Kimz88 Skrevet 16. januar 2008 Del Skrevet 16. januar 2008 (endret) Heisann Skal bytte oljefilter på en Renault Laguna. Hvor er det oljefilteret er hen? Må jeg jekke opp bilen å gå under bilen? Eller er dt plassert en litt mer praktisk plass? Og er Motor Castrol Magnetic helsyntetisk olja grei nok ? Endret 16. januar 2008 av Kimz88 Lenke til kommentar
aklla Skrevet 16. januar 2008 Del Skrevet 16. januar 2008 etter hva jeg har funnet ut er det under motoren, det burde være ganske lett å se. du må nok jekke opp bilen og se under motoren, det burde ikke være så vanskelig å bytte det, men det er mulig du trenger ett verktøy for å ta ut få nok tak til å skru det ut, men mest sansynlig trenger du ikke det. husk å smøre gummi-ringen i/under filteret med litt olje før du setter på filteret Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 16. januar 2008 Del Skrevet 16. januar 2008 Alle renaulter jeg har byttet oljefilter på er dette plassert under eksosmanifolden Lenke til kommentar
aklla Skrevet 16. januar 2008 Del Skrevet 16. januar 2008 skal være ganske greit å se hvor den sitter på bildet der... Lenke til kommentar
Kimz88 Skrevet 16. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2008 (endret) Hehe se der ja ! Takk skal du ha Men er den olja som jeg har tenkt å bruke grei nok ? Endret 16. januar 2008 av Kimz88 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 16. januar 2008 Del Skrevet 16. januar 2008 10W40 er en olje som kan brukest på det meste. Er du usikker ta en titt i instruksjonsboka. På din bil må nok ha minst halvsyntetisk i alle fall. Castrol er jo ett godt kjent merke, men min erfaring med castrol er slik at hvis du har en bil som bruker olje, ikke fyll castrol. Da bruker den enda mere. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 17. januar 2008 Del Skrevet 17. januar 2008 (endret) 5W40 eller 5W30 (går egentlig for ca. det samme) helsyntetisk er fin for de motorene der. Det er ikke noe hydrauliske ventilløftere el.l på de motorene, er bare plain smøring olja står for. Disse motorene kan stort sett byttes olje på uten å ta frem jekken engang. Bare å kjøre ene hjulet opp på noe, så kommer man til bunnpluggen. Oljefilteret står i fronten og er svært enkelt å komme til. Endret 17. januar 2008 av jonepet Lenke til kommentar
Kimz88 Skrevet 17. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2008 Ok, den er grei. Men noe spesielt jeg må tenke på når jeg skal bytte filteret ? Skal jeg tappe ut olja først, så ta av filteret? Å skal jeg smøre filteret med noe spesielt når jeg skal montere det nye på?' Å så ser jeg på mekonomen sin hjemmeside at det er to forskjellige oljer til bilen. Det er vanlig og så er det en sport olje ? Den sporten er dyrere, men hva er forskjellen? Lenke til kommentar
aklla Skrevet 17. januar 2008 Del Skrevet 17. januar 2008 tøm motoren for olje først, så tar du ut filteret. Det kommer til å komme ut en del olje fra der filteret var også, så vær forsiktig. pass på at du ikke akkurat har kjørt lenge med bilen, oljen blir varm den også smør den gummi-ringen med olje før du setter den på. ikke skru fast filteret så veldig hardt, du skal skru den fast for hånd. den vil feste seg selv slik den skal når du har kjørt litt pass på at oljen ikke renner ut i gaten eller lignende, det ser stygt ut. og ikke ta på deg klær det er så farlig med, du risikerer å få noe på klærne. og når du skal fylle på olje igjen, kjør en liten tur etter du har fylt olje, sjekk peile-pinnen og fyll etter med olje. Lenke til kommentar
Frank Stokke Skrevet 17. januar 2008 Del Skrevet 17. januar 2008 (endret) Ok, den er grei. Men noe spesielt jeg må tenke på når jeg skal bytte filteret ? Skal jeg tappe ut olja først, så ta av filteret? Å skal jeg smøre filteret med noe spesielt når jeg skal montere det nye på?'Å så ser jeg på mekonomen sin hjemmeside at det er to forskjellige oljer til bilen. Det er vanlig og så er det en sport olje ? Den sporten er dyrere, men hva er forskjellen? 1. Kjør en tur til motoren er varm, slik at oljen er tyntflytende 2. Jekk opp bilen slik at tappepluggen er det laveste punktet på bunnpanna 3. Ta på hansker 4. Skru ut tappepluggen uten å miste den i bøtta/karet/kanna/e.l. du heller den glohete oljen i. 5. Skru ut oljefilteret 6. Sett i tappepluggen 7. Fukt pakningen på oljefilteret med fersk olje (for å minske friksjonen når du skrur), og skru det på med håndkraft 8. Fyll på olje til riktig nivå 9. Start motoren og la den gå til oljelampa er slukket (tar vanligvis 2-5 sek), da er filteret fylt opp 10. Stopp motoren og etterfyll olje Idiotsikkert Edit: Angående den sportsoljen er vel forskjellen viskositeten (la oss si den er 10w-60). Dvs at den tåler høyere temperatur uten å bli for tynn, noe som vanligvis kommer av hard kjøring. Ved normal kjøring vil den være tykkere enn "vanlig" olje (5w-40), som ikke nødvendigvis er bra for motoren. Endret 17. januar 2008 av Frank Stokke Lenke til kommentar
Kimz88 Skrevet 17. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2008 Tusen takk for to kjempe gode inlegg ! Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 18. januar 2008 Del Skrevet 18. januar 2008 Du burde også skifte pakningsringen som sitter rundt pluggen. Mange som har opplevd lekk fordi de ikke har skiftet denne. Koster vel fra alt mellom 2- 10 kr. Lenke til kommentar
kaarebeate Skrevet 19. januar 2008 Del Skrevet 19. januar 2008 IKKE etterfyll olje før bilen har stått et kvarter etter kjøretur, det er verre for motoren med for mye olje enn LITT for lite! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå