Gå til innhold

Informatikk på UiO - Stor forskjell mellom bachelor informatikk og master distribuerte systemer og nettverk?

ahpadt

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg skal søke på Informatikk ved neste opptak, men er litt usikker på om det er noen stor forskjell mellom de to nevnte studiene. Jeg ser for meg et 5-årig løp - ender opp med mastergrad.

* Bachelor i Informatikk (3-årig) + Master i Informatikk (2-årig)

* Master i Distribuerte systemer og nettverk (DNS) - Informatikk (5-årig)

Grunnen er at jeg ikke er sikker på om jeg kommer til å ha nok poeng for å komme inn på sistnevnte. Lurer derfor på om det er forskjeller mellom studiene.

Har fått med meg at de tre første årene på begge studiene er relativt/helt identiske. Den interessante delen er over de to siste årene, for meg. DNS har Databasesystemer og Datakommunikasjon, som jeg syntes virker ganske interessant. Tar man den 2-årige virker det som om man bare skal skrive to mindre/en stor masteroppgave.

Vet at det er folk på forumet som har gått på begge studiene, så det ville vært utrolig kjekt med litt personlige erfaringer/meninger. :)

Mvh Alexander

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uten å ha satt meg videre inn i det regner jeg med du kan ta så og si de samme fagene som DNS sine to siste år ved å ta det øverste løpet ditt. Selvsagt avhengig av hvilken mastergrad du spesifikt velger for de 2 siste da IFI (institutt for informatikk) har flere mastergraderstudier på to år som du kan gå videre fra etter bacheloren. Vil tro det har veldig liten forskjell om du tar øverste eller nederste alternativet ditt.

Lenke til kommentar

Ved å velge de samme fagene i en bachelor og master (bortsett fra "INF5700 - Organisering og ledelse av tekniske prosjekter", som kun profesjonsstudenter kan og MÅ ta), så kommer du ut med "samme" utdannelse. Men noen liker kanskje å skrive "profesjonsstudiet" på CVen..

Bachelor + master

Fordeler:

- Du kan velge studieretning / fagområder underveis i studiet

Ulemper:

- Du må "konkurrere" for å komme inn på master (ikke spesielt vanskelig akkurat nå).

Profesjonsstudiet

Fordeler:

- Du får (forhåpentligvis) en mentor/veileder

- Egen studentforening som heter PROSIT (Hemsedaltur ++)

- Du kommer automatisk inn på master (noen karakterkrav)

Ulemper:

- Må ta emnet "INF5700 - Organisering og ledelse av tekniske prosjekter".

- Du er mer låst til ett fagområde

Man kan bytte fra profesjonsstudiet til bachelor om du skulle ville slutte etter 3 år (kanskje ikke offisielt, men folk har gjort det). Og man kan søke seg over på profesjonsstudiet om det er ledig plass etterhvert.

Alt i alt er det en smakssak.. Ting order seg. Og nytt skolebygg (IFI2) er under bygging :thumbup:

Lenke til kommentar
Profesjonsstudiet

Fordeler:

- Du kommer automatisk inn på master (noen karakterkrav)

Eneste hinderet for meg. Ser at "poengkravet" i 2007 var ca 51 poeng - vet ikke om jeg kommer til å klare det. Uansett kjekt å vite at studiene er såpass like. :)

Tusen takk for all tilbakemelding hittil! Om folk har noe de har lyst til å tilføye er dere mer enn velkommen.

Lenke til kommentar
Når det gjelder (master)oppgave etc. så er det ingen forskjell på det, hverken i mengde eller antall..

Forresten KAN du velge kort oppgave (30 studiepoeng / ett semester) om du ikke går på profesjonsstudiet, men lang oppgave er det vanlige uansett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...