Gå til innhold

Dollaren blir svakere og svakere - og vi handler i statene :)

Anbefalte innlegg

Dollarkursen er spådd under 5 kroner før mars, noe som gjør at vi med god samvittighet kan handle mer og mer fra statene. En slik handel burde jo føre til at Norske forhandlere bør justere prisene sine?

Det er jo en skam at man sparet over halvpaten av pengen på å handle der borte?

Noen som tror JP, Fotovideo og andre kommer til å justere prisene, eller er denne kundeflukten så liten at de tar det hele med ro?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dollarkursen er spådd under 5 kroner før mars, noe som gjør at vi med god samvittighet kan handle mer og mer fra statene. En slik handel burde jo føre til at Norske forhandlere bør justere prisene sine?
"Problemet" er vel at forhandlerne/importørene ikke får bedre priser, fordi de ikke nødvendigvis handler i dollar. Dersom de handler i euro eller yen, er det ikke mye forandring. Dermed har de ikke grunnlag for å sette ned prisene så mye.

Forøvrig tror jeg at kundeflukten er såpass liten at de har lite å tape på å la prisene være. Det er selvfølgelig ikke et ubetydelig antall som handler fra USA, men samtidig tror jeg de tjener såpass på det de selger i Norge, at skulle de justert prisene nærmere USA-nivå, ville vinningen på økt salg forsvinne svært fort. Mange vil alltid kjøpe i Norge uansett, og noen vil alltid kjøpe i butikk. De er villige til å betale det det koster, og dermed er det ingen grunn til å justere priser så lenge du tjener greit. Butikkene bryr seg ikke om å tilfredsstille de mest prisbevisste kundene, de bryr seg om å tjene penger...

Lenke til kommentar

Det kan jo hende at man er så "heldig" at butikkene i USA setter opp prisen sin på grunn av den synkende dollarkursen også...

Lenke til kommentar

http://www.bhphotovideo.com/

Handler hvertfall jeg. kanskje noen tar på seg lista over EKSTRA goe objektivkjøp fra Statene?

Selv har jeg en Nikon 105mm f/2 DC på vei. Som jeg gjennom en kontakt får for 800 dollar = 4412 NOK

Pris i Norge = 8631 (JP som er klart billigst på denne her på berget)

Husk at det løper en fraktkost og mva på 25% inn til Norge på prisene da

Lenke til kommentar

Handler hvertfall jeg. kanskje noen tar på seg lista over EKSTRA goe objektivkjøp fra Statene?

Selv har jeg en Nikon 105mm f/2 DC på vei. Som jeg gjennom en kontakt får for 800 dollar = 4412 NOK

Er det mulig å få butikken til å merke som gave? Eller merke med en mindre verdi?

Lenke til kommentar

Ikke den butikken hvertfall. Men du har sikkert andre. Dog er vel ebay stedet for slikt :)

Jeg skjønner hvorfor du ønsker det, og sier heller ikke noe på det. Alle vil vi spare penger, selv om enkelte moralister stiller en del spørsmål ved det :fun:

Påpeker at jeg kun kjøper orginaloptikk på denne måten...

Lenke til kommentar

Er det mulig å få butikken til å merke som gave? Eller merke med en mindre verdi?

Butikker gjør som oftest ikke det, det er heller enkeltpersoner.

Å merke med lavere verdi er en risk du tar, noe jeg personlig ikke ville gjort, men så slipper jeg å betale moms uansett da. (Har man familie med statsborgerskap i USA kan de ta med seg et uendelig beløp over grensen, har jeg hørt.)

Lenke til kommentar
Å merke med lavere verdi er en risk du tar, noe jeg personlig ikke ville gjort, men så slipper jeg å betale moms uansett da. (Har man familie med statsborgerskap i USA kan de ta med seg et uendelig beløp over grensen, har jeg hørt.)

Bare hvis de tar det med seg tilbake igjen etter endt opphold i Norge.

Lenke til kommentar

Siden kamerautstyret stort sett produseres i Asia er det ikke sikkert prisene følger dollaren helt til bunns.

Seriøse nettbutikker pleier å ha orden i sakene, og det er også mye stress for dem dersom varer blir returnert til avsender etter stikkontroll pga feil merking, og alle fremtidige pakker blir sjekket grundig og blir 2-3 uker forsinket.

Lenke til kommentar

uansett er det mange som spanderer seg en liten svipptur til NY for en langhelg. Turen er jo tjent inn på et kvalitetsobjektiv, og jeg har tilgode å bli stoppet i tollen for et objektiv.

6000 kroners grensa blir litt for teit, spesielt når Ola Nordmann er viden kjent for å dra på shopping i utlandet. Lurer på hvor mange jenter som stopper opp for å fortolle klær de har shoppa i Paris :)

NY har aldri vært billigere å besøke. Skal du ha kamera og objektiv, kan man jo alltids lure med kjerringa så hun får shoppe litt i tillegg :)

Lenke til kommentar

Skal ikke nevne konkrete nettopriser, men hvis vi skulle f.eks solgt et Eos 400D til samme pris som elprice/elkjøp så hadde vi tapt ca 250,- pr kamera.

Er vi heldige tjener vi kanskje 1000,- på et kamera til over 10000,-

400D tjener vi ca 700,- idag (5995,-) så tror ikke

men samtidig tror jeg de tjener såpass på det de selger i Norge, at skulle de justert prisene nærmere USA-nivå, ville vinningen på økt salg forsvinne svært fort.

stemmer helt!

Endret av jvc1986
Lenke til kommentar
Hvilket av BHs frakt-alternativer anbefales?

Jeg valgte det billigste, og fikk topp service. Pakkesporing hele veien, og de ringte meg opp for å spørre om jeg var hjemme på leveringsdagen. da jeg sa jeg ikke var det, leverte de på jobb istedet. Fra jeg la inn bestillingen til jeg satt med 36000,- i objektiver mellom nevene tok ca 40 timer. Og det var med billigste fraktalternativ, som sagt. Ser overhodet ikke noe poeng i å betale for de dyrere, om ikke det er forskjeller i forsikring av sendingen eller noe slikt (sjekk! Jeg vet ikke).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...