MiSP Skrevet 15. januar 2008 Del Skrevet 15. januar 2008 (endret) Jeg har Creative SoundBlaster X-Fi Platinum. I driverneinnstillingene kan jeg stille inn om jeg vil ha 5.1 Speakers eller Headphones (pluss en del andre, men det er disse to som er gjeldende for meg). Når jeg plugger i hodetelefonene mine blir denne automatisk satt til Headphones. Det jeg lurer på, er hva jeg velger i spillene jeg spiller. Skal jeg velge hodetelefoner (evt. - avhengig av spillet - stereo, i motsetning til surround) der også? Lyddriverne klarer nemlig å (til en viss grad, så klart) gjengi 3D-lyd i hodetelefoner (gjennom noe kalt CMSS-3D, såvidt jeg har skjønt), og jeg regner med at for å klare dette må de ha en 5.1-kilde. Derfor lurer jeg på om det er best å velge 5.1 i selve spillene, selv om innstillingene i driverne er satt til Headphones. Endret 16. januar 2008 av MiSP Lenke til kommentar
Molotovcocktail Skrevet 16. januar 2008 Del Skrevet 16. januar 2008 Nei etter det jeg vet så fungerer ikke CMSS-3D ved å mikse 5.1-lyd om til 3D-lyd i stereo, så sett innstillingen i spill til "Headphones". For at CMSS-3D skal fungere omptimalt burde du ellers sette lydinstillingene i spillet til "X-Fi", hvis dette er mulig da. Ellers så fungerer CMSS-3D bare som en upmixer som mikser vanlig stereo til 3D-lyd. Lenke til kommentar
MiSP Skrevet 16. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2008 (endret) Jeg leser på X-Fi-siden at spill med OpenAL (i alle fall Prey) sender lyden til lydkortet med alt av lokaliseringsdata intakt, slik at lydkortet tar seg av lokaliseringsjobben: Because audio is not fixed into a speaker configuration until the final playback stage, Prey audio played through the OpenAL API can be virtualized to surround sound in a far more meaningful way. The audio reaching the card from the game is delivered with all its positional information intact thereby allowing the headphone or stereo speaker virtualization algorithms to produce highly convincing surround sound over stereo playback equipment. Prey har da heller ikke valg mellom Stereo/Surround etc. når OpenAL er valgt, logisk nok. Men hvordan er dette i andre OpenAL-spill, og hva bør jeg gjøre (jfr. spørsmålet i første innlegg) i spill som ikke bruker OpenAL? Offtopic, men det kan ha noe med dette å gjøre: I Source-baserte spill kan jeg ikke velge Headphones, kun 5.1 Speakers. Er dette en feil i spillet, eller har det noe å gjøre med at jeg har et X-Fi-kort? Endret 16. januar 2008 av MiSP Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå