Gå til innhold

Spørsmål ang. opptak fra VHS til DVD


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg driver og tar over de gamle familiefilmene til DVD. Har en Samsung DVD-opptaker. Det går fint helt til jeg skal spille av de brente platene på noe annet enn akkurat den spilleren. Ingen andre dvd-spillere (heller ikke den i dataen) kan lese av noe fra plata..

 

Er det sånn det skal være, eller kan man gjøre slik at man kan spille plata på en hvilkensomhelst spiller?

 

Takker for svar :)

 

Mojo ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...
Jeg driver og tar over de gamle familiefilmene til DVD. Har en Samsung DVD-opptaker. Det går fint helt til jeg skal spille av de brente platene på noe annet enn akkurat den spilleren. Ingen andre dvd-spillere (heller ikke den i dataen) kan lese av noe fra plata..

 

Det er nok ferdiggjøringa av DVD-plata som mangler, som flere har nevnt her.

På min Pioneer tar det ca 1 minutt å ferdiggjøre (finalize) plata.

Noe har gått galt når det tar såpass lang tid.

 

DVD-brennerne kjører ikke ferdiggjøringa automatisk fordi det kan tenkes at du skal ha flere opptak på DVD-en før du er fornøyd. Derfor ligger dette gjerne som et eget valg du får opp når brenninga er ferdig.

 

Mitt forslag: Du har vel VHS-opptaket på harddisken?

Hvis opptaket er viktig for deg (familiefilmer er gjerne det), bør du digitalisere på beste kvalitet.

Da kan du jo brenne den en gang til i sanntid og følge med på menyene når du er ferdig.

Det dukker antakelig opp et spørsmål om ferdiggjøring av plata slik at du kan gjøre dette.

Hvis ikke, er det nå du bør slå opp i manualen og sjekke hva det står der om dette.

 

Det er også en mulig kompatibilitetsgreie med DVD-R og DVD+R (der DVD-R er den offisielt godkjente standarden som bør virke på flest spillere). I praksis støtter vel de fleste avspillere begge disse (og mere til), så dette problemet er vel bortimot neglisjerbart nå for tida.

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...
  • 2 uker senere...

Du kan i prinsippet bruke enhver VHS koblet med SCART til en hvilken som helst DVD-opptaker, spille VHS-en og ta opp fra kilde SCART på DVD-opptakeren. Funker helt greit med dine egne opptak, men noen kjøpe-VHS-er kan ha kopisperre som gjør at at DVD-opptakeren ikke vil ta dem opp.

 

Det finnes også kombinerte VHS og DVD-opptakere hvor du kan ta uten å styre med kabler, men du trenger ikke kjøpe en slik spesiell spiller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...