Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hva er odds for å bli tatt?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Oddsen er ganske lav, såfremt det ikke er snakk om meget drastiske endringer. Har hørt om et tilfelle der en person ble innkalt til kontroll, les mer her: http://www.bilforumet.no/opplysningen/1832...g-trimming.html

 

Hadde selv en chippet bil som måtte inn hos merkeverksted pga. noen feil. De fikk helt feil verdier fra diagnoseapparatet sitt, og jeg fortalte at bilen var chippet. De synes bare det var artig, jeg beholdt garanti osv., så lenge det var greit at verkstedssjefen der fikk ta en prøvetur :) Man må selvfølgelig ikke regne med at alle verksteder er sånn.

Lenke til kommentar

Jeg ville vært mest bekymra for å bli innblandet i en kollisjon, slik at det ble forsikringssak av det. Forsikringsselskapene legger ikke to fingre imellom for å prøve å finne uregelmessigheter som kan ha hatt innvirkning på hendelsen. At bilen har kraftigere motor enn det som er oppgitt ved tegning av forsikringen ville de nok bruke for alt det er verdt.

Lenke til kommentar
Jeg ville vært mest bekymra for å bli innblandet i en kollisjon, slik at det ble forsikringssak av det. Forsikringsselskapene legger ikke to fingre imellom for å prøve å finne uregelmessigheter som kan ha hatt innvirkning på hendelsen. At bilen har kraftigere motor enn det som er oppgitt ved tegning av forsikringen ville de nok bruke for alt det er verdt.

 

Det er fort gjort å bytte tilbake til originalchip, bare så det er sagt.

Lenke til kommentar
Oddsen er ganske lav, såfremt det ikke er snakk om meget drastiske endringer. Har hørt om et tilfelle der en person ble innkalt til kontroll, les mer her: http://www.bilforumet.no/opplysningen/1832...g-trimming.html

Der var det vel snakk om total ombygging av bilen da, og ikke bare chipping.

 

Sjansen for å bli tatt er nok minimal så lenge du holder deg unna trøbbel. Hvis du krasjer og forsikringsselskapet etterforsker saken, så er det mulig at du i verste fall kan kreves for regress. For å svare direkte på spørsmålet ditt, hva veier en stein?

 

 

:)

Lenke til kommentar
Oddsen er ganske lav, såfremt det ikke er snakk om meget drastiske endringer. Har hørt om et tilfelle der en person ble innkalt til kontroll, les mer her: http://www.bilforumet.no/opplysningen/1832...g-trimming.html

Der var det vel snakk om total ombygging av bilen da, og ikke bare chipping.

 

Sjansen for å bli tatt er nok minimal så lenge du holder deg unna trøbbel. Hvis du krasjer og forsikringsselskapet etterforsker saken, så er det mulig at du i verste fall kan kreves for regress. For å svare direkte på spørsmålet ditt, hva veier en stein?

 

 

:)

 

Leste du i det hele tatt hva jeg skrev? :)

Lenke til kommentar

jeg har en audi a6 1.8 TQ. 04 mod . har skjekket litt rundt selv. denne bil kommer jo med 150 hk og 180 hk. kasse og driverk er akurat det samme, etter de opplysninger jeg har fått tak i. da skal det vel egentlig ikke ha så mye å si på en liten chip som oppgraderer til 200 hk at driverk eller kasse skulle havarere?

Det er vel en del biler med orginal motor som også har problemer med driverk og evt turbo. ikke det at jeg har greie på dette her, men det er det jeg har fått snappet opp :innocent: rett meg hvis jeg har fått tak i feil info

Lenke til kommentar
jeg har en audi a6 1.8 TQ. 04 mod . har skjekket litt rundt selv. denne bil kommer jo med 150 hk og 180 hk. kasse og driverk er akurat det samme, etter de opplysninger jeg har fått tak i. da skal det vel egentlig ikke ha så mye å si på en liten chip som oppgraderer til 200 hk at driverk eller kasse skulle havarere?

Det er vel en del biler med orginal motor som også har problemer med driverk og evt turbo. ikke det at jeg har greie på dette her, men det er det jeg har fått snappet opp :innocent: rett meg hvis jeg har fått tak i feil info

 

Sjansen for at du ødelegger drivverket blir selvsagt større med chip, både fordi du får økt effekt men også fordi du gjerne får litt tyngre høyrefot etter chippingen :) Hvor langt har tralla di gått?

Lenke til kommentar
jeg er ikke så vass på pedalen hele tiden hehe. bilen har gått 65000.

grunn til chip er, at jeg tenkte på drivstof forbruket ville gå litt ned, + at jeg skal ha båten bak noen ganger, tenkte da at det blir lettere å få opp farten. og selvfølgelig at det er litt morro da :dribble:

 

Jeg tror ikke du har noe å bekymre deg for. Chip i vei :) Hadde en Ibiza med samme motor som din A6, det var sinnsyk forskjell før og etter chip. Målte forbruket til 0,68 på langkjøring.

Lenke til kommentar

ok

men tror du jeg kommer like langt ned på forbruket med en quattro??

 

jeg har hatt en a6 tidligere også som var chippet, men den var ikke chippet mye tror jeg. økning fra 220 nm til 260 nm.

tenkte på og komme opp mot 300 nm og ca 190 hk. men da blir det med flash. regner med at det er det som er best for å ikke bli mistenkt, hørt at noen bytter ut chippen også, men dette er vel lettere å finne ut av??

Lenke til kommentar

Så vidt jeg vet, skal ikke man kunne finne ut at den bil er chipet med (i hvert fall) type programvare-chip, altså man leser ut en fil fra bilen og laster inn en ny. Eller, de skal ikke kunne finne ut av det kun ved diagnose, men hvis de (les: verkstedet) laster ut filen og ser gjennom den, vil de kunne finne det ut.

 

Si fra om jeg tar feil her.

Lenke til kommentar

mulig mulig.

men etter det jeg har hørt, så laster de ut den orginale fil fra bilen, sender denne til tyskland, der har de folk som modifiserer den orginale fil litt, sånn at turbotrykk , bensin , luftmengde blir litt høyere. "sier de da"

 

og det er da jeg mener at ved evt chip, så blir orginalprogrammet brukt med litt justering, da er det vel så og si umulig å finne ut????

Lenke til kommentar
Leste du i det hele tatt hva jeg skrev? :)

Jepp, og det var ikke særlig relevant å linke til den tråden på Bilforumet. :)

 

audifreek: Vanligvis lastes det bare ny programvare i den eksisterende styreenheten, men noen ganger byttes også den. Begge deler finner man lett ut hvis man leter, men du trenger ikke være bekymret for 

 bli avskiltet i EU-kontrollen. :p

Endret av SupremeX
Lenke til kommentar
ok

men tror du jeg kommer like langt ned på forbruket med en quattro??

 

jeg har hatt en a6 tidligere også som var chippet, men den var ikke chippet mye tror jeg. økning fra 220 nm til 260 nm.

tenkte på og komme opp mot 300 nm og ca 190 hk. men da blir det med flash. regner med at det er det som er best for å ikke bli mistenkt, hørt at noen bytter ut chippen også, men dette er vel lettere å finne ut av??

 

 

En A6 er såpass mye tyngre enn en Ibibza (1100 kg), så ikke regn med så lavt forbruk. Endrer du ikke kjørevanene dine etter chippingen vil nok forbruket gå noe ned, men den helt store sparingen må du ikke håpe på.

Lenke til kommentar

Du merker stor forskjell på og chippe en vanlig 1.8T. De orginale 150 hesterne går ekstremt dårlig så det er et "must" spør du meg.

 

Aldri hørt om noen som har blitt tatt for chipping. Aldri hørt at noen har fått "forevisning for trafikkstasjon" på eu kontroll eller etter chip. På turbomotorer er det veldig lett og sjekk om den er chippa. Det er bare og sjekke ladetrykket.

 

Når jeg tar EU kontroll på biler jeg merker er chippa pleier jeg bare være litt mer pirkete på at br.skivene er tjukke nok og at det rett og slett er mye bremser igjen. Når man kommer til "tvilen kommer alltid kunden tilgode" pleier jeg og drite i det og gi feil når det gjelder bremser og chippa biler.

Kan hende man må trikse og mikse litt for og få igjennom avgassen. Sett et par brente/smelta katalysatorer.

Lenke til kommentar

Regner vel egentlig med at man må bytte noen slitedeler før eller siden pga evt chip. men det er vel ikke noe mere skjans for tubo eller kasse ryker?? møller sier jo at disse motorer skal tåle opptil 300 hk, etter det jeg har hørt da, etter å ha snakket med en mekaniker på audi.

 

men man kan jo få 1000 forskjellige svar. så hva er rett?? hvem vet.

 

jeg kommer vel til å ta turen og skremme opp motoren litt, ser ikke for meg så mye problem, etter hva jeg hører på dere :roll:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...