Gå til innhold

MWSF 2008: MacBook Air lansert

Anbefalte innlegg

Bare som et lite kommentar på innlegget til Aasgaard.

Den Bluetooth musen til Apple fungerer flott, lett å ta med seg (har deksel som beskytter laseren), du kan velge om du vil bruke 1 eller 2 batterier (vanlige AA) og de holder i mange måneder!!

Da er den USB-porten ledig og kan brukes til minnepinne eller MP3 spiller.

Er enig med det meste av kommentarer angående mangel på rj45 og flere koblinger, men det må man beregne utifra sitt eget behov. Fins nok av alternativer til denne maskinen.

For min del så holder det trådløse i massevis! Universitetet, mitt eget hjem, foreldrene, Jobben, bensinstasjoner, cafer, hoteller flest har WLAN i dag.

De ENKELTE gangene jeg absolutt MÅ HA kabel (i utlandet eller hvis jeg skal overføre mye filer) bruker jeg den USB-dingsen til 200kr. Kjipt å måtte betale ekstra men det er ikke allverden.

Et godt tips til de som vurderer maskinen. Dersom du har en Macbook eller hvilket som helst PC for den saks skyld. Prøv å leve en måned eller så lenge som mulig med bare å bruke EN USB og KUN WLAN og selvfølgelig ingen DVD-ROM (men du kan "jukse" litt i og med at vanlige PC-er kan ikke bruke andre sine CD-rom uten videre.)

Merker du manglene for mye så er ikke MacBook Air for deg.

Skal prøve det selv og se hvor mange situasjoner jeg kommer opp i der jeg merker manglene.

Merk at du må også ta hensyn til om du reiser mye og/eller jobben din eller andre steder du besøker ofte har kun kabel LAN.

EDIT: skriveleif

Endret av ~~Undertaker~~
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nettverksadapter burde som sagt være standard. Jeg klarer meg med én USB, men det burde også vært støtte for WWAN, WUSB og andre trådløse standarder slik at den med rette kunne kalt seg "Air". Jeg liker ikke kabler, men for stabilt internett og overføring trenger man det.

Lenke til kommentar
Apple sitt trådløse tastatur og mus er jo begge bluetooth. Er det mye annet da som er usb? Nettverksadapteret?

Minnepenn, når du skal synke mot mobilen, når du skal bruke telefonen som nett, når du er oss andre folk enn deg selv, som ofte har en mus og eller tastatur liggende, når du er hos noen og skal printe. Det er masse som har USB når man er på farten. Det er ikke så kult å måtte koble seg fra nett hver eneste gang man skal koble til noe usb.

Når det gjelder målgruppen til denne bærbare, så føler jeg den er begrenset, kontra andre 13-tommere har den to ting gående for seg, vifteløshet og at den er tynn, jeg tror ikke så mange er villig til å betale med så store ulemper for de to tingene. Mot andre ultraportable, så har den størrelsen gående for seg, noe som av mange ses på som en ulempe. Jeg tror at det er få som egentlig har mer glede av at den er tynn enn alle de ulempene det fører med.

Kanskje det mest irriterende er at det hadde kostet de så lite å ordnet det med tilkoblinger bedre, og det hadde blitt en vesentlig bedre maskin.

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Ja, Apple sin BT-mus er helt ok, og det kan godt tenkes at batteriet holder en stund, men jeg foretrekker fortsatt Logitech G5. Men det var uansett bare et eksempel. Jeg kan tenke meg tusen scenarioer hvor det er gunstig å ha to USB-tilkoblinger. Jeg mener bestemt at det er et absolutt minimum av hva man kan forvente, selv på den mest ekstreme portable maskin.

Lenke til kommentar

USB minnepinner er noe mange ofte bruker når de er på farta.

USB minnekortleser for flytting av bilder mellom kamera og PC er noe mange bruker når de er på farta.

Trådbasert nettverk er noe mange ofte bruker når de er på farta. USB er eneste mulighet for trådbasert nettverk.

For ikke å snakke om alle de gangene man skal ha den med på kontoret eller hjem og vil skrive ut noe, scanne noe, lagre videoopptakene sine osv.

Jeg tror det er mange, selv blant moteløvene, som vil oppdage at en god del ting er upraktiske med bare en eneste USB-port og kjøpe seg en USB-HUB i tillegg. Eller gjerne en til kontoret, en til å ha hjemme og en på farta. Men noe av hensikten med at den skal være lett, pen, ryddig og trådløs faller jo bort når man henger på et lite juletre av HUB, kabler og adaptere.

Lenke til kommentar
USB minnepinner er noe mange ofte bruker når de er på farta.

USB minnekortleser for flytting av bilder mellom kamera og PC er noe mange bruker når de er på farta.

Trådbasert nettverk er noe mange ofte bruker når de er på farta. USB er eneste mulighet for trådbasert nettverk.

For ikke å snakke om alle de gangene man skal ha den med på kontoret eller hjem og vil skrive ut noe, scanne noe, lagre videoopptakene sine osv.

Jeg tror det er mange, selv blant moteløvene, som vil oppdage at en god del ting er upraktiske med bare en eneste USB-port og kjøpe seg en USB-HUB i tillegg. Eller gjerne en til kontoret, en til å ha hjemme og en på farta. Men noe av hensikten med at den skal være lett, pen, ryddig og trådløs faller jo bort når man henger på et lite juletre av HUB og kabler.

Amen!

Tror over 90% av de som faktisk sløser bort så vannvittig mye penger på denne her (ja, prisen er latterlig iforhold til funksjonaliteten) vil angre noe voldsomt etterhvert da de vil merke at det er faktisk problematisk med så ekstremt lite funksjonalitet i lengden.

Lenke til kommentar

Jeg liker konseptet og er enig i kompromissene om å droppe optisk drev, ytelse etc. til fordel for portabilitet. Men det er disse småtingene som irriterer. En ekstra USB og en LAN-port og det hadde vært mye lettere å anbefale den etter min mening. Skjønner at Apple satser trådløst, men å gjøre seg ukompatibel med gammel teknologi med det samme er ikke særlig smart. Er en grunn til at diskettstasjoner var vanlig i PC-er selv i lang tid etter at CD-brennere ble inkludert...

Lenke til kommentar
Koster ikke den over tusenlappen mer, bare fordi den er sort? Fatter meg ikke på folk som betaler såpass mye for å bare få den sort :p

+ 2GB RAM? Altså du valgte å oppgradere den i Apple Store?

Du er vell klar over at du kan heller kjøpe 4GiB RAM separat og sette de inn selv til en lavere pris? :p

What? Hvor finner jeg 4gig ram til Macbook til under 1100,- ?

Dette må ha gått meg hus forbi :S viste at det var billigere å kjøpe separat enn å oppgradere til 4gig på apple, men billigere enn 2gb på apple? LINK meg :D

Edit: Google er min venn :)http://www.fotovideo.no/aspx/produkt/prdin...aspx?plid=87277

Noe å satse på altså? :) Mister vel ikke garantien på dette så vidt jeg har forstått heller.

Endret av XobiN
Lenke til kommentar
Seriøst? Trenger man spesial-RAM til Mac?

Nei det gjør mann nok ikke :)

Og garantien på en MacBook brytes ikke om du bytter minnekort, det er jo bare å putte inn de gamle minnebrikkene rett før du sender den inn til reparasjon uansett da ;)

MacBook = Lov til å bytte minnebrikker og harddisk

MacBook Pro = Lov til å bytte harddisk

Tror det er sånn det var, om jeg ikke tar alt for feil.

Men som jeg sa, det er bare å putte inn "standard" minnebrikker / harddisk før du eventuelt sender den inn :)

Lenke til kommentar
Jeg støtter deg fullt ut ATWindsor.

Likeså! Satt på spissen kan man si at en som selger et ødelagt møbel sikter seg inn mot målgruppen som liker å kjøpe ødelagte møbler. Hvor går grensen mellom mangler/"målgruppe" egentlig?

Når en så sier at en er villig til å betale 5000,- ekstra så betaler en ihvertfall mye for designen. Greit nok at MBA ikke kan ha den feteste HW og flust med utganger, men dette er allikevel rimelig skuffende for de fleste. Mobilen min har flere utganger, og hele poenget med at den er så tynn neglisjeres som sagt mye av det faktum at flaten er såpass stor.

Har ikke noe personlig problem med at endel folk kan finne på å kjøpe MBA, men det må da være lov å påpeke ens egne frustrasjone og logiske brister med selve produktet. Nei jeg må nok konkludere med at ikke jeg heller faller innenfor denne tilsynelatende veldig smale brukergruppen. Nisjeprodukt, som flere har kalt det, er helt korrekt vil jeg si.

Siden dette er Apple og det faktum at det alene øker blodtilførselen til lendet hos mange så kan det godt være at dette blir en suksess, men det er nok mang av dem som motvillig må inrømme for seg selv at eplet kanskje ikke var så søtt allikevel...

Endret av Toxin
Lenke til kommentar
Så da kan jeg kjøpe di brikkene og sette di i selv da?

Sto ikke noe om hastigheten på de, men regner med det er 677?

Ja, de funke nok fint :)

Du trenger ikke "Apple MacBook" minne i det hele tatt, det er nok bare reklamasjon fra Kingston sin side :p

De kjører på 667MHz frekvens ja

Lenke til kommentar
47% dyrere i Norge. Selv når man regner inn 25% moms blir det en del å spare. Noen forhandlere må vel se et poeng i å importere disse fra USA. Er det noen som vet hvilke forhandlere (utenom Apple selv) som selger Macbook i Norge?

Eplehuset, humac, Elkjøp og Smart Club er noen av de som selger Apple-produkter i Norge. De førstnevnte er premium resellers, mens de to siste er autorisert til å selge de. Expert har også begynt å selge noen utvalgte macer nå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...