Gissan Skrevet 16. januar 2008 Del Skrevet 16. januar 2008 Hvilket av BHs frakt-alternativer anbefales? Jeg valgte det billigste, og fikk topp service. Pakkesporing hele veien, og de ringte meg opp for å spørre om jeg var hjemme på leveringsdagen. da jeg sa jeg ikke var det, leverte de på jobb istedet. Fra jeg la inn bestillingen til jeg satt med 36000,- i objektiver mellom nevene tok ca 40 timer. Og det var med billigste fraktalternativ, som sagt. Ser overhodet ikke noe poeng i å betale for de dyrere, om ikke det er forskjeller i forsikring av sendingen eller noe slikt (sjekk! Jeg vet ikke). Kanskje litt OT, men hva kjøpte du? Lenke til kommentar
mamama Skrevet 16. januar 2008 Del Skrevet 16. januar 2008 (endret) Planlegger å kjøpe blitz, reflektor og softbox fra B&H. Er det noe grense for hvor mye man kan kjøpe for? Slik som når man kjøper dvd for eksempel, så må det ikke bli mer enn 200 kr for å slippe moms. Er det noe tilsvarende grense på større beløp, 6000 for eksempel? Vet man må betale moms og frakt men er det noe utenom det? Endret 16. januar 2008 av mamama Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 16. januar 2008 Del Skrevet 16. januar 2008 Planlegger å kjøpe blitz, reflektor og softbox fra B&B. Er det noe grense for hvor mye man kan kjøpe for?Slik som når man kjøper dvd for eksempel, så må det ikke bli mer enn 200 kr for å slippe moms. Er det noe tilsvarende grense på større beløp, 6000 for eksempel? Vet man må betale moms og frakt men er det noe utenom det? Nei, så lenge staten får sitt er det praktisk talt ubegrenset... Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 16. januar 2008 Del Skrevet 16. januar 2008 Nei, ser ingen grunn til å støtte norske butikker når forskjellen er så stor som nå. Har for tiden en bestilling i "pending" hos Adorama og har også noen bøker i bestilling hos amazon. Kommer til å bestille en større skjerm fra USA etter hvert, da det er store penger å spare der også. Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 16. januar 2008 Del Skrevet 16. januar 2008 (endret) Hvilket av BHs frakt-alternativer anbefales? Jeg valgte det billigste, og fikk topp service. Pakkesporing hele veien, og de ringte meg opp for å spørre om jeg var hjemme på leveringsdagen. da jeg sa jeg ikke var det, leverte de på jobb istedet. Fra jeg la inn bestillingen til jeg satt med 36000,- i objektiver mellom nevene tok ca 40 timer. Og det var med billigste fraktalternativ, som sagt. Ser overhodet ikke noe poeng i å betale for de dyrere, om ikke det er forskjeller i forsikring av sendingen eller noe slikt (sjekk! Jeg vet ikke). Kanskje litt OT, men hva kjøpte du? Canon EF70-200mm f2.8L IS Canon EF85mm f1.2L Canon EF16-35mm f2.8L Hoya Super-HMC filtre til alle tre, samt et originalt Pentax K10D-batteri (til madamen) og et ekstra batteri til min Creative Zen Vision. Totalprisen ble ca 36000,- inkl frakt, valutapåslag, gebyrer og MVA. Sparte ca 17000,- i forhold til norsk pris. Endret 16. januar 2008 av Aetius Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 16. januar 2008 Del Skrevet 16. januar 2008 Totalprisen ble ca 3600,- inkl frakt, valutapåslag, gebyrer og MVA. Sparte ca 17000,- i forhold til norsk pris.Jeg håper inderlig det mangler en null der, hvis ikke tror jeg norske fotoforretninger kommer til å slite ganske så grundig Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 16. januar 2008 Del Skrevet 16. januar 2008 Nei, ser ingen grunn til å støtte norske butikker når forskjellen er så stor som nå. Jeg sier ikke at dette gjelder deg, men jeg synes på generelt grunnlag at folk har et samfunnsansvar på å kjøpe utstyret i butikken de ber om hjelp i, om de ber om hjelp. Hvis butikkene bruker store ressurser på kunder som bare skal ha hjelp men aldri kjøper noe, vil det i ytterste konsekvens føre til at vi kun får nettbutikker her i landet, og det er ingen tjent med. Kjøp gjerne på nett eller utenlands om du vet hva du skal ha og vet hvilke følger det får, men bruker du butikkenes tjenester, så kjøp hos dem også. Totalprisen ble ca 3600,- inkl frakt, valutapåslag, gebyrer og MVA. Sparte ca 17000,- i forhold til norsk pris.Jeg håper inderlig det mangler en null der, hvis ikke tror jeg norske fotoforretninger kommer til å slite ganske så grundig Urk, ja, 36000,- skal det selvsagt være. Skjønt, in my wildest dreams... Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 16. januar 2008 Del Skrevet 16. januar 2008 Nei, ser ingen grunn til å støtte norske butikker når forskjellen er så stor som nå. Jeg sier ikke at dette gjelder deg, men jeg synes på generelt grunnlag at folk har et samfunnsansvar på å kjøpe utstyret i butikken de ber om hjelp i, om de ber om hjelp. Hvis butikkene bruker store ressurser på kunder som bare skal ha hjelp men aldri kjøper noe, vil det i ytterste konsekvens føre til at vi kun får nettbutikker her i landet, og det er ingen tjent med. Kjøp gjerne på nett eller utenlands om du vet hva du skal ha og vet hvilke følger det får, men bruker du butikkenes tjenester, så kjøp hos dem også. Helt enig i dette Aetius, men jeg bor slik til at jeg tror jeg har vært i en norsk fotobutikk 3-4 ganger i mitt liv. (Nesten) alt blir handlet på nettet, basert på hva jeg leser rundt om på nettet, erfaring og magefølelse. Lenke til kommentar
Gissan Skrevet 16. januar 2008 Del Skrevet 16. januar 2008 Hvilket av BHs frakt-alternativer anbefales? Jeg valgte det billigste, og fikk topp service. Pakkesporing hele veien, og de ringte meg opp for å spørre om jeg var hjemme på leveringsdagen. da jeg sa jeg ikke var det, leverte de på jobb istedet. Fra jeg la inn bestillingen til jeg satt med 36000,- i objektiver mellom nevene tok ca 40 timer. Og det var med billigste fraktalternativ, som sagt. Ser overhodet ikke noe poeng i å betale for de dyrere, om ikke det er forskjeller i forsikring av sendingen eller noe slikt (sjekk! Jeg vet ikke). Kanskje litt OT, men hva kjøpte du? Canon EF70-200mm f2.8L IS Canon EF85mm f1.2L Canon EF16-35mm f2.8L Hoya Super-HMC filtre til alle tre, samt et originalt Pentax K10D-batteri (til madamen) og et ekstra batteri til min Creative Zen Vision. Totalprisen ble ca 36000,- inkl frakt, valutapåslag, gebyrer og MVA. Sparte ca 17000,- i forhold til norsk pris. Hehe.. Hadde ikke sagt nei til noen av de der, men 85/1.2L hadde nok vært førstemann på kamera. Dog kan jeg ikke kjøpe særlig mye utstyr i de nærmeste månedene, da jeg for tiden er blakk etter å ha punget ut 10.500 kroner for et 1D mk.II Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 16. januar 2008 Del Skrevet 16. januar 2008 Urk, ja, 36000,- skal det selvsagt være. Skjønt, in my wildest dreams... Hehe. Hadde Canon hatt kremoptikk som det der til den prisen så hadde nok selv jeg meldt overgang Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 16. januar 2008 Del Skrevet 16. januar 2008 Planlegger å kjøpe blitz, reflektor og softbox fra B&B. Er det noe grense for hvor mye man kan kjøpe for?Slik som når man kjøper dvd for eksempel, så må det ikke bli mer enn 200 kr for å slippe moms. Er det noe tilsvarende grense på større beløp, 6000 for eksempel? Vet man må betale moms og frakt men er det noe utenom det? Nei, så lenge staten får sitt er det praktisk talt ubegrenset... 6000,- er fribeløp dersom du selv frakter varen over grensen og oppholder deg i utlandet i minst 24 timer. -k Lenke til kommentar
Aak1 Skrevet 16. januar 2008 Del Skrevet 16. januar 2008 Det burde blitt laget en sticky med info om mva, frakt, moms og toll i forhold til kjøp av fotoutstyr. Jeg begynner å bli forvirret ^^ Lenke til kommentar
kopperhead Skrevet 16. januar 2008 Del Skrevet 16. januar 2008 Det er ikke noe spesielt med foto.. det er en fast linje for all frakt.. og man finner det i tråder på forbruker forumet Lenke til kommentar
Art_Vandalay Skrevet 16. januar 2008 Del Skrevet 16. januar 2008 Sendte inn bestilling hos B&H på en 100 mm makro, får håpe det går fort og smertefritt. Lenke til kommentar
Aak1 Skrevet 16. januar 2008 Del Skrevet 16. januar 2008 tror jeg smeller til ved å kjøpe en SB-600 og en Tokina 12-24mm.. Tokinaen koster jo bare 3k der, mens i norge koster den oppimot 5k. Må først få visakortet mitt i posten da. (Ble lei av begrensningene til visa elektron) Lenke til kommentar
mamama Skrevet 16. januar 2008 Del Skrevet 16. januar 2008 (endret) Jeg smeller til med dette straks den finansielle biten er i boks: Kommer på 5900 kr Endret 16. januar 2008 av mamama Lenke til kommentar
Spiffster Skrevet 16. januar 2008 Del Skrevet 16. januar 2008 Passer supert at dollaren skal ned frem til mars. Skal til CA i mars Lurer på om kanskje D300 må vente for å rydde plass til litt objektiver... Lenke til kommentar
Autoxave Skrevet 16. januar 2008 Del Skrevet 16. januar 2008 Dollarkursen er spådd under 5 kroner før mars, noe som gjør at vi med god samvittighet kan handle mer og mer fra statene. En slik handel burde jo føre til at Norske forhandlere bør justere prisene sine? Det kan jo hende at man er så "heldig" at butikkene i USA setter opp prisen sin på grunn av den synkende dollarkursen også... Forhandlerne er vel bare glad for at dollarprisen er lav, mao flere utenlandske kjøpere. Lenke til kommentar
Autoxave Skrevet 16. januar 2008 Del Skrevet 16. januar 2008 (endret) Apropos handle i USA, har dere noen gode forslag til butikker? Eller handler dere gjennom ebay? BH er vel mest populært... http://www.bhphotovideo.com/ EDIT: SB-600 for 950 kr! I Norge koster denne kr 1999, ikke så veldig mye å spare når en tenker på frakt, moms og tap av 5 års reklamasjonsrett. Edit: SB600 $180 + frakt ca $50 = kr 1230. Med 25% moms (blits+frakt) = 1537. Du sparer mao ca 500 kr og mister 5 års reklamasjon. Ikke verdt det etter min mening. Endret 16. januar 2008 av Autoxave Lenke til kommentar
Aak1 Skrevet 16. januar 2008 Del Skrevet 16. januar 2008 Du har et poeng. Jeg får se. Vil dollaren synke ytterligere? Altså, at det lønner seg å vente litt til? Eller er det nå vi må slå til? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå