lalelilo Skrevet 16. januar 2008 Del Skrevet 16. januar 2008 ...hvordan pleier dere å gå frem? Tenker på bilverksted og evt. bruk av forsikring. Sjekker dere flere verksteder for pris og så ser hvor mye det blir...og så evt. kontaketer forsikringselskapet etterpå? Tenker på om det blir billigere å gå utenom forsikringselskapet med tanke på om de ikke vil høyne bonusen neste år pga. uhell. Da kan det bli like dyrt med forsikringen... Erfaringer? Lenke til kommentar
War Skrevet 16. januar 2008 Del Skrevet 16. januar 2008 Hvilken bil har du og hva er skaden? Du må vurdere eller få et prisoverslag hos et verksted så ta den summen og veie den opp mot egenandelen og bonustap. På Wv passat 2008 kostet det 22.000 da noen kjørte inn i ene døra og lagde en 20 cm liten ripe. Så med ny bil er det ikke noe å tenke på en gang. Lenke til kommentar
dsgf Skrevet 16. januar 2008 Del Skrevet 16. januar 2008 Generelt kan det vel sies at det aldri er billigere i reine kroner å bruke forsikringen til å dekke en skade. Har man anledning vil det alltid koste mindre å betale cash. Men ofte er det snakk om titusenvis av kroner, og for de fleste er ikke dette helt enkelt å hoste opp på bestilling. Hvis man har vært utsatt for noe slikt må man uansett ta kontakt med forsikringsselskapet umiddelbart, det står som regel i forsikringsvilkårene. De må taksere skaden og si noe om hva det vil koste. Videre er det ikke noe problem å sjekke med andre verksteder hvis man mener man kan ordne det på egen hånd, men det er lurt å være klar overfor forsikringsselskapet hele veien at man vurderer alternativene, og at de ikke skal igangsette noe som medfører bonustap før dere er enige om den løsningen. Lenke til kommentar
lalelilo Skrevet 16. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2008 Hvilken bil har du og hva er skaden?Du må vurdere eller få et prisoverslag hos et verksted så ta den summen og veie den opp mot egenandelen og bonustap. På Wv passat 2008 kostet det 22.000 da noen kjørte inn i ene døra og lagde en 20 cm liten ripe. Så med ny bil er det ikke noe å tenke på en gang. Det er en Toyota Corolla stasjonsvogn 2003 modell...uhellet skjedde fredag, har ikke kontakta forsikringsselskapet ennå. Er det ille? Har bare ikke hatt tid. Tenkte å ringe verksted nå. Koster det noe å få de til å se på bilen (hva skaden vil koste)? Lenke til kommentar
dsgf Skrevet 16. januar 2008 Del Skrevet 16. januar 2008 Det kan godt hende du ikke får et verksted til å bruke tid til å se på bilen din uten å ta betalt for det. Forsikringsselskapene pleier å gjøre dette uten kostnad. Jeg har forsikring i Gjensidige, der står det understreket alle steder hvor skademelding omtales at innmelding av skade skal skje _umiddelbart_. Hvorvidt det har noe å si for utfallet av forsikringsoppgjøret kan sikkert variere. Det har jo litt å si om du bare har kræsja i ditt eget hagegjerde, eller om du har skadet annen manns/offentlig eiendom. Dersom det ikke har gått ut over andre på noen måte kan man jo argumentere for at dette er noe du kan ordne opp i selv. Imidlertid tror jeg det vil kunne bli vanskelig om det går lengre tid fra skaden oppstår til du melder fra til forsikringsselskapet, dersom du ender opp med å være nødt til å bruke forsikringen for å få reparert skaden. Lenke til kommentar
lalelilo Skrevet 16. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2008 Det kan godt hende du ikke får et verksted til å bruke tid til å se på bilen din uten å ta betalt for det. Forsikringsselskapene pleier å gjøre dette uten kostnad. Jeg har forsikring i Gjensidige, der står det understreket alle steder hvor skademelding omtales at innmelding av skade skal skje _umiddelbart_. Hvorvidt det har noe å si for utfallet av forsikringsoppgjøret kan sikkert variere. Det har jo litt å si om du bare har kræsja i ditt eget hagegjerde, eller om du har skadet annen manns/offentlig eiendom. Dersom det ikke har gått ut over andre på noen måte kan man jo argumentere for at dette er noe du kan ordne opp i selv. Imidlertid tror jeg det vil kunne bli vanskelig om det går lengre tid fra skaden oppstår til du melder fra til forsikringsselskapet, dersom du ender opp med å være nødt til å bruke forsikringen for å få reparert skaden. Takker for svar. Skaden er større en ripene i lakken. Rattet vingler når jeg kjører bilen. (kjørte den bare hjem etter uhellet, og tok en testtur nå). Da kan det kanskje bli en dyrere reparasjon, ja... Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 18. januar 2008 Del Skrevet 18. januar 2008 Hva skjedde? Regner med det var din feil siden du ikke har gjort noe enda. Eneste uhellet jeg har vært med i, ble det skrevet skademelding samme kveld, og forsikringsselskapet ble opplyst pr. tlf, og vi fikk et saksnummer allerede samme dag. Vi spurte om vi kunne sette inn bilen på merkeverkstedet hvor bilen ble kjøpt, og det var greit, bestilte time allerede dagen etter, og fikk taksttime etter 2 dager. Etter takst fikk vi tilbake bilen og kunne bruke den frem til verkstedtimen. Ang. det med bonustap, økonomiske kostnader bør du vurdere før du velger. Har du råd bør du vel helst ta det utenom forsikringen.. På lang sikt taper du på bonustap, egenandel osv. (kommer jo litt ann på taksten også) Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 18. januar 2008 Del Skrevet 18. januar 2008 1. skademelding på stedet (VIKTIG) 2. Vent på behandling 3. Du vil bli oppringt og forsikringsselskapet vil opplyse om det lønner seg eller ikke å ta det på forsikringen Slik var det med if i alle fall. Og skademelding er viktig slik at du tar det gjennom et forsikringsselskap og dermed slipper å tenke på at du blir svindlet av motparten (som det er mange poster om på forumet her) Regelen for skademelding er enkel, ingen skade er for liten. Det er slik jeg praktiserer det, men hvis noen her har invendinger er også jeg veldig interesert i å finne en bedre måte å gjøre det på. Har ikke hatt så mange skader at det gjør noe Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå