Gønn Skrevet 16. januar 2008 Del Skrevet 16. januar 2008 (endret) Som vanlig er jeg ute i siste liten: Frist for oppmelding til privatisteksamen er i dag, og jeg har fortsatt ikke bestemt meg for hvilket fag jeg skal velge av 3 Engelsk A (femtimerskurset med vekt på politikk og litteratur) og Politisk idéhistorie (totimersfag). Jeg hadde derfor satt pris på noen raske råd, f.eks. hvilket fag dere mener egner seg best (privatist vs. å ha det på skolen). Litt mer informasjon: - Jeg går i 3. på videregående skole. - Med de fagene jeg har på skolen mangler jeg 1 time for et fullbyrdet vitnemål og må derfor ta minst én privatiskeksamen til våren. - I 3ENG er det både skriftlig og muntlig eksamen. Poltisk idéhistorie er muntlig. - Ved å velge 3ENG får jeg to fordypningspoeng, men disse faller bort for alle fra og med høsten 2009, og jeg har ikke lyst til å haste rett inn i høyere utdanning. - Bøkene som trengs i 3ENG har jeg allerede kjøpt, men ikke begynt å lese i. - i 2ENG fikk jeg enkelt 5. Leser engelske bøker nå og da, og ser amerikanske og engelske filmer med engelsk undertekst. Best i skriftlig. - Eksamen er i begge tilfeller i mai. - Akkurat nå føler jeg at Politisk idéhistorie er det mest interessante faget. - Sikter på en femmer uavhengig av hvilket fag det blir. - Per i dag er journalistikk det mest attraktive studiet. Takk. Endret 16. januar 2008 av Gønn Lenke til kommentar
Sonja84 Skrevet 16. januar 2008 Del Skrevet 16. januar 2008 jeg trodde siste dag for oppmelding var i går, (i hvert fall i oslo)?? Personlig synes jeg at det er enklere å få 6/5 muntlige fag, og to eksamener i samme fag høres ut som mer arbeid enn en muntlig eksamen i politisk idehistorie. Jeg hadde også sett på poenggrensene for studiet du ønsker å komme inn på, og regnet ut hva poengsummen din blir avhengig om du tar engelsk eller pol.idehist. Lenke til kommentar
Gønn Skrevet 16. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2008 jeg trodde siste dag for oppmelding var i går, (i hvert fall i oslo)?? Meldte meg opp til begge i går. Betalingsfristen er i dag. Litt kinkig det der med poenggrenser, siden reglene gjøres om de neste åra pga. kunnskapsløftet. Jeg kommer trolig rett inn til høsten, hvis jeg velger engelsk, men det er ikke det jeg har lyst til. For øyeblikket heller det mot Politisk idéhistorie. Lenke til kommentar
Kenny_NOR Skrevet 16. januar 2008 Del Skrevet 16. januar 2008 (endret) Jeg kan fortelle utifra min erfaring med politisk idéhistorie, at det er et meget interessant fag. Hadde det som fag da jeg gikk VKII Allmenn påbyg. (30t) for snart 2 år siden. Jeg har fått mye ut av det jeg lærte i faget og hatt bruk for det senere i mine studier , statsvitenskap/historie. Her får du en kjapp oversikt over hva faget dreier seg om : http://politiskidehistorie.cappelen.no/ Endret 16. januar 2008 av Kenny_NOR Lenke til kommentar
Gønn Skrevet 18. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2008 Det ble Politisk idéhistorie. Takk for hjelpa. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå