Gå til innhold

Sette hvitbalanse: hvor får jeg tak i gråkort?


Anbefalte innlegg

For å oppnå korrekt hvitbalanse innendørs med "gulaktig" lys, så anbefales det å ta et bilde av 18% grått og så bruke "click on white" i raw-konverteren etterpå.

 

Hvor får jeg tak i slikt? Har prøvd i Haugesunds to største fotobutikker - der hadde de ikke engang hørt om dette (!). Har heller ikke funnet nettbutikker som selger dette.

 

Noen tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvitbalansen setter du med noe som er hvitt. Gråkortet er for å få korrekt eksponering. Men det er jo ikke noe problem med kortet fra DDRM, for det er hvitt på baksida.

 

Eitp.

 

Da har jeg misforstått. Mener virkelig å ha lest at for optimal innstilling av hvitbalanse, så skal man bruke 18% grått.

 

Så et hvitt papirark fungerer like greit?

Lenke til kommentar
Hvitbalansen setter du med noe som er hvitt. Gråkortet er for å få korrekt eksponering. Men det er jo ikke noe problem med kortet fra DDRM, for det er hvitt på baksida.

 

Eitp.

 

Da har jeg misforstått. Mener virkelig å ha lest at for optimal innstilling av hvitbalanse, så skal man bruke 18% grått.

 

Så et hvitt papirark fungerer like greit?

 

hvite ark er ikke nødvendigvis nøytrale, men kan være godt nok - og i alle fall bedre enn andre ting du kan finne på å ha for hånden. Jeg pleier uansett å finjustere hvitbalansen i ettertid læll

Lenke til kommentar
Hvitbalansen setter du med noe som er hvitt. Gråkortet er for å få korrekt eksponering. Men det er jo ikke noe problem med kortet fra DDRM, for det er hvitt på baksida.

 

Eitp.

 

Da har jeg misforstått. Mener virkelig å ha lest at for optimal innstilling av hvitbalanse, så skal man bruke 18% grått.

 

Så et hvitt papirark fungerer like greit?

 

hvite ark er ikke nødvendigvis nøytrale, men kan være godt nok - og i alle fall bedre enn andre ting du kan finne på å ha for hånden. Jeg pleier uansett å finjustere hvitbalansen i ettertid læll

 

Det gjør jeg også. Det greieste er å ta ett bilde av noe hvitt (eller grått?), så etterpå i raw-konertoren klikke på det hvite (click on white) og så paste hvitbalanse-innstillingene man da får til de andre bildene tatt under samme lysforhold. Veldig enkelt med Lightroom ihvertfall.

Lenke til kommentar
Hvorfor bruker du ikke hvitbalanse du har målt på arket når du da tar bilder, så slipper du å redigere hvitbalansen i etterkant?

 

Det er også en mulighet. Men jeg tar alle bilder i raw, så jeg kan likegodt gjøre dette etterpå. En smakssak, egentlig. Har foreløpig ikke giddet å sette meg inn i hvordan jeg stiller hvitbalansen utfra et "hvitt" bilde på kameraet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...