Cobeflow Skrevet 15. januar 2008 Del Skrevet 15. januar 2008 (endret) Hei! Jeg har tenkt å kjøpe meg Pentax k10D, men kan pent lite om digitale speilreflekskamera. Det første jeg lurer på er hvordan "leser" man navnene på objektivene?? Har skjønt det sånn at 16-50mm f/2.8 og 16-45mm f/4 er bra allround objektiver, men hva er forskjellen? jeg har også tilgang på å få låne noen SMC objektiver, er det noen som vet hvilke av disse objektivene som tilsvarer de som jeg nevnte over? Er kameraet lett å bruke for en nybegynner?? (planlegger å melde meg på fotokurs til høsten, men har lyst å kjøpe kameraet nå og bli kjent med det først) Jeg kan jo fortelle litt om hva jeg har tenkt å bruke kameraet til.. jeg har nå et vanlig digitalkamera. Det jeg savner er mulighet til å ta skarpe bilder av motiv i bevegelse, og tydelige bilder uten blits, med naturlige farger. I tillegg savner jeg å kunne ta gode bilder av motiver som er langt vekke, er det en tele-linse, eller telekonverter man bruker til det?? Jeg leste også et sted at hvis man bruker enkelte linser så vil de skygge for blitsen, er det dermed behov for egen blits?? Setter ekstremt stor pris på hjelp!! Endret 15. januar 2008 av Cobeflow Lenke til kommentar
Bherserk Skrevet 15. januar 2008 Del Skrevet 15. januar 2008 Det første jeg lurer på er hvordan "leser" man navnene på objektivene?? Har skjønt det sånn at 16-50mm f/2.8 og 16-45mm f/4 er bra allround objektiver, men hva er forskjellen? Tallene med bindestrek mellom er brennvidder på zoom-objektiver. Fastobjektiver (ikke zoom) har ikke bindestrek, kun ett tall for å indikere brennvidde. Brennvidden avgjør hvor mye eller lite du får med på bildet. http://no.wikipedia.org/wiki/Objektiv Med 16-50 kommer du altså litt "nærmere" motivet enn med 16-45. f/2.8 og f/4 er blenderåpning. Jo lavere tall, jo større åpning, som igjen gir mer lys inn på bildebrikken så du kan ta bilder når det er mindre lys tilgjengelig. Når du øker blenderåpningen er et mindre område i fokus, mens med liten blenderåpning (f22) er omtrent hele bildet i fokus, fra helt nære til horisont. Objektiver kan vanligvis gå fra største blenderåpning (f2.8 eller 4 i dette tilfellet) og opp til et sted mellom f16 og f22. jeg har også tilgang på å få låne noen SMC objektiver, er det noen som vet hvilke av disse objektivene som tilsvarer de som jeg nevnte over? Du finner en del subjektive vurderinger av ulike SMC-objektiver på http://www.pentaxforums.com/lensreviews/ Er kameraet lett å bruke for en nybegynner?? (planlegger å melde meg på fotokurs til høsten, men har lyst å kjøpe kameraet nå og bli kjent med det først) Jeg hadde ingen problemer med å ta det i bruk som første speilrefleks, det har veldig god ergonomi med knapper plassert der man trenger dem. Jeg kan jo fortelle litt om hva jeg har tenkt å bruke kameraet til.. jeg har nå et vanlig digitalkamera. Det jeg savner er mulighet til å ta skarpe bilder av motiv i bevegelse, og tydelige bilder uten blits, med naturlige farger. I tillegg savner jeg å kunne ta gode bilder av motiver som er langt vekke, er det en tele-linse, eller telekonverter man bruker til det?? Jeg leste også et sted at hvis man bruker enkelte linser så vil de skygge for blitsen, er det dermed behov for egen blits?? For motiver langt borte er tele tingen. Du kan f.eks kjøpe 50-200mm zoom forholdsvis billig, og da kan du ta bilder av ting langt borte. Store objektiver vil skygge for blitzen, siden den innebygde blitzen ikke kommer så høyt opp. Store objektiver er ofte teleobjektiver, og da rekker ikke den innebygde blitzen uansett. Dersom du vil ha gode bilder med blitz må du stort sett ha ekstern blitz. Du kan lese mer om blitz på http://strobist.blogspot.com/ Lenke til kommentar
Beej80 Skrevet 15. januar 2008 Del Skrevet 15. januar 2008 (endret) Hei... Det første jeg lurer på er hvordan "leser" man navnene på objektivene?? Ikke et direkte lett spørsmål å svare på. Men jeg skal forsøke meg. Pentax har 3 'typer' nyere objektiver: DA <-- Kun til digitale speilrefleks (APS-C) DA* <-- 'Proffobjektiver' (Kun til digitale speilrefleks (APS-C)) DFA <-- Passer både digitale speilrefleks og analoge speilrefleks. Videre står det ofte SMC ett eller annet sted som betyr "Super Multi Coating" (mener jeg å huske) som skal dempe lens-flare og 'refleksjoner' inne i objektivet. Videre har man brennvidden. På et zoom objektiv blir det f.eks gitt som 16-50mm, det vil si at korteste brennvidde (mest vidvinkel) er ved 16mm, og lengste brennvidde (mest tele) er ved 50mm. Dette er blant det viktigste å merke seg. Fastoptikk har bare en brennvidde og er da gitt som f.eks '35mm' (med andre ord rett frem). Videre har man blenderåpningen på objektivet som kan være gitt på flere forskjellige måter. For eksempel kan en blenderåpning på 2.8 bli gitt på følgende måter: F2.8 - f/2.8 - 1:2.8 - 35/2.8 (der 35 er brennvidden på objektivet) Når det gjelder zoomer så kan de ha FAST største blenderåpning over hele zoomområdet, og det blir da angitt som vist over. Mens 'billigere' zoomer har en VARIABEL største blenderåpning som blir angitt som F3.5-5.6 eller lignenede. Hovedpoenget er at det er gitt 2 tall i forbindelse med det. Der det første tallet beskriver størst mulig blenderåpning ved den korteste brennvidden, og det siste tallet angir størst mulig blenderåpning ved den lengste brennvidden. Så setter vi dette sammen og får: SMC Pentax DA 18-55mm F3.5-5.6 AL Altså et objektiv med "Supermulticoating", for digital speilreflekskameraer (APS-C sensor størrelse) med et brennviddeomfang og blenderåpning fra 18/3.5 til 55/5.6. Når det kommer til AL/ED/osv så sitter ikke jeg med det i hodet nå, og tror dessuten jeg har lastet nok på deg her. Har skjønt det sånn at 16-50mm f/2.8 og 16-45mm f/4 er bra allround objektiver, men hva er forskjellen? DA* 16-50 f/2.8 koster penger, er av den 'profesjonelle' serien til Pentax, har værtettinger, og en fast blender på 2.8 DA 16-45 f/4 er billigere men bra. Har en mindre blender åpning og ingen værtettinger. DA 16-45 er BEDRE en 'kit-objektivet' som følger med de billigste pakkene, men dårligere enn DA* 16-50. jeg har også tilgang på å få låne noen SMC objektiver, er det noen som vet hvilke av disse objektivene som tilsvarer de som jeg nevnte over? Nei, det er ingen som vet det. Du må da oppgi hvilke objektiv det er, altså brennvidde og blender (minimum med info) gjerne også om det er FA, FA* DA, DA*, DFA osv. Er kameraet lett å bruke for en nybegynner?? Jeg klarte meg helt fint vil jeg påstå... Bare leste manualen, lekte med kameraet, tatt noen bilder, og spurt litt om hjelp når det er noe jeg ikke skjønte eller fikk det til. Syns det var et meget greit kamera å starte med. I tillegg savner jeg å kunne ta gode bilder av motiver som er langt vekke, er det en tele-linse, eller telekonverter man bruker til det?? Det er et teleobjektiv (det heter objektiv og ikke linse ) som man bruker til å ta bilder av ting langt vekke. En telekonverter er en duppeditt man setter på mellom kameraet og objektivet for å 'forlenge' teleobjektivet... De har typisk en multiplikasjonsfaktor på 1,4 og 2. Så 50mm med en 1.4 telekonverter tilsvarer et objektiv med brennvidde på 70mm. Du kan sikkert tenke deg til dersom man setter på en med faktor 2 Dog mister man lysstyre på objektivet ved å gjøre dette, og den 'totale' optiske kvaliteten blir redusert, så dette er en løsning som ikke er så alt for gunstig. Jeg leste også et sted at hvis man bruker enkelte linser så vil de skygge for blitsen, er det dermed behov for egen blits?? Dette er mer eller mindre riktig. Det gjelder ikke for alle objektiv/brennvidder. Med kit-objektivet (DA 18-55) så er dette tilfelle når man er på vidvinkelområdet under 24mm eller rundt der (husker ikke nøyaktig). Men dette er kun med den interne blitsen. En ekstern blits er mye bedre, er sterkere og har flere muligheter. Til bilder inne er det ofte veldig greit med en blits, og da er det en ekstern blits som hjelper. (Joda den interne virker den og, men langt i fra så bra som man skulle ønske). Håper jeg har gitt det svar på det meste du lurte på, men jeg har en snikendes følelse av at jeg nettopp gav inspirasjon til et utall flere spørsmål. I så fall er det bare å spørre i vei, så svarer jeg eller andre så godt de kan. Mvh, Beej80 EDIT: Og etter all den skrivingen så MÅTTE jeg jo være for sent ute Kjapp du Bherserk. Endret 15. januar 2008 av Beej80 Lenke til kommentar
Kaffilars Skrevet 16. januar 2008 Del Skrevet 16. januar 2008 jeg har også tilgang på å få låne noen SMC objektiver, er det noen som vet hvilke av disse objektivene som tilsvarer de som jeg nevnte over? Er kameraet lett å bruke for en nybegynner?? (planlegger å melde meg på fotokurs til høsten, men har lyst å kjøpe kameraet nå og bli kjent med det først) Jeg leste også et sted at hvis man bruker enkelte linser så vil de skygge for blitsen, er det dermed behov for egen blits?? Her er ei side om alle Pentax objektiva: http://www.bdimitrov.de/kmp/lenses/index.html#data , er dette eldre manuelle objektiver er der en forskjell mellom M og A, A-Objektiver kan du styre blender via kamera, på M-Optikk må du stille blender manuelt på objektiv, og foreta lysmåling via AE-L knapp på kamera, litt meir tungvint, men OK. Kamera er ikkje vanskelare å bruke, enn f.eks. K100D, men har mykje enklare tilgang til funksjoner du treng når du kan litt meir, dvs det er og enklare å lære bruken av desse funksjonane. Enkelte objektiver med stor filterdiameter eller litt lengde kan skygge for blits. Uansett bør du satse på ekstern blits, då den innebygde blitsen kun er "nødløysing". (Gjeld alle speilrefleks, og kompaktkamera for den del) Resultatet blir så mykje betre.. Lenke til kommentar
Cobeflow Skrevet 16. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2008 Oj oj oj, det var mange gode svar!! :-) Jeg skjønner at man ikke kan bli digital speilrefleks ekspert på en dag, men dere hjelper meg på vei ;-) Og som Beej80 forespeilte så kommer det noen følgespørsmål: Er lukketiden uavhengig av blenderåpningen eller r det slik at stor blenderåpning automatisk gir kort lukketid eller motsatt? Fastoptikk… Er det noe bra da? (dumt spørsmål sikkert haha.. ) Men jeg ser for meg at uten mulighet til å zoome må jo motivet være på "perfekt avstand" for at bildet skal bli bra :-s Og liknende spørsmål i forhold til blenderåpning. Beejj80 sier at billigere versjoner har variabel blenderåpning.. Jeg ville jo tro det var positivt å kunne variere blenderåpningen?? Værtettinger, vil det si at objektiver uten værtettinger kun kan brukes når det ikke regner? Er det forskjell på eksterne blitser eller er det bare en type?? Uansett så er jeg litt "imot" å bruke blits, fargene blir ofte helt feile (men nå er jo det gamle kameraet mitt ikke akkurat i denne ligaen..) Jeg ser dere nevner kit-pakken med 18-55, som jeg har tenkt å gå for. På scandinaviaphoto elger de jo den for samme pris som bare kamerahuset, så det burde jo ikke være noe å lure på?? Phew, det ble en haug med nye spørsmål det, og her kommr et til. Finnes det en god hjemmeside som gir en enkelt opplæring i bruk av speilrfleks. Type "speilrefleks for dummies" men online??? Jeg studere og gjennomgår mye kursing på jobbe for tiden så har ikke kapasitet til å lese flere bøker, men klarer ikke å vene til høsten med å lære litt mer om det nye kamerat mitt :-) Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 16. januar 2008 Del Skrevet 16. januar 2008 (endret) Er lukketiden uavhengig av blenderåpningen eller r det slik at stor blenderåpning automatisk gir kort lukketid eller motsatt?I prinsippet er den uavhengig, men for å beholde lik eksponering må enten blenderen eller følsomheten til sensoren justeres. Fastoptikk… Er det noe bra da? (dumt spørsmål sikkert haha.. ) Men jeg ser for meg at uten mulighet til å zoome må jo motivet være på "perfekt avstand" for at bildet skal bli bra :-sFastoptikk har sine begrensninger, men er typisk mye skarpere og bedre enn zoom-optikk, til en billigere penge. Derfor har den sine tilhengere, bl.a. undertegnede... Og liknende spørsmål i forhold til blenderåpning. Beejj80 sier at billigere versjoner har variabel blenderåpning.. Jeg ville jo tro det var positivt å kunne variere blenderåpningen??"Alle" objektiver kan variere blenderåpningen, det er bare et spørsmål om hvor stor største blenderåpning er. Det er ikke nødvendigvis noen ulempe at største blenderåpning varierer, men det er ofte enklere å forholde seg til en fast største blenderåpning (du vet alltid hva som er største blender), og svært ofte har slike objektiver også høyere optiske kvaliteter. Værtettinger, vil det si at objektiver uten værtettinger kun kan brukes når det ikke regner?Strengt tatt, ja. Nå tåler det meste litt regn, men objektiver uten værtetning tåler mindre. Generelt gjelder at utstyret tåler mer enn du tror, mindre enn du skulle ønske... Er det forskjell på eksterne blitser eller er det bare en type?? Uansett så er jeg litt "imot" å bruke blits, fargene blir ofte helt feile (men nå er jo det gamle kameraet mitt ikke akkurat i denne ligaen..)Det er forskjell, men kjøper du Pentax-blitser er du trygg. AF-360FGZ vil nok holde i lange baner, ellers er AF-540FGZ neste på listen. Det finnes tredjepartsalternativer også, men de er ikke vesentlig billigere, og du bør helst vite litt mer om hva du driver med før du begir deg ut på dem. Jeg ser dere nevner kit-pakken med 18-55, som jeg har tenkt å gå for. På scandinaviaphoto elger de jo den for samme pris som bare kamerahuset, så det burde jo ikke være noe å lure på??Nei, løp og kjøp ;o) Finnes det en god hjemmeside som gir en enkelt opplæring i bruk av speilrfleks. Type "speilrefleks for dummies" men online??? Jeg studere og gjennomgår mye kursing på jobbe for tiden så har ikke kapasitet til å lese flere bøker, men klarer ikke å vene til høsten med å lære litt mer om det nye kamerat mitt :-)Du kan lese fotokompendiet, det er en god begynnelse. Det finner du her... Endret 16. januar 2008 av k-ryeng Lenke til kommentar
Kaffilars Skrevet 16. januar 2008 Del Skrevet 16. januar 2008 Fastoptikk… Er det noe bra da? (dumt spørsmål sikkert haha.. ) Men jeg ser for meg at uten mulighet til å zoome må jo motivet være på "perfekt avstand" for at bildet skal bli bra :-sFastoptikk har sine begrensninger, men er typisk mye skarpere og bedre enn zoom-optikk, til en billigere penge. Derfor har den sine tilhengere, bl.a. undertegnede... Et zoomobjektiv er sjelden godt over heile området, desto dyrare optikk, desto betre, men sjølv dei beste zoomobjektiva har som regel ett område som ikkje er heilt på topp. Finn du ei brennvidde som du bruker mykje, er det lurt å kjøpe fastoptikk i nettopp det området, elles er det mykje snakk om portrett objektiver, som er lyssterke objektiver, med største lysopning frå 1.2-2.5, og blir brukt for å isolere motivet, og gi en fin uskarp bakrunn (bokeh). Brennvidder til portrett ligg som regel frå 50 mm og opp til 135 mm, men det er og dei som bruker både kortare og lengre brennvidder. Det er nok fleire som er blitt glad i fastoptikk . Lettere vekt, skarpare bilder, og en blir meir fokusert på komponere bilda i staden for å finne idell brennvidd, dessuten kan en no jukse litt i den digitale verden ved å croppe bilda (klippe ned), etter dei er lasta ned på PC, eg prøver å unngå det, er det eit greit alternativ innimellom. Lenke til kommentar
Bherserk Skrevet 16. januar 2008 Del Skrevet 16. januar 2008 Er lukketiden uavhengig av blenderåpningen eller r det slik at stor blenderåpning automatisk gir kort lukketid eller motsatt? Ja, forutsatt at lysmengden inn er lik og du ønsker samme eksponering. Tenk på eksponering som en kran du bruker til å fylle et vannglass (vannet er lys, glasset er sensoren). Om du åpner kranen helt opp må du lukke tidligere for å unngå at det renner over (overeksponering). Om du bare åpner litt må du la det renne lenger. Lysmengden kan sammenlignes med trykket i røret, og når det er mye lys går det også raskere. Alle objektiver kan variere blenderåpningen, men største blender angir største mulige åpning, altså hvor mye det er mulig å åpne vannkranen. Fastoptikk… Er det noe bra da? (dumt spørsmål sikkert haha.. ) Men jeg ser for meg at uten mulighet til å zoome må jo motivet være på "perfekt avstand" for at bildet skal bli bra :-s Fastoptikk er mindre fleksibelt, men ofte lettere og i mange tilfeller bedre bildekvalitet per krone. Min DA21 er omtrent limt fast på kameraet for tiden, mye pga den hendige størrelsen som gjør at kameraet kan bli med overalt. I forhold til utsnitt kan jeg enten bevege meg lenger fra eller nærmere motivet, eller jeg kan beskjære i etterkant. De fleste velger zoomobjektiver, siden de stort sett gir gode bilder og er praktiske. Lenke til kommentar
Bherserk Skrevet 16. januar 2008 Del Skrevet 16. januar 2008 Uansett så er jeg litt "imot" å bruke blits, fargene blir ofte helt feile (men nå er jo det gamle kameraet mitt ikke akkurat i denne ligaen..) Det er opp til fotografen å kjenne til fargetemperatur og prøve å utjevne eller bruke det kreativt. Du får "gel" med ulik farge til å ha over blitzen for å tilpasse til lysrør og kaldere lys, og ellers må du bare være oppfinnsom. Du får samme problematikken om du f.eks tar bilde av noen i naturlig lys fra vindu og får vanlig lyspærelys fra andre siden. Lenke til kommentar
Cobeflow Skrevet 17. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2008 tusen tusen takk for alle de kjempegode svarene!! Dere gjorde valget mitt så mye lettere!!! Jeg har nå bestilt kameraet, og gleder meg til å få det neste uke :-) Jeg kommer nok tilbake med haugevis av spørsmål da ;-) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå