Gå til innhold

20.000,- for en PC - er det verdt det?

Anbefalte innlegg

Er enig i det med nest øverste hylle, kommer mye lenger da. Kjøper feks E8500 selv om jeg sikkert kunne ha kjøpt en Quad Extreme til 7-11k. Det svarer seg bare ikke. Det svarer seg sikkert for folk som skal ha den til jobb og vil ha mest mulig ytelse på stock hastighet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Super førstepost. Reflektert og balansert.

Jeg har erfaring med dette selv. Jeg konkluderer med at når man tenker pris på PCn, bør man se på hvor mye man kan bruke årlig, og deretter kjøpe en PC utfra det.

Har man råd til å bruke 25k i året, er det smooth. Hvis ikke vil man få mer spilleglede av å bruke 12k i år og 12k til neste år.

Denne tråden må bli klissete!

Endret av angry_norwegian
Lenke til kommentar
Er vel sjelden noen betaler 20k for en hjemme-PC annet enn å maxe de siste spillene. Med mindre det er avansert videoredigering eller noe sånt man holder på med.

Det er jeg ikke enig i! Satt akkurat og regnet over hva jeg har betalt for pc + skjerm og litt annet, og jeg ble ganske overasket. 32400,- (Om noen skulle tro det er for å skryte, så må jeg si det nesten heller var litt "flaut") Jeg bruker maskinen til arbeid 90% av tiden. Det samme gjelder to andre maskiner, men de er langt dårligere. Selvfølgelig tar jeg meg en runde BF2 eller COD4 av og til, men i forhold til hvor mye jeg bruker maskinene er det veldig lite tid jeg bruker på spilling! Annet jeg bruker hoved pc til er surfing, Nettbank, Office, Photoshop, Teamspeak m.m. De fleste tingene her, bortsett fra Teamspeak er både privat og jobbrelatert. I tillegg er det selvfølgelig litt hobby å bygge, teste, oppgradere. Bortsett fra når jeg kjøpte skjermkortet har jeg sjelden hatt spilling i tankene.

Lenke til kommentar

Da hadde jeg sikkert hatt et billigere skjermkort. Men siden jeg bruker maskinen veldig mye vil jeg at ting skal gå fort og greit. En som f. eks kjører bil i jobben 8 timer om dagen kjører jo heller ikke en gammel bil som "humper og går". Han er avhengig av at ting fungerer, og vil gjerne ha det behagelig i tillegg.

Edit:

Da syns jeg ikke det blir så dumt å betale en del for utstyret man bruker. At det er hobby i tillegg er jo bare en bonus :-)

Endret av Tropetor
Lenke til kommentar

Har selv råd til å bruke 20k i en vending, men pleier å oppgradere ting ettersom jeg behøver det. Bydge ny maskin våren i fjor, da kjøpte jeg utstyr verdt den gang noe over 10k (betalte noe mindre selv da). Det var fordi jeg, som trådstarter kommer innom i sin post, følte at det jeg kjøpte, var godt nok (og at jeg måtte kjøpe alt nytt, da jeg kom fra et eldre system). Jeg klarer meg for tiden fortsatt fint med den nye maskinen. Crysis er det eneste spillet jeg har støtt på som gav utstyret en utfordring, men jeg var ikke så begeistret over det at jeg ville løpe ut og bruke tusenlapper på en noe bedre opplevelse, når alle andre spill jeg spilte/spiller kjørte fint. Kjørte det bare på innstillinger som fortsatt så bra ut. Får heller kjøpe ny GPU og evt. CPU når jeg føler behovet melder seg, det kommer jo ting i år som forhåpentligvis er verdt å legge ut penger for.

Lenke til kommentar

Det som forundret meg var hvor mye maskinen min hadde kostet alt i alt. Jeg har laaangt i fra den råeste maskinen her inne, så da lurer jeg virkelig på hva enkelte har betalt for maskinene sine. Om de brukes bare til spilling kunne man sikkert fått alle tre konsollene og en del spill for mindre penger... Regner med at de fleste som frekventerer forumet her er mer "hekta på data" en de fleste, så vi bruker nok over snittet på maskinene våre de fleste av oss :-)

Lenke til kommentar

Jeg ser intet behov for å blåse 20k i en smell, men har lagt over 20k i filserveren over et tidsrom på 4-5 måneder, samt oppgradert skjerm, kabinett, psu, ram og kjøleribber/vifter på ws.

Nå nærmer det seg penryn, da blir det nytt hovedkort og cpu (X38(?) + Q9450) - skjermkort om jeg føler behov for det (spiller lite, 7950GT 512MB duger foreløbig)

Eneste jeg ikke vil gjøre kompromisser på er skjerm og lagring, jeg er meget kresen på skjerm, og krever god ytelse og redundans på lagringsløsningene jeg velger.

Lenke til kommentar

Kjøpte selv PC for 17k, og føler ikke at jeg betalte for mye. (Det var inkludert kabinett, OS ++)

Om noen VIL punge ut så mye for en PC, og spør etter litt hjelp på forumet, er det unødvendig å begynne å slenge dritt til vedkommende. Det har jeg sett.

Ellers, bra førstepost.

Lenke til kommentar

Sitter selv på ny kjøpt pc til 20k uten skjerm, Det er mye penger men jeg mener at min pc vil vare mye lenger en en pc til rundt 10k, så da om jeg må oppgradere om jeg hadde kjøpt en pc til 10k, så hadde prisen blitt ca det samme, om du tenker på "over tid oppgradering"

Men, det er min mening:)

Lenke til kommentar
Sitter selv på ny kjøpt pc til 20k uten skjerm, Det er mye penger men jeg mener at min pc vil vare mye lenger en en pc til rundt 10k, så da om jeg må oppgradere om jeg hadde kjøpt en pc til 10k, så hadde prisen blitt ca det samme, om du tenker på "over tid oppgradering"

Men, det er min mening:)

Hvordan kan du påstå at din maskin vil vare lengre? Hvis du kjøper en kraftig maskin nå til 10k og oppgraderer denne om to år med f.eks 5k, og venter 2 år til før du putter nye 5k i maskinen. Da har du en pc til 20k som har holdt i 6 år kontra din som er foreldet allerede etter 2 år i forhold til den oppgraderte maskinen.

Og tro at det å bruke 20k på en spill-pc den dag i dag er en god invistering er bare å lure seg selv.

--

Personlig ville jeg brukt 15k på en 42" flatskjerm, 3k på en xbox360 og biff og øl for resten av pengene. Men det er bare min mening. ;)

Lenke til kommentar

Det jeg mener folk burde prioritere høyest, er en god skjerm. Det er den delen av maskinen som er viktigst, den varer lengst og det er den som avgjør om hvorvidt hvor behagelig det er å jobbe / spille på den.

Alle andre komponenter som hovedkort, cpu, minne etc, er ting som du kanskje vil skifte innen 2 år. Å bruke 20k++ på en stasjonær er overkill, med mindre du går på den lokale butikken fordi du ikke har peiling og satser på å få service hvis noe går galt.

15K er maks, hvis du stiller med en maskin som absolutt ikke kan oppgraderes og skjermen er dårlig / innbrent. Å bygge PCen selv, er utrolig gøy, og du vet selv hvor alt ligger den dagen noe trøbbler.

Lenke til kommentar
Bra post! Men det første som slår meg er, kjøper virkelig noen en pc i den prisklassen KUN for å spille? De bruker vel maskinen til internett/nettbank, jobb/lekser, office, msn, Teamspeak, nedlasting m.m.... Om maskinen KUN skal brukes til spill må det da være mye bedre å kjøpe Wii/360/PS3 og en bra TV om man ikke har det fra før....

Dette er jeg enig i:) Jeg har tenkt lenge på pc, og seff vil alle ha det beste hvis de kunne fått det.. Bort til poenget så ville jeg hatt en xbox skulle jeg bare spille:)

Lenke til kommentar

Å smekke 20k i pc uten skjerm og os nå er ganske bortkasta, lunnr.

Jeg vil heller bygge en god maskin for 10k i dag, og så oppgradere den iløpet av to år, med 5k i slengen, etter 2 år har man da brukt 20k totalt, og har en bedre maskin enn om man brukte 20k i en smell.

Hardwareutviklingen går såpass fort at det er veldig dumt å kjøpe det råeste i dag, som uansett er obsolete uka etter at du har fått det i posten...

Lenke til kommentar

Right, men du kan havne i situasjoner der du må bytte alt, at minne ikke passer til hovedkortet, skjermkort ikke passer, cpu osv.. da blir det fort dyrt, og jeg kjøpte med OS, og har stor skjerm fra før av, Men som sagt, det er mine penger, bruker dem som jeg vil, Kompisene mine har svidd av over 20k på moped, noe jeg ser som totalt bortkastet, og de mener pc til 20k er bortkastet, Men ja, det er min mening.

Lenke til kommentar

Hva du mener er lurt å bruke penger på er selvsagt opp til deg, men ytelse/lønnsomhet ved bruk av alt på en gang kontra oppgraderinger vil jo være ren matematikk. På fremtidsrettet plattform vil i alle fall skjermkort være dumt å betale 5000 for.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...