Gå til innhold

Dollaren blir svakere og svakere - og vi handler i statene :)

Anbefalte innlegg

Hvilket av BHs frakt-alternativer anbefales?

Jeg valgte det billigste, og fikk topp service. Pakkesporing hele veien, og de ringte meg opp for å spørre om jeg var hjemme på leveringsdagen. da jeg sa jeg ikke var det, leverte de på jobb istedet. Fra jeg la inn bestillingen til jeg satt med 36000,- i objektiver mellom nevene tok ca 40 timer. Og det var med billigste fraktalternativ, som sagt. Ser overhodet ikke noe poeng i å betale for de dyrere, om ikke det er forskjeller i forsikring av sendingen eller noe slikt (sjekk! Jeg vet ikke).

Kanskje litt OT, men hva kjøpte du? :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Planlegger å kjøpe blitz, reflektor og softbox fra B&H. Er det noe grense for hvor mye man kan kjøpe for?

Slik som når man kjøper dvd for eksempel, så må det ikke bli mer enn 200 kr for å slippe moms.

Er det noe tilsvarende grense på større beløp, 6000 for eksempel?

Vet man må betale moms og frakt men er det noe utenom det?

Endret av mamama
Lenke til kommentar
Planlegger å kjøpe blitz, reflektor og softbox fra B&B. Er det noe grense for hvor mye man kan kjøpe for?

Slik som når man kjøper dvd for eksempel, så må det ikke bli mer enn 200 kr for å slippe moms.

Nei, så lenge staten får sitt er det praktisk talt ubegrenset...
Lenke til kommentar

Nei, ser ingen grunn til å støtte norske butikker når forskjellen er så stor som nå. Har for tiden en bestilling i "pending" hos Adorama og har også noen bøker i bestilling hos amazon. Kommer til å bestille en større skjerm fra USA etter hvert, da det er store penger å spare der også.

Lenke til kommentar

Jeg valgte det billigste, og fikk topp service. Pakkesporing hele veien, og de ringte meg opp for å spørre om jeg var hjemme på leveringsdagen. da jeg sa jeg ikke var det, leverte de på jobb istedet. Fra jeg la inn bestillingen til jeg satt med 36000,- i objektiver mellom nevene tok ca 40 timer. Og det var med billigste fraktalternativ, som sagt. Ser overhodet ikke noe poeng i å betale for de dyrere, om ikke det er forskjeller i forsikring av sendingen eller noe slikt (sjekk! Jeg vet ikke).

Canon EF70-200mm f2.8L IS

Canon EF85mm f1.2L

Canon EF16-35mm f2.8L

Hoya Super-HMC filtre til alle tre, samt et originalt Pentax K10D-batteri (til madamen) og et ekstra batteri til min Creative Zen Vision.

Totalprisen ble ca 36000,- inkl frakt, valutapåslag, gebyrer og MVA. Sparte ca 17000,- i forhold til norsk pris.

Endret av Aetius
Lenke til kommentar
Nei, ser ingen grunn til å støtte norske butikker når forskjellen er så stor som nå.

Jeg sier ikke at dette gjelder deg, men jeg synes på generelt grunnlag at folk har et samfunnsansvar på å kjøpe utstyret i butikken de ber om hjelp i, om de ber om hjelp. Hvis butikkene bruker store ressurser på kunder som bare skal ha hjelp men aldri kjøper noe, vil det i ytterste konsekvens føre til at vi kun får nettbutikker her i landet, og det er ingen tjent med. Kjøp gjerne på nett eller utenlands om du vet hva du skal ha og vet hvilke følger det får, men bruker du butikkenes tjenester, så kjøp hos dem også.

Totalprisen ble ca 3600,- inkl frakt, valutapåslag, gebyrer og MVA. Sparte ca 17000,- i forhold til norsk pris.
Jeg håper inderlig det mangler en null der, hvis ikke tror jeg norske fotoforretninger kommer til å slite ganske så grundig :p

Urk, ja, 36000,- skal det selvsagt være. Skjønt, in my wildest dreams... :)

Lenke til kommentar
Nei, ser ingen grunn til å støtte norske butikker når forskjellen er så stor som nå.

Jeg sier ikke at dette gjelder deg, men jeg synes på generelt grunnlag at folk har et samfunnsansvar på å kjøpe utstyret i butikken de ber om hjelp i, om de ber om hjelp. Hvis butikkene bruker store ressurser på kunder som bare skal ha hjelp men aldri kjøper noe, vil det i ytterste konsekvens føre til at vi kun får nettbutikker her i landet, og det er ingen tjent med. Kjøp gjerne på nett eller utenlands om du vet hva du skal ha og vet hvilke følger det får, men bruker du butikkenes tjenester, så kjøp hos dem også.

Helt enig i dette Aetius, men jeg bor slik til at jeg tror jeg har vært i en norsk fotobutikk 3-4 ganger i mitt liv. (Nesten) alt blir handlet på nettet, basert på hva jeg leser rundt om på nettet, erfaring og magefølelse.

Lenke til kommentar

Canon EF70-200mm f2.8L IS

Canon EF85mm f1.2L

Canon EF16-35mm f2.8L

Hoya Super-HMC filtre til alle tre, samt et originalt Pentax K10D-batteri (til madamen) og et ekstra batteri til min Creative Zen Vision.

Totalprisen ble ca 36000,- inkl frakt, valutapåslag, gebyrer og MVA. Sparte ca 17000,- i forhold til norsk pris.

Hehe.. Hadde ikke sagt nei til noen av de der, men 85/1.2L hadde nok vært førstemann på kamera.

Dog kan jeg ikke kjøpe særlig mye utstyr i de nærmeste månedene, da jeg for tiden er blakk etter å ha punget ut 10.500 kroner for et 1D mk.II :)

Lenke til kommentar
Planlegger å kjøpe blitz, reflektor og softbox fra B&B. Er det noe grense for hvor mye man kan kjøpe for?

Nei, så lenge staten får sitt er det praktisk talt ubegrenset...

6000,- er fribeløp dersom du selv frakter varen over grensen og oppholder deg i utlandet i minst 24 timer.

-k

Lenke til kommentar
Dollarkursen er spådd under 5 kroner før mars, noe som gjør at vi med god samvittighet kan handle mer og mer fra statene. En slik handel burde jo føre til at Norske forhandlere bør justere prisene sine?

Det kan jo hende at man er så "heldig" at butikkene i USA setter opp prisen sin på grunn av den synkende dollarkursen også...

Forhandlerne er vel bare glad for at dollarprisen er lav, mao flere utenlandske kjøpere.

Lenke til kommentar
Apropos handle i USA, har dere noen gode forslag til butikker? Eller handler dere gjennom ebay?

BH er vel mest populært...

http://www.bhphotovideo.com/

EDIT: SB-600 for 950 kr!

I Norge koster denne kr 1999, ikke så veldig mye å spare når en tenker på frakt, moms og tap av 5 års reklamasjonsrett.

Edit: SB600 $180 + frakt ca $50 = kr 1230. Med 25% moms (blits+frakt) = 1537. Du sparer mao ca 500 kr og mister 5 års reklamasjon. Ikke verdt det etter min mening.

Endret av Autoxave
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...