om på det smaleste? Når du kjøper et TV-bord fra IKEA, du tror vel ikke at bredden er oppgitt i gjennomsnitt? Når man oppgir utvendige mål er det selvsagt på det mest restriktive man måler (med mindre annet er ettertrykkelig oppgitt).

Lenke til kommentar

Det er bare å klage til forbrukerrådet så mye dere vil.

Jeg har gjort det selv på en Dell-reklame, der de reklamerte med feil specs/pris(ca 2000kr feil).

Resultat: Jeg fikk et fint brev i posten med kopi av brevet forbrukerrådet hadde sent til Dell der de skrev "fy fy, dette er ikke lov"

Jeg er sikker på at Apple også synes det er koselig med brev...

For noen sterkere "sanksjoner" enn det vil de garantert ikke få.

 

Jeg skal ikke blande meg inn i resten av diskusjonen om de faktisk har den tynneste eller ikke, men jeg tror i grunnen at de som kjøper en macbook air kjøper den fordi det er en tynn mac. De gir blaffen i om det finnes/fantes en windowspc som er 1 mm tynnere.

Så lenge Apple oppgir korrekte mål og tekniske spesifikasjoner så har også forbrukeren alle muligheter til å etterprøve påstandene selv

Lenke til kommentar

Om det skal klages, bør det vel gjøres til forbrukerombudet, og ikke forbrukerrådet? Er vel ombudet som har muligheter for å pålegge selskaper til å endre reklame, evt gi bøter (eller blander jeg)?

 

Aasgard: Nå går ikke Apple ut å sier at deres maskin bare har en tykkelse på x (x=gjennomsnittstykkelsen). De sier den er tynnest (uten å si hvordan det er regnet ut ja...), og er samtidig VELDIG flink å oppgi hvor tykk det tykkeste punktet er på sine nettsider. Hadde de ikke gjort dette, kunne jeg skjønnt det kunne blitt kjedelige overraskelser for kunder som hadde feks hadde kjøpt bæreveske på forhånd som ikke var store nok osv. Slik som det er nå tror jeg de "slipper unna" med det rent juridisk sett.

Lenke til kommentar
Om det skal klages, bør det vel gjøres til forbrukerombudet, og ikke forbrukerrådet? Er vel ombudet som har muligheter for å pålegge selskaper til å endre reklame, evt gi bøter (eller blander jeg)?

 

Aasgard: Nå går ikke Apple ut å sier at deres maskin bare har en tykkelse på x (x=gjennomsnittstykkelsen). De sier den er tynnest (uten å si hvordan det er regnet ut ja...), og er samtidig VELDIG flink å oppgi hvor tykk det tykkeste punktet er på sine nettsider. Hadde de ikke gjort dette, kunne jeg skjønnt det kunne blitt kjedelige overraskelser for kunder som hadde feks hadde kjøpt bæreveske på forhånd som ikke var store nok osv. Slik som det er nå tror jeg de "slipper unna" med det rent juridisk sett.

 

Det er bare en fornuftig måte å regne ut tynnest i mine øyne, og det er hvor tynn den er på det tjukkeste, både minste tykkelse, og snittykkelse kan lett maniupulres ved å ha skivetynne utstikkere i alle retninger. Når de ikke sier hvordan de regner det ut, så forenter jeg at det er slik de regner.

 

AtW

Lenke til kommentar
Kan vi ikke bare måle volumet da?

 

De som er interessert i volumet kan vel det ja. Ikke alle former er like praktiske dog, så alene synes jeg ikke det er nok for min del.

 

AtW

Eneste måten å finne ut om den er verdens minste (noe de ikke reklamerer for) er å måle volumet på den kontra de andre konkurrentene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...