Gå til innhold

Vifta bråkær. Q6600. Bytte bare vifte helst. Hvilken.

nexuspolaris

Anbefalte innlegg

Støyen fra standardvifta som fulgte med min cpu Q6600 2.4 ghz bråker i meste laget.

Har tenkt på å gjøre noe med dette, og tenkte på å KUN bytte selve vifta og ikke hele spetakkelet med kjøleribbedingsen da temperaturen i seg selv er helt fin.

Er ikke helt sikkert på hva slags vifter som vil passe på den eksisterende kjøleribbeelementet, som er rund i formen. Noen forslag til bra og stillegående vifte som passer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Disse viftene er spesialtilpasset disse kjølerne. Selve ribben har et noe begrenset design, så vil heller anbefale å kjøpe en rimelig, støysvak kjøler som vil yte bedre med bedre ytelse. Hadde selv min boxed-vifte en liten periode mellom vannkjøling, og det var noe vanvittig bråkete. Selv med temperaturregulering. Og Q6600 utvikler mye varme!

Lenke til kommentar

Det ville ikke være nytte i å bytte bare vifta på standarkjøleren. Det er prosessoren som blir varm, og da pøser vifta på mer for å kjøle mer. Med et større kjøler ville vifta holde seg roligere, og alt ville blitt mer behagelig.

Det skal ikke være noe hokus pokus å montere en ny kjøler, bare du vet litt om montering fra før av. Dette finner du mye om her på forumet.

Lenke til kommentar
Det ville ikke være nytte i å bytte bare vifta på standarkjøleren. Det er prosessoren som blir varm, og da pøser vifta på mer for å kjøle mer. Med et større kjøler ville vifta holde seg roligere, og alt ville blitt mer behagelig.

Det skal ikke være noe hokus pokus å montere en ny kjøler, bare du vet litt om montering fra før av. Dette finner du mye om her på forumet.

Jeg har bytta kjøler før. Det er ikke hokkuset eller pokkuset jeg er bekymret over, men kostnadene i kroner og øre.

Og det er vel meningen at noen vifter går stille i forhold til andre.

Lenke til kommentar

En vifte bråker mindre fordi den har lavere RPM rett og slett.

man kan også øke størrelsen på vifte og så ha brukt lavere RPM, men i dittt tilfelle er det naturligvis ikke mulig.

Bytter du til en vifte med lavere RPM så vil bare prosessoren overopphete.

Viften støyer jo rett og slett fordi den blir såpas varm.

Og grunnen til at den blir varm, er fordi designet er dårlig med tanke på kjøling.

Med andre ord: Nei du kan ikke kjøpe en ny vifte for at det skal bråke mindre. (med midnre du ønsker at prosessoren skal bli glovarm)

Så ja, du må bytte hele kjøleren.

Endret av andrull
Lenke til kommentar
Jeg har bytta kjøler før. Det er ikke hokkuset eller pokkuset jeg er bekymret over, men kostnadene i kroner og øre.

Og det er vel meningen at noen vifter går stille i forhold til andre.

Det er en rimelig kjent sak at originalkjøleren til Intel er for dårlig - og da må vifta jobbe mer=støy. Tror ikke du finner andre vifter som passer uten mye stress og modding.

Kjøp deg en bedre kjøler - du behøver ikke ut med 500 kroner for å få en kjøler som er mye bedre - nesten alt er bedre enn originalkjøleren.

Og til sist: Hvis du har så stramt budsjett at du ikke har råd til en brukbar kjøler til quad´en - ja da burde du heller f.eks kjøpt en rimeligere cpu og fått råd til en effektiv og stillegående kjøleløsning.

Endret av PerUlv2
Lenke til kommentar
En vifte bråker mindre fordi den har lavere RPM rett og slett.

Dette er en sannhet med modifiksajoner (se Heisann80 sin post under), som en analogi; alle harddisker som kjører på 7200RPM og har samme mengde plater avgir like mye støy => det stemmer ikke helt. Det er ikke for ingenting at Papst-viftene var/er populære.

man kan også øke størrelsen på vifte og så ha brukt lavere RPM, men i ditt tilfelle er det naturligvis ikke mulig.
Det er mulig, men krever litt arbeid. De som hadde en AMD XP prosessor husker kanskje traktene som ble brukt til overganger mellom viftestørrelser på selvmodda kjølere. Endret av mandela
Lenke til kommentar

regner med at det ikke klokkes siden det er standar kjøler det snakkes om? stock vifta er faktisk ganske stille hvis den får gå på lav hastighet. så det letteste er og få prosessoren til og produsere mindre varme. dette gjøres ganske enkelt ved og stille ned volt i bios, undervolte. en Q6600 får vel rundt 1,25V mens den etter all sansynelighet er stabil på 1,1V eller lavere. jeg har slv en quad som går på 2,1 ghz den koker over på 1,25V men er iskald og kjøles passivt på 0,97V med en god kjøler.

så med andre ord senk volt litt og vifta roer seg :)

Lenke til kommentar

Det er vel ingen som nekter at enkelte vifter er bedre enn andre, men teorien er fortsatt i stor grad sann. Lavere rpm= mindre støy i de fleste tilfeller. Unntakene er ofte meget billige vifter med elendige motorer. Så om en kjøper en vifte i ok kvalitet som spinner på en gitt rpm vil andre vifter av tilsvarende kvalitet på samme rpm støye tilsvarende. Men som sagt det er forskjeller(se lenker)

Det er også en sammenheng mellom størrelse, rpm og hvor mye luft viften flytter. En liten vifte som er stillegående vil ha lav rpm og dermed også flytte lite luft. Kanskje for lite.

Viften på intel prosessoren virker på meg som å være av god kvalitet, så det billigste og enkleste er bare å justere ned hastigheten så mye som mulig uten at CPU trottler. Kanskje også justere ned spenningen til prosessor. De fleste Q6600 burde klare seg med mindre spenning enn orginal på stock hastighet.

Kjøleren er også mest sannsynlig designet for bruk med den viften som følger med. Bytte av vifte kan derfor kanskje ha motsatt effekt og f.eks skape mer støy.

Arctic Cooling Freezer 7 Pro er forøvrig en bra kjøler som knapt koster mer enn en papst vifte, den støyer da litt.

Det skal legges til at det er en hel vitenskap bak vifte-design. Motor, blader, konstruksjon, belastning, hastighet osv osv spiller alle inn. Jeg generaliserer bare

Litteratur:

Anatomy of the Silent Fan

Anbefalinger

Endret av heisann80
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...