Gå til innhold

Lucid Dreaming - Prøver igjen


Zirion

Anbefalte innlegg

Jeg hadde min første LD! :wee:

 

Etter rundt to ukers forsøk. Tok en reality check i drømmen, og jeg ble oppmerksom på at det var en drøm. Sykt kult, i grun.

 

Ja er alltid like digg når man finner ut at man drømmer!

Reality check er en god måte og bli det på, erfaringer der selv.

 

Når jeg har LD så prøver jeg og forandre settingen, plassen eller hva det er men lykkes sjeldent :/

Får dere til det?

 

Jeg klarte det, jeg hoppet ut vinduet på rommet mitt (det var lukket), og plutselig var jeg midt i en ørken. :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prøvde selv å få til LD i natt. Før jeg la meg til å sove sa jeg til meg selv; klokka 6 skal jeg våkne for å huske drømmen min, flere ganger utover natta til jeg slutt sovna. Og 05:05 spratt øynene mine opp og jeg var lys våken, riktig nok ikke helt tidsriktig men nærme nok. Eneste problemet var at jeg ikke greide å huske drømmen skikkelig, det gjør jeg egentlig aldri når jeg våkner så tidlig, alt jeg kunne huske var noe om et hus som trengte kledning, og en fetter som fisket i overfylt vann...

 

Så, jeg hadde ingen ordentlig drøm å "MILDE" inn i, men jeg sa til meg selv mens jeg lå der: Nå skal jeg drømmme, og jeg skal være bevisst i drømmen. Dette holdt jeg på med en stund, og til slutt blei jeg helt nummen i kroppen, og det kom en slags "statisk" lyd. Lenger enn dette kom jeg ikke, for tankene vandret over på noe annet og sovnet til en helt normal drøm. Menmen, jeg får bare fortsette å prøve. :)

 

Tips til de som sliter med å huske hele drømmen sin og bare kan huske det siste som skjedde, spør deg selv "Hvor var jeg før det?" og tenk kun på drømmen du hadde så dukker det opp på mirakuløst vis!

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Er litt lei av å lese all feilinformasjonen i tråden, så nå tenkte jeg å gi en enkel guide for å oppnå bevisste drømmer.

 

 

Først av alt vil jeg si: En ekte bevisst drøm foregår ikke MENS du sover, men i våken tilstand. Å sovne om f.eks. kvelden og så ha en drøm hvor du drømmer at du er våken, er IKKE en bevisst drøm - det er bare en uvanlig drøm. Hadde du faktisk vært våken, hadde du garantert gjort mye sprøere ting enn du gjorde.

 

Den eneste veien å oppnå en ekte bevisst drøm på er å få til søvnparalyse, det vil kort sagt si å lure hjernen til tro at du faktisk sover, og dermed oppnå muskelparalyse/lammelse - en tilstand hvor du er våken, men ikke klarer å bevege noe annet enn f.eks. øynene. Lammelse av musklene er for å forhindre at man beveger musklene under søvn, noe som kan ha dumme konsekvenser. Søvnparalyse er noe de fleste av oss opplever tilfeldig i løpet av livet, som oftest rundt 4-5 tiden om morgenen da hjernen er i sine dypeste søvnstadier og i mest aktivitet. Med dette sagt er det svært vanskelig å oppnå søvnparalyse og bevisst drømming ved normal leggetid da hjernen er mer rettet mot søvn enn å være i aktivitet - derfor er det nesten umulig å få til dette rundt normal leggetid (22:00-24:00).

 

I tillegg vil musklene være for spente: Har du noen gang lurt på hvordan man vrir seg fra side til side før man sovner? Dette er èn av kroppens måter å bli kvitt muskelspenning på, samtidig med at det er en metode hjernen benytter seg av for å teste om du faktisk sover: Når man har ligget rolig i en stund, vil hjernen tolke dette som at du kanskje prøver å sove, og den vil begynne å ta "stikkprøver", det vil si å sende signaler for å få deg til å snu deg, bevege et lem, klø deg hvis du klør osv. Alt dette er bare stikkprøver for å finne ut om du virkelig sover, for ellers kunne hjernen bare skru av musklene mens du f.eks. kjørte bil, noe som ville ha uheldige konsekvenser. Cluet her er altså å IKKE bevege seg uansett hvor sterk trangen er, slik at hjernen vil tolke det som du sover - da vil du etterhvert oppnå søvnparalyse og lammelse av musklene (normalt begynner lammelsen fra føttene og beveger seg videre oppover til man er tilnærmet 100% paralysert, utenom bla.a øyne som nevnt tidligere). I forbindelse med dette vil man ofte høre høye suselyder samt begynne å vibrere. Vibreringen kjennes ofte svak ut med høy frekvens, selv om dette kan variere (det er ikke alle som vil høre suselyder og kjenne vibrering heller, og ofte forsvinner dette med gjentatte suksessfulle forsøk på å oppnå søvnparalyse). Da det har skjedd vil man normalt sett begynne å drømme mens man er våken, noe som er en ganske utrolig opplevelse. Etterhvert som man mestrer de ulike søvnstadiene, vil man kunne begynne med mer avanserte teknikker senere for å gjøre hele opplevelsen enda mer spennende.

 

Men dette med muskespenning er mindre viktig da leggetid er det verst tenkelige tidspunktet å prøve å oppnå bevisst drømming på (musklene er avslappet uansett etter å ha sovet en stund), jeg bare nevnte det for å gi en større forståelse for det som skjer. Målet er å legge seg til å sove som vanlig, men å bruke f.eks. en vekkerklokke for å få deg ut av søvn samtidig som du ikke skal røre på deg slik at du bryter søvnparalysen.

 

 

 

Dette er derfor det man må gjøre for å oppnå en bevisst drøm:

 

1. Legg deg som vanlig.

 

2. Rigg til en vekkerklokke, gjerne en mp3-spiller med ørepropper så du slipper å vekke samboeren, med lydspor som vekker deg med et pip. Målet er å våkne, men ikke bryte søvnparalysen. Derfor må man ligge HELT I RO når man våkner. Vekkingen bør helst skje rundt 4-5 tiden om morgenen, og pipene bør komme med jevne mellomrom fordi jo bedre du blir på å komme inn og ut av søvn uten å bevege kroppen, jo mer vil du drømme i våken tilstand.

 

 

Dette høres kanskje enkelt ut, men det er en del trening og eksperimentering som skal til. Jeg kan ikke alt, men har god erfaring med å oppnå bevisste drømmer. Det ble mye tekst nå, så jeg har sikkert glemt å føre med noe og skrevet litt feil her og der, så hvis det er noe du lurer på, spør gjerne.

Lenke til kommentar

Har selv hatt min sykeste og mest bevisste drøm under søvnparalyse, da jeg endelig klarte å forholde meg rolig under en. Det var ikke noe spesielt som skjedde, jeg bare svevde i et dyp, fikk en skikkelig ut-av-kroppen-opplevelse og så min egen kropp sveve i et dypt mørke.

 

Brukte å være redd for søvnparalyse da jeg var liten, så jeg har noen gamle reflekser som gjør at jeg prøver å bryte meg ut av det.

Men jeg har i det siste begynt å bli klar over når jeg er i en søvnparalyse, og er ikke redd i det hele tatt.

Da bare lar jeg det gå, og får en helt syk følelse av at jeg svever.

 

Har fått en bra døgnrytme så det er lenge sida sist nå da, brukte å ha søvnparalyser ukentlig før.

Lenke til kommentar

Er litt lei av å lese all feilinformasjonen i tråden, så nå tenkte jeg å gi en enkel guide for å oppnå bevisste drømmer.

 

 

Først av alt vil jeg si: En ekte bevisst drøm foregår ikke MENS du sover, men i våken tilstand. Å sovne om f.eks. kvelden og så ha en drøm hvor du drømmer at du er våken, er IKKE en bevisst drøm - det er bare en uvanlig drøm. Hadde du faktisk vært våken, hadde du garantert gjort mye sprøere ting enn du gjorde.

 

Den eneste veien å oppnå en ekte bevisst drøm på er å få til søvnparalyse.

Bullshit. Alle har søvnparalyse mens de sover. Dette er ikke noe du trener deg opp til eller bruker teknikker for å oppnå. Derimot å være våken under en søvnparalyse kan man gjøre som du beskriver for så å gli i fra søvnparalysen over til en drøm. Men en bevisst drøm som du får ved å tilfeldig innse at du drømmer i en vanlig drøm er like mye en bevisst drøm, som om du skulle brukt WILD teknikken som du beskriver.

Lenke til kommentar

Er litt lei av å lese all feilinformasjonen i tråden, så nå tenkte jeg å gi en enkel guide for å oppnå bevisste drømmer.

 

 

Først av alt vil jeg si: En ekte bevisst drøm foregår ikke MENS du sover, men i våken tilstand. Å sovne om f.eks. kvelden og så ha en drøm hvor du drømmer at du er våken, er IKKE en bevisst drøm - det er bare en uvanlig drøm. Hadde du faktisk vært våken, hadde du garantert gjort mye sprøere ting enn du gjorde.

 

Den eneste veien å oppnå en ekte bevisst drøm på er å få til søvnparalyse.

Bullshit. Alle har søvnparalyse mens de sover. Dette er ikke noe du trener deg opp til eller bruker teknikker for å oppnå. Derimot å være våken under en søvnparalyse kan man gjøre som du beskriver for så å gli i fra søvnparalysen over til en drøm. Men en bevisst drøm som du får ved å tilfeldig innse at du drømmer i en vanlig drøm er like mye en bevisst drøm, som om du skulle brukt WILD teknikken som du beskriver.

 

Ja, stemmer det at søvnparalyse skjer når man sover. Er ikke enig i det siste derimot.

 

-snip-

 

Hørt om DILD? MILD?

 

EDIT: La inn quote.

 

Jau, men man er ikke bevisst under slike drømmer.

Lenke til kommentar

Hva legger du i definisjonen bevisst drøm? Vi er tydeligvis ikke enige her. Jeg mener det vil si at man er klar over at man drømmer, mens man er i drømmen.

 

Vi er enige i definisjonen, men det er en stor forskjell på å ha en drøm og å faktisk være våken og bevisst. Man kan påvirke fremtidige drømmer til en viss grad ved å tenke på en bestemt ting over tid, men den er fortsatt ikke styrt av vedkommende der og da. Man kan til og med tenke over tid at man skal sjekke at man er våken ved å se etter et merke på ene hånda f.eks., men det blir på samme måte: man påvirker drømmen på forhånd ved å tenke på bestemte ting. Dette kan virke litt vanskelig å fatte, men når man endelig oppnår en ekte bevisst drøm, så vet man forskjellen med èn gang - det er ingen tvil om at man er våken. Det er noe helt annet enn å bare ha en drøm i løpet av natten som du husker litt av når du våkner.

 

I tillegg er en paralyse lett å bryte, så vi snakker om lang trening og mye eksperimentering med ulike teknikker for å opprettholde paralysen lengts mulig. Det er nok at man blir litt nervøs og at hjertet slår litt raskere enn normalt, så har man brutt paralysen. Man må rett og slett gjøre det så mye at alt går naturlig, går av seg selv med minst mulig energi kastet bort.

Lenke til kommentar

Har me ikkje allered ein LD-tråd? :ermm:

 

Uansett, elskar temaet! Men får det ikkje heilt til, i motsetning til fleire av vennene mine som er naturlige LD-drømmerar.

 

Legg deg som vanlig, gjerne når du er litt frarøvet søvn slik at du drømmeaktiviteten blir sterkere, og så bruker du en vekker som piper rundt 4-5 tiden om morgenen med et par minutters mellomrom. Så lenge du ikke rører på deg når du våkner, vil du falle tilbake til paralyse igjen - samtidig som du er våken og bevisst i hodet. :)

 

Og hva drømmedagbok angår, så er det bare tull å føre opp drømmer i forbindelse med bevisst drømming, fordi at når du faktisk er våken og bevisst i en drøm, vil du huske hendelsforløpet like godt som alle andre ting du gjør i våken tilstand ellers.

Endret av Wassabi
Lenke til kommentar

Jeg fatter ikke hva du vil fram til. Prater du om drømming i det hele tatt? For man drømmer når man sover om du ikke vet det. Når man er bevisst i en drøm kan man påvirke den så mye man bare vil. Uansett om man kom inn i drømmen via en våken søvnparalyse eller innså at det hele er en drøm mens man drømmer.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...