Gå til innhold

20.000,- for en PC - er det verdt det?

Anbefalte innlegg

Super-sample Transparency anti-aliasing (0x AA)

Super-sample Transparency anti-aliasing (16xQ AA)

Sammenlign trestammene og greinene på trærne i de to nederste bildene.

Må ærlig talt si at jeg ikke ser den store forskjellen. Eller jeg ser den selvsagt hvis jeg ser nøye på bildene, men i en spillsituasjon hadde jeg ikke lagt særlig merke til det. På såpass høye oppløsninger har AA lite å si for meg i alle fall.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bolson: var du enig eller uenig nå?

mrNilsen: Jeg syntes det siste eksempelet med AA virka mer uskarpt enn det første, mindre behagelig å se på, men det er nå bare meg...

Det er likevel ikke til å se borti fra at 8800GT 512MB gir en som ikke bryr seg veldig om 2560x1600 og 16xAA endel mer for penga enn et 8800GTX.

Normale folk i dag sitter gjerne med 19" -> 22" med 1280x1024 -> 1680x1050 ... og da yter jo et GT kort helt greit selv med AA.

Antar at du har et GTX/Ultra selv, prøver du å forsvare kjøpet ditt? ;)

kilik: Enig, jeg spiller litt på høy oppløsning, og legger ikke mye merke til trappetrinn og sånt i bf2 på min 24".. man ser det jo når man tar screenshots, men i selve spillet er det ikke noe jeg legger merke til, eller for den sakens skyld irriterer meg over.

Endret av Wibla
Lenke til kommentar

Sant det, den største forskjellen er fra 0-4x, men det ser ikke helt bra ut i 4x. Kan nok nøye meg med 8xQ. Kommer an på hvilken spillmotor man benytter. Om det er tung shading må man nok litt ned på anti-aliasingen for å få grei framerate for seriøs spilling/konkurranse mens man på andre spill kan kjøre opp det som er av anti-aliasing uten spesielle ytelsestap.

Feks grafikken i WoW blir aldri bra, men det ser mye bedre ut med 16xQ Supersampled enn 0x og man taper ca 10% ytelse mot å kjøre med 0x. Da ser jeg ikke noen grunn til å kjøre med 0 eller 4x.

Lenke til kommentar

Wibla:

Jeg har ULTRA. Kjører stock hastighet 612 500 1080 eller lav overclock 620 /1150, greier 700/719/1200 men da blir det en del mer viftestøy, derfor foretrekker jeg stock eller lav overclock.

Jeg trenger ikke forsvare kjøpet da jeg er 100% fornøyd. Eneste at 4500 er jo litt om jeg bytter kortet allerede til sommeren, kommer uansett til å ha glede av det i en sekundær spillmaskin. Dessuten kan man jo lett bruke 4500kr på noe som har kortere varighet enn 8-9 måneder. Si jeg bruker kortet i 270 dager, da får jeg en dagspris på 16,7 kr. Dette er jo ingen ting med tanke på at dersom jeg går ut døren her og ned i sentrum kommer jeg sikkert til å bruke 2-500 kr i løpet av noen timer på baguetter, burgere, magasiner osv en vilken som helst hverdag. Dette har jeg jo ingen glede av neste dag, dette er jo penger som bare blir sløst bort.

Nettbutikken hadde både ULTRA til 4500 kr og GTS 512 til 2700 kr da jeg bestilte. Jeg var i tvil om hva jeg skulle kjøpe men jeg husket jeg har irritert meg over kompromiss på AA helt siden 2001 da jeg hadde GeForce 3. Kom frem til at 1800 kr opp til ULTRA var meget lite dersom jeg kom til å ergre meg over den lave minnebussen på GTS. I tillegg var jeg misfornøyd fra dag en sist jeg kjøpte mellomklassekort, da jeg kjøpte 7800GT 512 isteden for 7900GTX. Var litt før 7900-mellomklasse kom. Var akkurat så Quake IV ikke gikk helt glatt i 1600x1200 på noen få brett. Falt noen få FPS under maks og da er det ubrukelig til seriøs spilling. 3k ut av vinduet. Løsningen ble å ta til takke med 1280x1024. Jeg orker ikke mere kompromiss i fremtiden. Kommer til å kjøpe så jeg er garantert å bli best mulig fornøyd. Skuffelsen førte til at jeg har ventet 2 år på å oppgradere. Skulle egentlig kaste meg på den første Conroe-bølgen, men det ble nå ikke slik.

Regner jeg tar det igjen nå med 8800 ULTRA, E8500 Woldfale, Abit x38 QuadGT, og 8GiB 1000 MHz minne, Raptor 150GB, synes det ble litt drøyt med 10k for 64GB SSD, venter til prisen når 4-5k. 16GB-modellen har grei pris men litt for lav lagringskapasitet igjen. Tusenlappene bare renner ut, men jeg har i alle fall noe igjen for det. Kunne sikkert ha sløst bort like mye på en måned hadde jeg hengt nede i sentrum hver bidige dag.

Vil heller være sikker på å bli fornøyd enn å gamble for spare noen hundrekroner.

Bolson: var du enig eller uenig nå?

Du spurte om det var bare du som syntes at spill klarte seg uten AA. Nei burde da være klinkende klart svar.

I mørket er alle katter grå ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...