Gå til innhold

Lyst å søke fengselsskolen, men har ikke studiekompetanse. Mulig å kun ta nødvendige fag?

petterpann

Anbefalte innlegg

Har planer om å søke fengselsskolen så snart jeg har fullført min nåværende utdanning. Jeg oppfyller alle de generelle opptakskravene untatt kravet om studiekompetanse. Nå trenger man imidlertid ikke 100% studiekompetanse for å søke fengselsskolen. Kravet lyder som følger;

- har generell studiekompetanse, eller

- har du ikke generell studiekompetanse må du ha fagene norsk, engelsk og samfunnslære på studiekompetansenivå og erfaring fra arbeid med mennesker

Hvordan går jeg frem dersom jeg kun ønsker å ta opp de 3 nødvendige fagene? Jeg har ikke ønske om å måtte ta hele skoleåret med alle fagene.

En ting til; har stryk i et fag fra grunnkursnivå på videregående skole. Må jeg ta opp dette faget for at fagene på studiekompetansenivå skal gjelde?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er det virkelig bare så enkelt? Hva er vitsen med å gå påbygging dersom alt du trenger å gjøre er å melde deg opp til privateksamen i fagene?

Hm, vil tro at vitsen er at på påbygging får man skikkelig undervisning og oppfølging igjennom året/semesteret. Som privatist tar du stort sett kun eksamen, og det er det.

Lenke til kommentar

Men da er saken biff! Har ingen problemer i norsk og engelsk, og samfunnsfag er jo bare lesing.

Fra grunnkurs har jeg strykkarakter i matte. Har alle fagene bestått på VK1 nivå. Jeg fikk utstedt fagbrev etter at jeg søkte om fritak for vurdering i matte. Må jeg allikevel ta opp matte for å kunne ta disse fagene på allmenn påbyggingsnivå?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...