Gå til innhold

Forslag til TV til TV og PC? 35"+

Anbefalte innlegg

Min Sony KLV-S40A 10E fikk seg et ublidt møte med Wii-kontrollen her om dagen (la aldri 6-åringer leke med Wii uten tilsyn... :ph34r: ), og LCD-panelet er knust. Jeg regner med at det ikke svarer seg å reparere den, og den var jo ærlig talt ganske crap - elendige farger.

Primærbruk er TV fra Get digitalboks (analogt signal til TV over scart), men den brukes også mye sammen med PC, så plasma er, etter det jeg kan skjønne, uaktuelt. Det går også en del i DVD, men mest barnefilmer, så rushet etter HD er ikke akkurat påtrengende. Hvis jeg har forstått det jeg har lest riktig, så er det heller ikke så lurt med 1080p så lenge det er TV som er hovedbruk (hadde vært ok til PC-en, men 1366x768 har funket fint) og Wii kun er 480p.

Siden timingen ikke akkurat var god pengemessig, og jeg egentlig hadde tenkt å sitte på gjerdet noen år mtp. å la teknologien "sette seg" litt, så er jeg ikke forberedt på å bruke så mye penger - heller minst mulig, maksimalt en 8-9K. Vi har en stue hvor vi sitter et stykke fra TV'en, så vi tenker oss rundt 35-40 tommer. Jeg har kikket litt på Tatung, da i 37" variant, men er litt småskeptisk (overbevis meg gjerne!), Philips og Toshiba, men er veldig åpen for forslag.

Hvorfor er Toshiba så sykt billig hos f.eks Elkjøp? Jeg er PC-mann, så for meg er Toshiba et svært respektabelt merke...

Absolutte krav:

Minst 35"

Må ha komponentinngang (1)

Minst 2 SCART

VGA eller "HDMI-som-fikser-DVI"

Må være egnet for bruk med PC (bildevisning)

Ellers er det best mulig TV-bilde for pengene som gjelder. Forslag?

Edit: Jeg ser at man opererer med absurd høye verdier for dynamisk kontrast nå om dagen. 1000:1 var jo glitrende sist jeg sjekket, men nå ser jeg verdier på 8-10000:1. What gives? Det har jo ikke skjedd noe på lysstyrke såvidt jeg kan se.

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Bare for å understreke: dette med PC og plasma er ofte misforstått. Spill, film og bildevisning mot en plasmaskjerm er helt uproblematisk og helt på høyde med LCD normalt. Det er først ved surfing, lesing av tekst etc. at LCD er mer egnet enn plasma.

Jaha? Jeg hadde fått det for meg at det hadde sammenheng med oppløsningen, siden den gjerne er lavere på plasma, men dette er altså feil? Jeg bruker TV'en kun til å vise film og stillbilder fra PC.

Har fått Samsungen vesleengen linker til anbefalt av en kamerat som har den, men den koster i overkant av hva jeg har lyst til å bruke. Innenfor budsjett ja, men vil helst bruke mindre.

Lenke til kommentar

Det siste der er bare tullprat. Du kan få det som kalles midlertidig innbrenning (retention) etter å ha hatt et statisk bilde på i mange timer men slik innbrenning er ikke varig og fjernes enkelt ved å vise et bilde med støy noen minutter. Varig innbrenning er noe helt annet.

Lenke til kommentar
Det siste der er bare tullprat. Du kan få det som kalles midlertidig innbrenning (retention) etter å ha hatt et statisk bilde på i mange timer men slik innbrenning er ikke varig og fjernes enkelt ved å vise et bilde med støy noen minutter. Varig innbrenning er noe helt annet.

Hehe, var bare for å fyre opp plasma gutta litt. Nyere plasma skjermer er ikke plaget med varig innbrenning idag. Men midlertidig innbrennig synes jeg er like irriterende. Syns man må til stadighet kjøre "white noise" over skjermen. En som bruker pc mye ilag med skjermen vil ofte få midlertidig innbrenning. i alle fall de første 100 innkjøringstimene er dette et utrolig irriterende fenomen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...