Gå til innhold

Desktop-erstatter - noen anbefalinger?

gu

Anbefalte innlegg

Jeg er ute etter en god desktop-erstatter og vil gjerne ha noen anbefalinger.

De siste årene har jeg hatt en HP XE3 som jeg har brukt i kombinasjon med en stasjonær maskin. HP’en tok nylig kvelden og den stasjonære begynner også å slite. Dermed tenkte jeg at jeg skulle kjøpe meg en bærbar som kan erstatte begge. Den nye maskinen bør være en kraftplugg. Prismessig kan jeg strekke meg til ca 30.000,-. Men selvfølgelig – jo billigere, jo bedre.

Litt om mine behov og preferanser:

Jeg bruker maskinene mine først og fremst til utvikling av programvare. Maskinen må derfor kunne kjøre mange og delvis tunge serverprogrammer, slik som databaseservere, webservere etc. Jeg har dessuten lyst til å begynne å leke meg litt med videoredigering. Har hatt kamera et par år, men maskinene mine har vært for puslete til redigering. I tillegg spiller jeg av og til noen spill, men dette er ikke viktig for meg.

Jeg har hittil brukt den bærbare som DVD-spiller og det vil jeg gjerne fortsette med. Maskinen må derfor ha DVD og tv-utgang. Infrarød port er også en nødvendighet og innebygget WLAN hadde vært stas.

Jeg setter stor pris på en god skjerm og et godt tastatur. Oppløsningen bør være høyere enn 1024x768. Maskinen må dessuten være stillegående og bør ikke bli for varm. Vekt og batteritid er ikke viktig for meg. Det hadde vært hyggelig med god lyd, men det er ikke en nødvendighet. I tillegg skal jeg innrømme at jeg er såpass jålete at jeg verdsetter design. Dell er litt lite fristende av den grunn.

Ettersom jeg utvikler programmer for PC, er naturligvis Mac uaktuelt. HP’en som jeg har hatt de siste årene har jeg vært såpass misfornøyd med at jeg neppe velger HP igjen.

Håper det finnes noen der ute som har erfaring med desktop-erstattere og som kan gi meg noen gode råd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hvis du vil fire litt på "støy og varme"-kravene dine, så vil nok multcom.no's Elitegroup Green P4-2533 være et meget bra kjøp...svært mye specs for pengene...

...men hvis du absolutt vil brenne av mest mulig penger så er toshiba sattelite 5200 er genial maskin å gjøre det på!

uansett så er vel det viktigste at du holder deg unna dell!;)

vh

krister

Lenke til kommentar

Takk for svar.

Elitegroup'en var imponerende mye for pengene, ja. Men jeg må si at Satellite 5200 er en god del mer fristende. Skal ikke se bort fra at den er midt i blinken for meg, selv om prisen er litt i overkant.

Er det noen som har erfaringer med Satellite 5200? Særlig lurer jeg på hva slags disk som sitter i den og om den vil være rask nok til videoredigering.

Lenke til kommentar

Hei.

Hvis du tenker på design og vekt i tillegg til ytelse er compaq evo N800c, http://www.mpx.no/asp/info.asp?g0=3&g1=3&g...74&l=2&lantall=,

eller N800W, http://www2.compaq.no/produkter/baerbare/A...3394B8C3792D52B,

helt klart noe for deg. Har selv 800c, og bruker den til tungt CAD arbeid. Dette klarer den utmerket. 800w er i tillegg utstyrt med et OpenGL skjermkort, ATI's Fire GL9000. Som gjør den til et rått arbeidsjern. Dessuten er de flotte og se på, fin design, god og skrive på, og rimelig lett til å være en 15", 2.9 kilo. Trådløst nettverkskort får du montert i en modul på skjermlokket. Nydelig! :)

Toshiba'ens "rålekre design" kommer vel an på øyet som ser, men det sitter en ved siden av meg nå og jobber på en i denne design-serien, og den er ikke mye fin. Stygg, stor, klumpete og blå er adjektiver som faller meg inn...

-F-

Lenke til kommentar

mjoff: jo..hovedsaklig pågrunn av kundebehandlingen jeg har vært "uheldig" med...men ikke fordi jeg en gang var litt uheldig...men fordi dell ved gjentatte ganger har utført ufattelig dårlig kundebehandling(for detaljer, se mine tidligere poster)...og jeg har hørt om flere som har vært ute for den samme ufattelige dårlige kundebehandlingen...men også litt fordi det virker som om dell har ganske høy feilprosent på inspiron maskinene sine...alle jeg har snakket med (som har en inspiron maskin) forteller om en gang det var et problem med den...noen er fornøyd og andre ikke...men generelt sett virker det som om dell har litt høy feilprosent...og til tider har sinnsykt forferdelig kundebehandling! menmen...skal prøve å ikke starte en ny for-mot-dell diskusjon igjen...jeg blir bare så frustrert!;)

danny: nå vet jeg ikke hvilken toshiba-maskin du snakker om, men den jeg anbefalte har et 460go kort...et kort som, såvidt jeg vet, er det nest beste på markedet...og holder i massevis til å spille en gang i blandt...personlig har jeg et 440go, og jeg har enda ikke prøvd et spill jeg ikke har fått ok grafikk på!

nå er jeg ikke helt sikker på hvilket skjermkort som sitter i 800v, men jeg trodde da dette var et radeon 7500-kort...og det er jo adskillig svakere enn kortet i toshiba-maskinen!

jaja...

vh

krister

Lenke til kommentar

pelis... fordommer mot DELL asså...

man kan være uheldig... jeg var det ved min i8200 fikk den 20 dager etter bestilling (dog var modellen HELT ny)

jeg fikk et skadd laderkort... (dette ble fikset via unisus, på-stedet til tross for at jegikke hadde denne service)

Har vært borti DELL mange ganger i senere tid... de har lever opp til mine forventninger... de hadde ikke p4-m 1,6 på lager og sendte til en flott overraskelse en 1,7 uten ekstra omkostninger...

Lenke til kommentar
mjoff: jo..hovedsaklig pågrunn av kundebehandlingen jeg har vært "uheldig" med...men ikke fordi jeg en gang var litt uheldig...men fordi dell ved gjentatte ganger har utført ufattelig dårlig kundebehandling(for detaljer, se mine tidligere poster)...og jeg har hørt om flere som har vært ute for den samme ufattelige dårlige kundebehandlingen...men også litt fordi det virker som om dell har ganske høy feilprosent på inspiron maskinene sine...alle jeg har snakket med (som har en inspiron maskin) forteller om en gang det var et problem med den...noen er fornøyd og andre ikke...men generelt sett virker det som om dell har litt høy feilprosent...og til tider har sinnsykt forferdelig kundebehandling! menmen...skal prøve å ikke starte en ny for-mot-dell diskusjon igjen...jeg blir bare så frustrert!;)

vh

krister

ok, argumenter mot dell notert :)

Lenke til kommentar

Takk for gode tips og forslag.

Det er tydeligvis mye å velge blant der ute, men jeg tror at jeg nå har klart å plukke ut noen finalister. Følgende nådde ikke helt opp:

- Elitegroup: denne har tydeligvis et støynivå omtrent som en stillegående jumbojet.

- Toshiba Tecra: ser ikke ut til å leveres med høyere oppløsning enn 1024x768.

- Dell: rett og slett for stygg.

- CL5: tar ikke sjansen på å kjøpe fra et firma som kun er en postboks.

- IBM A31: sikkert forrykende kvalitet, men lite guffe for pengene.

Dermed står jeg igjen med disse finalistene:

- Toshiba Satellite 5200-801

- Fujitsu Siemens Celsius H

- Compaq EVO N800c

Skulle jeg kjøpt bare med tanke på spesifikasjonene, ville Toshibaen uten tvil gått av med seieren. Men jeg vet jo lite om hvordan denne (eller noen av de andre) er i praktisk bruk over tid. Skulle gjerne hørt fra noen som har erfaringer med disse maskinene.

Toshibaen er dessuten den dyreste av de tre. Tar man prisen i betraktning, synes jeg Compaqen begynner å ligne et røverkjøp. Denne har kraftigere CPU enn de andre (2,2) og er den eneste av maskinene der spesifikasjonene oppgir at disken er 5400 rpm (mulig de andre også har dette, men spesifikasjonene sier ingenting om det). Prisen på Compaqen ligger nesten kr 10.000,- under de to andre, og så snart den er påkostet et par tusenlapper, har den både 512 MB RAM og WLAN.

Tror jeg begynner å helle i retning av Compaqen, men skulle som sagt gjerne hatt tilbakemelding fra noen som har erfaring med noen av disse maskinene.

Lenke til kommentar

Jepp, sjef.

Det er nettopp det jeg også har tenkt. En epost til produsent/forhandler bør selvfølgelig kunne avklare dette, men det ville overraske meg om svaret var noe annet enn 4200.

Jave:

Du har åpenbart ikke lest innlegget jeg startet denne tråden med. Jeg driver med utvikling av Windows-programmer. Vet fint lite om Powerbooken, men tviler på at den duger til denslags. Men takk for tipset. Det ser ut til å være en sinnsykt lekker maskin.

Lenke til kommentar

Jeg har erfaring med Fujitsu-Siemens Celsius H. Det er en maskin som er (mer enn) kraftig nok til dine behov. Har f.eks. spilt NFSHP2 uten problem på forrige generasjon med PIII og dårligere grafikkort.

Ganske stillegående også, men (i likhet med alle bærbare?) kan du høre viften når den slår inn.

Det som har rimelig høy imponatoreffekt er såklart når du bruker fingeravtrykkssensoren for å logge deg på maskinen, og når du tar av det trådløse tastaturet :)

Lenke til kommentar

Hei!

Tror nok du har funnet to meget gode maskiner i Toshiba 5200 og Compaq EVO 800C.

Har prøvd / brukt begge, og har vel følgende erfaringer:

Toshiba'en er ikke så stor og klumpete som jeg først trodde, er meget stillegående, men er litt mer plast-kvalitet enn Compaq. Disken i Toshiba er etter hva jeg vet 4200 rpm, mot 5400 på Compaq.

Har selv en 800C (1.7 GHz, 512, 40 GB (5400)), og er MEGET godt fornøyd med denne. Maskinen er ikke liten - det blir den aldri med 15" skjerm, men kvaliteten er meget god, den er stillegående, ytelsen er enorm, tastaturet bra, og lyden er helt glimrende! I tillegg har du blant annet USB2.0, bruker selv en ekstern 7200 RPM disk i tillegg, og det fungerer utmerket!

Skjermkortmessig er Radeon 7500 helt på høyde med Geforce 440 Go, og ikke så veldig mye svakere enn Radeon 9000.

Til de andre maskinene som er vurdert:

Dell er sjangseløs - altfor stor og tung og plastikkklump, FS Amilo, Green, Whitebox osv er vel mer av typen rå ytelse for billig penge

Mitt tips til deg - ta en titt på begge maskinene - og bestem deg da.. Uansett vil du nok ikke bli misfornøyd med en 800C (eller W), som jeg personlig mener er noe av det beste som finnes av desktoperstattere på markedet hvis alt fra vekt, ytelse, design, tekniske kvaliteter, støy, garantiordninger osv skal tas med i betraktning!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...