Gå til innhold

Diskuter Nokia 5610 her

Mira6

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Du får skrive dine erfaringer når du får denne mobilen ;) Spennende hvordan lyden er på denne osv ;)

Veldig spennende blir det. 5300 hadde jo veldig god lyd, bare synd at telefonen så og føltes skikkelig jalla. Håper Nokia kommer på banen med to gode musikktelefoner med 5310 og 5610. SE har blitt for dominerende.

Lenke til kommentar

Da kommer jeg til å fortsette og skrive i denne ruta – etter hvert som jeg får prøvd ut telefonen…

Har nå hentet på posten og satt til lading. Førsteinntrykket er meget bra; telefonen ser diskret og flott ut (har den blå utgaven), og er akkurat passe tung. Den føles veldig solid, og jeg hører ingen slark eller knirk når jeg skyver opp dekselet. Jeg GLEDER meg til å sende sms; tastene føles nemlig kjempedigg :D

Men... jeg har vanvittig problemer med å åpne dekselet bak. Tenkte jeg skulle sette inn sim-kort nå etter endt lading. Får rett og slett ikke opp! Ikke tør jeg benne det opp heller... Der; tok en 5 minutters tid. Nå skal det bli spennende å sjekke hvordan telefonen fungerer i praksis...

Har ordnet innstillinger slik jeg vil ha dem. Litt skuffet over at man kun får valgt bakgrunn i nyansen blå/sort, men dét er jo smak og behag. Forøvrig er det lekkert med display som matcher resten av telefonen (Kan sikkert finne fler å laste ned fra nett). Når det gjelder frontdekselet så har jeg ikke tatt av beskyttelsestapen enda, men antar at det er like glatt under tapen. Jeg som smører hendene hver gang etter toalettbesøk (og jeg drikker MYE vann og har HYPPIGE besøk :) ), merker at fronten setter fort merker.

Jeg kjenner at jeg blir sliten i tommelen av å bruke navigsjonstasten, men det er vel helst , når jeg ordner med innstillinger, at jeg kommer til å benytte meg av den knappen hyppig.

Har sendt et par tekstmeldinger nå, og den er like behagelig å skrive med som jeg trodde. Denne telefonen skal være musikkversjonen av 6500 slide, og Nokia har tydeligvis lært og gitt tastene på 5610 hurtigere respons og mer markert skille mellom tallene. Helt nydelig å skrive med. Når man bruker navigeringstasten vel og merke så synes jeg at denne, og høyre/venstre valgtast, lager litt mye "klikkelyd".

Har forsøkt å filme så vidt det er, og videokvaliteten er langt bedre enn på 6500 slide. Vet ikke hvor mange som har erfaring med nokia n73, men den ligger nok på samme nivå. Har, som sagt, ikke fått testet så mye enda. Bildene blir så bra som forventet. Jeg har godt lys her jeg er nå, og bildene blir klare og fine uten mye støy.

Én ting som dog forrvirrer meg, og det gjorde det også med 6500 slide, er at når man slår på kamera så er det tilfeldig om den kommer opp i bilde- eller videomodus... Er det jeg som ikke har skjønt noe her? Det er ihvertfall litt labert, når jeg tror jeg har knipset et flott bilde, og så er det videoen som står og går...

Lyden under samtale er upåklagelig. Jeg velger imidlertid å bruke GSM-nettet, da jeg har dårlig erfaring med bruk av 3G her jeg bor. Har parret telefonen med hodesettet mitt også, og lyden er virkelig klar og fin. Det er ingen tvil om at selve telefonen har æren for dette, da lyden er langt ifra så klar når jeg bruker andre telefoner (les; HTC, Nokia 6500 slide, Sony Ericsson k810i). Nå gjenstår det å prøve musikkfunksjonene på dagens joggetur...

Jeg har ikke forsøkt å laste ned fra PC til mobilen enda. Har dog et "gammelt" minnekort som jeg har en del musikk på, og har plassert dette i min nye telefon. Klokka 19 i dag begynte musikkavspillingen. Først en halvtime med høytallerne på, mens samboeren min trente, og lyden var meget god til mobiltelefon å være (han trodde musikken kom fra PC-en). Deretter tok jeg den med på trening, hvor jeg brukte den i halvannen time - både på mølle og mens jeg trente vekter. Jeg må innrømme at jeg ikke brukte medfølgende hodesett fordi øregangene mine er meget små. Koblet til hodesettet jeg hadde til min Nokia 3250. Nå vet ikke jeg hva alle tilkoblingsdelene heter, men den delen man plugger direkte i telefonen brukte jeg original. Klipsen satt fint fast i lomma mi, men ved et par-tre anledninger stoppet sangen jeg hørte på og hoppet over til neste. Tenkte jeg skulle skrive masse "fysj" om nettopp dette, helt til jeg oppdaget at klipsen har en trykke-funksjon som gjør at den hopper til neste sang. Kjekt å vite når man driver tøy og bøy. Etter at jeg fant ut dette så var hoppingen ikke lenger noe problem. Forøvrig er jeg ikke fan av masse lednings-tøys, så jeg kommer nok til å kjøpe meg et trådløst stereo hodesett etterhvert.

Lyden er god, og musikken kan stilles høyere enn JEG orker å høre på - uten at det skurrer. Man kan også stille inn equalizeren selv, noe som er en kjekk ting for den med kresne ører. I tillegg kan man koble til trådløse stereohodesett.

Og når det gjelder batteriet; jeg har brukt telefonen siden klokka 13 i dag - både med samtaler, sms, foto og musikk. På 10 timer har ikke batteriikonet rikket seg en liten millimeter. Lover godt foreløpig...

Har ikke tenkt til å skrive mer om telefonen riktig ennå, men legger ved noen bilder jeg har tatt i særs dårlig belysning nå i kveld. Skal ta noen i god belysning så snart jeg kan...

23012008222254aousL2j97Twd.jpg

230120082222549S3l86lCgmLd.jpg

23012008222254o9nk4YjF4EK3.jpg

Bildene blir fine - ute som inne. Én ting som dog irriterer meg en smule er; når man velger rediger så lagrer det redigerte bildet seg som en gif-fil, med innmari dårlig oppløsning. Noen her inne som vet hvordan man kan løse slikt? Er det en grunn? Altså... Jeg trenger ikke gjøre noen endring med bildet i det hele tatt, men så snart jeg trykker "rediger" (*gjør så ingenting*) og "lagre" - så har det blitt til en gif-fil med langt dårligere oppløsning enn originalen...

Endret av Mira6
Lenke til kommentar

Har en Nokia N82, men skal ha en annen. N82 er konge inni, men er møkk lei tastene, hvor faktisk de numeriske tastene er best (det sier en denl, med utformingen av de numeriske tastene). Den billige sølvplastikkfronten på N82 liker jeg heller ikke.

Nok om det, nå står det mellom SE W580 og Nokia 5610, med Samsung G600 som outsider.

Fordel W580:

Slankere.

Walkmanfunksjonaliteten.

Kamerabeskyttelse.

Kameraet lagrer bilder med unike filnavn (som ikke nullstilles før man velger det).

Kan kjøre flere programmer samtidig, ikke bare radio og musikkspiller.

Sannsynligvis er det også på denne bedre bass i radioen enn på Nokiaradioene.

Leveres med audiokabel som passer til stereoanlegget.

Kuule lyspaneler på siden.

TrackID. 20-trinns voluminnstilling (lettere å finne riktig/ønsket lydnivå).

Matt dekseloverflate, blir ikke full av fingermerker.

Schtiilig blått lys i tastatur.

Kan vise notat i stand-by. Dette erstatter ikke Active Standby, som Nokia har, men til gjengjeld ligger notatet (f.eks en huskeliste) der til man tar det bort eller velger et annet. Veldig greit som huskelapp, der alarm ikke er nødvendig.

Nokiatelefonene pleier å lades ganske raskt. Riktignok kan SE-telefoner flest lades via USB-kontakten på PC-en, men det går treeegt. Nokia trenger kanskje ikke denne funksjonen siden de likevel har egen kontakt for lader, slik at datakabene ikke er i veien for lading.

Fordel Nokia 5610:

Display.

Kamera (stillbilder og video).

Lydkvalitet.

Høyere lyd, spesielt i handsfreehøyttaler.

Tidsinnstillbare profiler.

Kalender.

Telefonbok. Skikkelig varsling av kalenderoppføringer, med snooze-funksjon.

Egne kontakter for lader, data og lyd.

Ekstra ripebeskyttelse på displayglasset (men kameraglasset har vel ikke det, og sitter forbanna utsatt til).

3G og to kamera.

Active Standby, som viser nærmeste kalenderoppføringer mm. i standbymodus.

På PC Suite-siden er Nokia best, men med den siste merkbare oppdateringen, er SE sin PC suite blitt klart bedre. Blant annet går datatrafikken raskere.

Hva med Samsung? G600 er en meget bra telefon, med det beste kameraet av disse tre telefonene, men deres PC-programvare og støtte på produsentens hjemmeside er langt etter Nokia og SE.

Endret av CellularDude
Lenke til kommentar
Da kommer jeg til å fortsette og skrive i denne ruta – etter hvert som jeg får prøvd ut telefonen…

- - - - -

Bildene blir fine - ute som inne. Én ting som dog irriterer meg en smule er; når man velger rediger så lagrer det redigerte bildet seg som en gif-fil, med innmari dårlig oppløsning. Noen her inne som vet hvordan man kan løse slikt? Er det en grunn? Altså... Jeg trenger ikke gjøre noen endring med bildet i det hele tatt, men så snart jeg trykker "rediger" (*gjør så ingenting*) og "lagre" - så har det blitt til en gif-fil med langt dårligere oppløsning enn originalen...

Skal ut og prøve 5610, nuh.

Leste erfaringene dine med stor interesse. Takk for god jobb!

Hvis de bildene er tatt inne, med dårlig lys, er kameraet meget lysfølsomt. Alternativet mitt er SE W580, og SE lager ikke spesielt lysfølsomme kamera, dessverre. Har hatt en del SE-telefoner også.

Det så ut som kameralinseglasset var integrert i bakdekslet, slik at man kunne bytte ut dekslet dersom linseglasset ble ripete, men det er ikke så vel. Kameraet stikker opp gjennom bakdekslet, og da må hele telefonen på verksted for å bytte ut glasset. Regner med at selv om displayglasset er ekstra ripebeskyttet, har man ikke giddet å gjøre det samme med linseglasset. Det er jo slikt som vil vise seg etter noen tids bruk.

Series 40 er et meget bra operativsystem, men man kan f.eks glemme skikkelig GPS-programvare. Håper det blir tilgjengelig snart. Det er jo temmelig mange som har telefoner med Series 40 og SE sitt proprietære OS.

Fronten på 5610 er skinnende svart, og det betyr at fingermerker vises godt. Får håpe pianolakk-moten går over fort... Det hjelper ikke at det ser fint ut på bildene, når det ser ut som ei hore i bruk.

Endret av CellularDude
Lenke til kommentar
Fronten på 5610 er skinnende svart, og det betyr at fingermerker vises godt. Får håpe pianolakk-moten går over fort... Det hjelper ikke at det ser fint ut på bildene, når det ser ut som ei hore i bruk.

Skal bli spennende å høre hva du synes om mobil-hora di :thumbup:

Lenke til kommentar

He, he...

Jeg fikk en SMS fra mobilpusher'n på Telebutikken. Vi hadde en avtale om at de skulle varsle meg når de fikk inn SE W580, men jeg sa jeg var like interessert i 5610, og trodde det var den som var kommet. De skulle få den inn i dag nemlig, og W580'en neste uke.

Så var det W580 som var kommet, og så tok jeg den. Dekslet på den er nokså matt, så fingermerker er ikke noe tema. Men den har tradisjonelt knapper som knekker, som på SE S500. Nåja, den tid den sorg. Skjer det at knapper knekker, får jeg nok en ny, eller en annen mobil.

Var ganske bra gira på 5610, men ok, den andre kandidaten var jo W580i, så da så :)

Endret av CellularDude
Lenke til kommentar

He, he...

Jeg fikk en SMS fra mobilpusher'n på Telebutikken. Vi hadde en avtale om at de skulle varsle meg når de fikk inn SE W580, men jeg sa jeg var like interessert i 5610, og trodde det var den som var kommet. De skulle få den inn i dag nemlig, og W580'en neste uke.

Så var det W580 som var kommet, og så tok jeg den. Dekslet på den er nokså matt, så fingermerker er ikke noe tema. Men den har tradisjonelt knapper som knekker, som på SE S500. Nåja, den tid den sorg. Skjer det at knapper knekker, får jeg nok en ny, eller en annen mobil.

Var ganske bra gira på 5610, men ok, den andre kandidaten var jo W580i, så da så :)

Jaja. Gratulerer med ny telefon da, og gratulerer til meg som NESTEN klarte å lure deg ;)

Lenke til kommentar

He, he...

Jaja. Gratulerer med ny telefon da, og gratulerer til meg som NESTEN klarte å lure deg ;)

Takk for det!

Hadde nok sikkert tatt 5610, om de hadde hatt den i dag. Takket være det du skrev + bilder, ble jeg mer og mer hypp på 5610. Det så meget overbevisende ut. Tror ikke jeg hadde angret, men jeg er veldig godt fornøyd med W580'en altså.

Lenke til kommentar
Men... jeg har vanvittig problemer med å åpne dekselet bak. Tenkte jeg skulle sette inn sim-kort nå etter endt lading. Får rett og slett ikke opp! Ikke tør jeg benne det opp heller... Der; tok en 5 minutters tid. Nå skal det bli spennende å sjekke hvordan telefonen fungerer i praksis...

Hahah, sleit med akkurat det samme selv. Endte opp med å bende den åpen med et kredittkort.

Fikk telefonen i dag, gleder meg til å teste den ut.

En ting: Kan man bruke 8 GB Micro-sd i den?

Endret av Ghadafi
Lenke til kommentar

Hahah, sleit med akkurat det samme selv. Endte opp med å bende den åpen med et kredittkort.

Fant i xmobil.no at den har støtt på opptil 4 GB

Lenke til kommentar

Husker jeg sleit for å få av bakdekslet til min 6100 Navigator da den var ny. Det var utrolig stritt, og jeg var jo redd for å ødelegge det. Jeg holdt på ganske lenge, og var helt svett etterpå. Det kokte rimelig bra i hodet, og jeg tror jeg var innom de fleste banneord minst to ganger.

Etter hvert ble dekslet mer medgjørlig. Det pleier å gå seg til etter noen ganger av og på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...