Gå til innhold

Digitalisere musikksamlingen - hvilket format og program

Anbefalte innlegg

programmene kjører vel stort sett bare feildeteksjon ved å lese samme data flere ganger.

Er det tilfelle? Det er jo helt ubrukelig. Det ligger jo data, CRC sjekk og feilkorrigeringskode i hver blokk. Det som man burde gjøre er å lese data og CRC. Deretter regne ut CRC ut i fra dataene. Dersom disse ikke er like har man sannsynligvis feil. Poenget mitt er at sannsynligheten for at disse er like er ekstremt liten. Når man så har funnet en feil kan man lese flere ganger og se om man klarer å få riktig data som matcher CRC. Får man ikke det kan man forsøke å korrigere med Reed Solomon koden.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
programmene kjører vel stort sett bare feildeteksjon ved å lese samme data flere ganger.

Er det tilfelle? Det er jo helt ubrukelig. Det ligger jo data, CRC sjekk og feilkorrigeringskode i hver blokk. Det som man burde gjøre er å lese data og CRC. Deretter regne ut CRC ut i fra dataene. Dersom disse ikke er like har man sannsynligvis feil. Poenget mitt er at sannsynligheten for at disse er like er ekstremt liten. Når man så har funnet en feil kan man lese flere ganger og se om man klarer å få riktig data som matcher CRC. Får man ikke det kan man forsøke å korrigere med Reed Solomon koden.

I fare for å ta feil her, jeg har ikke så teknisk god insikt i dette med hvordan det fungerer på selve audio-CDen. Men man leser uansett 28 bytes blokker, og bruker 4 av disse til feilkorreksjon. Først kjører man C1-errorkorreksjon, som kan merke om det er en error i de resterende 24 bitsene (som da er lyd), er det en bitfeil rettes den, er det to eller flere, så sier man i utgangspunktet fra "lenger opp i systemet" at man har et problem.

Deretter blir 28 frames sjekket smtidig vha c2-errorkorreksjon, som kan rette opp til 4 feil. Alt dette gjøres i firmwaren til selve drevet mens det leses. Om det skjærer seg denne gangen også, så melder drevet (om det er litt saklig) en c2-error, men det kan også velge å kun interpolere data uten å si noe om det, eller sette bits til 0. Deretter leverer bits til programmet sammen med denne ventuelle error-coden. Mao drevet (om det er saklig) skal i utganspunktet ikke levere data fra seg data der errorkorreksjonensdataenen ikke matcher med lyddata uten å si ifra. Men noen melder ikke c2-error på en skikkelig måte. Der er jeg mer usikker på akkurat hvordan det gjøres. Om drevet leser konkrete errorkorreksjonsdata, eller bare leser dataene flere ganger og sammenlikner. I utganspunktet vet man jo ikke om errorkorreksjonsdelen er lest riktig heller.

AtW

Lenke til kommentar
Men man leser uansett 28 bytes blokker, og bruker 4 av disse til feilkorreksjon.

Hmm. 28 blokker, jeg tror jeg må han blandet sammen en del fra den røde og orange boken.

Men noen melder ikke c2-error på en skikkelig måte.

Så du mener problemet er mer relatert til hardware/firmware?

Lenke til kommentar
Men man leser uansett 28 bytes blokker, og bruker 4 av disse til feilkorreksjon.

Hmm. 28 blokker, jeg tror jeg må han blandet sammen en del fra den røde og orange boken.

Men noen melder ikke c2-error på en skikkelig måte.

Så du mener problemet er mer relatert til hardware/firmware?

Altså blokker som er 28 bytes store (med forbehold om at jeg kan huske feil)

Altså, hvilket problem tenker du på? Det er lettere å lese feilfritt om drevet dender tilbake C2-feil skikkelig ja.

AtW

Lenke til kommentar
Altså, hvilket problem tenker du på? Det er lettere å lese feilfritt om drevet dender tilbake C2-feil skikkelig ja.

At enkelte programmer ikke klarer å detektere feil. Hvis det er slik at drevet ikke rapporterer feil så er det jo vanskelig å gjøre noe annet enn å lese mange ganger.

Lenke til kommentar

At enkelte programmer ikke klarer å detektere feil. Hvis det er slik at drevet ikke rapporterer feil så er det jo vanskelig å gjøre noe annet enn å lese mange ganger.

Man kan godt si at hovedproblemet ikke ligger på prgramsiden ja, fordi man risikerer i praksis å lese samme data flere ganger på rad, til tross for at dataen er feil, i praksis, og det er et problem.

AtW

Lenke til kommentar

Hei,

Jeg har, som trådstarter, satt meg fore å peise CD-samlingen inn på en ekstern HD. Jeg bruker EAC/FLAC, hovedsakelig takket være misjoneringen i denne tråden.

Men jeg er nysgjerrig på hvordan dere har løst problemet med for lange filnavn. Eller rettere sagt: for lange album-/låttitler til at de får plass i filnavnet. Et eksempel (jeg bruker navngivingsskjemaet %A -- [%Y] %C\%A -- [%Y] %C -- [%N] %T):

A Silver Mt. Zion -- [2000] He Has Left Us Alone, But Shafts Of Light Sometimes Grace The Corner Of Our Rooms -- [01] Broken Chords Can Sing A Little

blir til filen

A Silver Mt. Zion -- [2000] He Has Left Us Alone, But Shafts Of Light Sometimes Grace The

Hjelp, hjelp? Det finnes sikkert en enkel måte å løse problemet på, men jeg befinner meg på Tante Olga-nivå når det gjelder dataforståelse. Bruker Windows 2000, forresten.

Endret av fallosentriker
Lenke til kommentar

Det du kan gjøre er å lage en hierarkisk mappestruktur, f.eks:

x:/Musikk/Sjanger/Artist/Album (År)/Nr. Låt-tittel.flac

FLAC kan inneholde metadata omtrent som ID3 i Mp3er, så den fullstendige informasjonen kan du legge i metaen. :)

Edit: Er filsystemet på disken FAT32 eller NTFS? Jeg mener NTFS skal tillate filnavn på opp til 255 UTF-16-karakterer.

En guide til å konvertere disken fra FAT32 til NTFS finner du her.

Endret av Skagen
Lenke til kommentar

Takker, Skagen. Det viste seg at harddisken allerede bruker NTFS-systemet. Jeg kan riktignok ikke huske å ha konvertert den før, og jeg trodde FAT32 var standarden på slike disker. Nuvel.

Jeg kunne kanskje ha endret filnavnstrukturen til å bare bestå av "[nr] -- [sang].flac", men jeg tror det samme problemet kommer til å oppstå senere uansett når jeg skal rippe CD-ene med klassisk musikk, der filnavnene blir enda lengre.

Mystifistisk.

Endret av fallosentriker
Lenke til kommentar
Takker, Skagen. Det viste seg at harddisken allerede bruker NTFS-systemet. Jeg kan riktignok ikke huske å ha konvertert den før, og jeg trodde FAT32 var standarden på slike disker. Nuvel.

Jeg kunne kanskje ha endret filnavnstrukturen til å bare bestå av "[nr] -- [sang].flac", men jeg tror det samme problemet kommer til å oppstå senere uansett når jeg skal rippe CD-ene med klassisk musikk, der filnavnene blir enda lengre.

Mystifistisk.

Til hvilken mappe lagrer du mp3-filene? Altså hva ligger "over" A Silver Mt. Zion -- [2000] He Has Left Us Alone, But Shafts Of Light Sometimes Grace The Corner Of Our Rooms -- [01] Broken Chords Can Sing A Little`? Windows klarer bare paths på 256 tegn.

AtW

Lenke til kommentar

Jeg har brukt denne mappestrukturen:

H:/- MUSIKKSAMLING -

> -- [forbokstav] --

>> Artist -- [år] -- Album

>>> Artist -- [år] -- Album -- [nr] -- Låt.flac

Okei, så er en path alt som går fra og med H:/etc. - til og med blablabla.flac? I så fall bør jeg vel revurdere hele oppsettet mitt her, kutte ned på dette jåleriet med bindestrek og hakeparentes f.eks., om jeg har forstått dette rett.

Lenke til kommentar
Jeg har brukt denne mappestrukturen:

H:/- MUSIKKSAMLING -

> -- [forbokstav] --

>> Artist -- [år] -- Album

>>> Artist -- [år] -- Album -- [nr] -- Låt.flac

Okei, så er en path alt som går fra og med H:/etc. - til og med blablabla.flac? I så fall bør jeg vel revurdere hele oppsettet mitt her, kutte ned på dette jåleriet med bindestrek og hakeparentes f.eks., om jeg har forstått dette rett.

Stemmer, path er helt fra stasjonsbokstav og hele veien ned, den kan ikke være mer enn 256 tegn lang, desverre et reelt problem når man har musikk.

AtW

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Okei, mer gnål, beklager, men:

Hvis jeg spiller av et spor på en CD i EAC, og så ripper det til wav, er det meningen at det skal låte identisk? Når jeg spiller av den rippede filen av "Love will tear us apart" av Susanna & The Magical Orchestra merker jeg at det spraker enkelte steder, såkalt "clipping"(?). Det er en lidelse å høre på. Jeg får ikke endret innstillingene i EAC for WAV-format, de er låst til Windows MSAudio Encoder og 128 kBit/s, 44,100 Hz, Stereo. Ikke at jeg vet om det er her problemet ligger, for den saks skyld.

Forslag? Spørsmål?

Lenke til kommentar
Okei, mer gnål, beklager, men:

Hvis jeg spiller av et spor på en CD i EAC, og så ripper det til wav, er det meningen at det skal låte identisk? Når jeg spiller av den rippede filen av "Love will tear us apart" av Susanna & The Magical Orchestra merker jeg at det spraker enkelte steder, såkalt "clipping"(?). Det er en lidelse å høre på. Jeg får ikke endret innstillingene i EAC for WAV-format, de er låst til Windows MSAudio Encoder og 128 kBit/s, 44,100 Hz, Stereo. Ikke at jeg vet om det er her problemet ligger, for den saks skyld.

Forslag? Spørsmål?

Spraking er typiske rippefeil, står rippingen på "secure mode" eller er den feks på "burst mode"? Den må stå på "secure mode".

AtW

Lenke til kommentar

Den står på secure mode (eller "sikkerhetsmetode" som det visst heter i min versjon). Forsøkte å rippe på nytt med brenneren jeg har inni maskinen istedenfor den eksterne, og på lav hastighet i tillegg (som om det skulle ha noen effekt), men det låter like jævlig. :dontgetit:

Andre innstillinger jeg bør sjekke?

Lenke til kommentar
Den står på secure mode (eller "sikkerhetsmetode" som det visst heter i min versjon). Forsøkte å rippe på nytt med brenneren jeg har inni maskinen istedenfor den eksterne, og på lav hastighet i tillegg (som om det skulle ha noen effekt), men det låter like jævlig. :dontgetit:

Andre innstillinger jeg bør sjekke?

Sørg for at "drive caches audio data" og drive has accurate stream er huket av, mens drive has c2-error-.correction ikke er huket av. I tilegg sjekker du om wav-foila er 16bit 44.1 khz. Forøvrig vil jeg anbefale å bruke flac kontra wav,

AtW

Lenke til kommentar

Glemte å svare her. Jeg fant ut hvor feilen lå, hadde tuklet med lydinnstillingene på avspillingsprogrammet og glemte å nullstille etterpå. Talentløst. Men nå låter wav- og også flac-filene (som er det formatet jeg egentlig sverger til) rimelig okei.

Men takk for hjelpen!

Endret av fallosentriker
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...