Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Noen som jobber med VAG til vanlig her?


Ditech

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-fsaSP0zV
Så lenge du fyller diesel så kan du stå å røyke og fylle samtidig. Faktiskt kan du stompe røyken i eventuelt dieselsøl :) Dette fordi dieselen må varmes til (øh ..) 63 (?) grader Celsius før den avgir nok damp til at den kan ta fyr. Bruk av skjærebrenner under dieselfylling er derfor strengt forbudt. Eldre typer dieselmotorer er jo i tillegg 100% mekaniske, altså ingen bruk for strøm i det hele tatt. Dynamoen er der kun for å drive luksusfunksjoner som selvstarter, lys samt sigarettenner så klart.

 

Når du står og fyller diesel med motoren i gang og røyker samtidig, bør du kanskje tenke på at noen i umiddelbar nærhet står og fyller bensin, og kan komme til å søle. Selv om du ikke røyker, kan det jo være at kjøleviften til motoren din slår inn, og da blir det en liten gnist i termobryteren. I 99,999% (gjetter nå) av alle tilfeller går det helt uproblematisk, men oppfordringen blir vel å følge oppslaget på/ved pumpene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Så lenge du fyller diesel så kan du stå å røyke og fylle samtidig. Faktiskt kan du stompe røyken i eventuelt dieselsøl :) Dette fordi dieselen må varmes til (øh ..) 63 (?) grader Celsius før den avgir nok damp til at den kan ta fyr. Bruk av skjærebrenner under dieselfylling er derfor strengt forbudt. Eldre typer dieselmotorer er jo i tillegg 100% mekaniske, altså ingen bruk for strøm i det hele tatt. Dynamoen er der kun for å drive luksusfunksjoner som selvstarter, lys samt sigarettenner så klart.

 

Når du står og fyller diesel med motoren i gang og røyker samtidig, bør du kanskje tenke på at noen i umiddelbar nærhet står og fyller bensin, og kan komme til å søle. Selv om du ikke røyker, kan det jo være at kjøleviften til motoren din slår inn, og da blir det en liten gnist i termobryteren. I 99,999% (gjetter nå) av alle tilfeller går det helt uproblematisk, men oppfordringen blir vel å følge oppslaget på/ved pumpene.

 

Joda, motorviften kan vel starte i visse situasjoner selv etter at man har slått av motoren. Mener å ha lest at motoren skal være avslått i et minutt før fyllingen kan starte for å unngå dette. Mobiltelefoner er vel også ikke lov å bruke uten at de er EX-godkjennt. Uansett så er ingen biler EX-godkjent men likevel så går det jo ganske ofte bra :) Er jo andre ting som kan i lage gnist som f eks statisk elektrisitet, og dynamo. Sannsynligheten for at det skal ta fyr på en bensinstasjon er forsvinnende liten siden man skal søle ut ganske store mengder bensin på en stille sommerdag før det tar fyr i praksis.

 

Ja, og forresten; startsveiva er jo helt gnistsikker og burde være påbudt ved oppstart på bensinstasjonen. Synd man må skru av ene framhjulet for å komme til. Spaken for å koble inn og ut ventilløft er også fraværende på nyere biler. I det hele tatt er det hele gjort svært vanskelig for oss som liker å starte maskina på skikkelig måte. :wallbash:

Endret av Kvakksalveren
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Når jeg fyller bensin i USA, er det en slags gummikobling utenpå fylledingsen, som legger seg over påfyllingsrøret mot karosseriet. Tror det er et vakuumpumpesystem som suger opp bensindampen når du fyller (når bensinen går inn, må samme volum gass komme ut), og kondenserer dette tilbake til bensin?

Lenke til kommentar
Når jeg fyller bensin i USA, er det en slags gummikobling utenpå fylledingsen, som legger seg over påfyllingsrøret mot karosseriet. Tror det er et vakuumpumpesystem som suger opp bensindampen når du fyller (når bensinen går inn, må samme volum gass komme ut), og kondenserer dette tilbake til bensin?

 

Det kan være mulig blir vel ikke de helt store mengdene da. Det brukes det samme systemet på tankskip som laster ved oljeterminaler for å gjenbruk av inert/olje-gassen. På tank/kjemikaliskip er tankene fyllt med inertgass slik at oksygennivået er under 8%. På nyerer biler er jo fyllerøret på bilen tilpasset slik at det passer perfekt med fyllestussen fra pumpen så det kommer svært lite bensindamp ut når man fyller.

 

Men så klart å stå å røyke når man fyller bensin er ikke helt bra. Men at bensindampen flytter seg inn under panseret til en dieselbil uten at den blir såpass utblandet at den ikke kommer under 100% LEL er vel ganske usannsynlig.

Endret av Kvakksalveren
Lenke til kommentar
Når jeg fyller bensin i USA, er det en slags gummikobling utenpå fylledingsen, som legger seg over påfyllingsrøret mot karosseriet. Tror det er et vakuumpumpesystem som suger opp bensindampen når du fyller (når bensinen går inn, må samme volum gass komme ut), og kondenserer dette tilbake til bensin?

 

Det er fordi man ikke ønsker at bensingassen skal forurense luften, ikke pga brannfare.

Man har selvsagt ikke innført noe slikt verdensmesternorge, bensinen har jo miljøavgift og ergo er den gassen uskadelig her i landet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...