Gå til innhold

MWSF 2008: MacBook Air lansert

Anbefalte innlegg

Ser poenget ditt. Men da burde den jo ikke koste over 14'000kroner. Det er en helt sinnssvak pris med tanke på funksjonalitet. Uansett hvordan du snur og vender på det så kan det ikke rettferdiggjøres at den koster så mye :nei:

Enig i det. Men det koster å være kar, og ha det nyeste :) Når jeg ser priser rundt det vanlige macbooks koster i dag, begynner det å kile i lommeboka.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Virker ikke som alle skjønner det som forfatteren av sniktitten skriver:

Det er helt tydelig at denne maskinen retter seg mot brukere som er "i farta" og som trenger en maskin til de enkle og vanlige oppgavene. De "tunge" brukerne kommer rett og slett ikke til å velge denne maskinen, hvertfall ikke som primærmaskin.

Også kaller folk den "mangelfull"...håpløst...den mangler jo ingenting, den har akkurat det produsenten mente den trenger! Og det vet folk som kjøper den, jfr. sitatet.

Blir som om jeg skal kjøpe en Think el-bil, også klager folk på at den ikke har snøskuffe, lastegrabb og tilhengerfeste..."man får jo en fin-fin traktor til samme prisen! Herregud, disse snobbete byfolka som bare sitter på kafé og drikker kaffe latte!"

Med den logikken, så finnes det ingen produkter som har noen mangler, fordi produsenten har ment det skal være slik. For den gjengse forbruker er det irrelevant hva produsenten mener og ikke mener, de forholder seg til hva de får, og hvordan det er sammenliknet med konkurrentene, og sammenliknet med det er denne maskinen mangelfull. Som alltid kan man jo komme med unnskyldningen "de er ikke i målgruppa", og bare definere målgruppa så liten som mulig, feks "folk som vil ha en 13-tommer ultraportabel som er en mac". men deet gir heller ikke så mye mening. Folk her klager ikke fordi den mangler SLI-skjermkort, folk klager fordi den mangler essensielle ting som alle andre ultraportable har.

AtW

Lenke til kommentar
Med den logikken, så finnes det ingen produkter som har noen mangler, fordi produsenten har ment det skal være slik. For den gjengse forbruker er det irrelevant hva produsenten mener og ikke mener, de forholder seg til hva de får, og hvordan det er sammenliknet med konkurrentene, og sammenliknet med det er denne maskinen mangelfull. Som alltid kan man jo komme med unnskyldningen "de er ikke i målgruppa", og bare definere målgruppa så liten som mulig, feks "folk som vil ha en 13-tommer ultraportabel som er en mac". men deet gir heller ikke så mye mening. Folk her klager ikke fordi den mangler SLI-skjermkort, folk klager fordi den mangler essensielle ting som alle andre ultraportable har.

AtW

Du følger ikke logikken, AtW. Orker ikke gjenta meg i det uendelige her, men så lenge produktet fyller den tiltenkte funksjonen, har den ingen mangler. Om forbrukeren vel vitende om fraværet av HDMI, Ethernet, DVD-brenner og S-video-utganger likevel kjøper Air, er det forbrukeren som har en mangel, ikke produktet.

Det er ikke "essensielt" med annet enn wlan på kafe, forelesning e.l.

Redigerer du derimot video, jobber med store PS-filer, kjører presentasjoner med live virtuelle sesjoner eller modellerer 3D på farten, ja, da er det essensielt med mer kraft og utstyr. Men så er det heller ikke en nisje Air var tenkt å fylle.

Lenke til kommentar

AtW

Du følger ikke logikken, AtW. Orker ikke gjenta meg i det uendelige her, men så lenge produktet fyller den tiltenkte funksjonen, har den ingen mangler. Om forbrukeren vel vitende om fraværet av HDMI, Ethernet, DVD-brenner og S-video-utganger likevel kjøper Air, er det forbrukeren som har en mangel, ikke produktet.

Det er ikke "essensielt" med annet enn wlan på kafe, forelesning e.l.

Redigerer du derimot video, jobber med store PS-filer, kjører presentasjoner med live virtuelle sesjoner eller modellerer 3D på farten, ja, da er det essensielt med mer kraft og utstyr. Men så er det heller ikke en nisje Air var tenkt å fylle.

Det er fordi logikken ikke er god. Med den logikken, så er det umulig å påpeke noen feil med et produkt, fordi alle feil kommer jo av at forbrukeren som har en mangel, fordi de vet jo hva de kjøper.... Her diskuterer vi produktet, og om det er verd å kjøpe, det er i aller høyeste grad relevant å peke på mangler.

Ellers så insisterer du på å ta inn ekstreme eksempler som ingen ultraportable gjør, men du ignorerer igjen det fataet at det finnes mange ultraportable som har mye flere muligheter enn denne. Nok engang, problemet er ikke mangelen på 3d-modellering, det er manglen på grunnleggende funksjonalitet som konkurrentene har. Eller er det essensielt med annet enn wlan, når stedet du oppholder deg ikke har wlan. Skal det væere noe du har med deg overalt, så bør den være brukanes de aller fleste steder, ikke bare på cafeen og hjemme hos deg selv.

AtW

Lenke til kommentar

Jeg støtter deg fullt ut ATWindsor.

Kafésittere-målgruppen tror jeg ikke noe på. Sitter jeg på kafe en ettermiddag kan jeg like godt ta med en helt vanlig MacBook - like liten, bare litt feitere. Dessuten burde tilkoblinger som HDMI og Ethernet være STANDARD på alle PCer. HDMI er både lyd og bildeutgang og er i tillegg liten. Ethernet er fortsatt mest brukt (min påstand) i de fleste andre scenarioer som AtW påpeker. At maskinen kunne inkludert HSDPA og/eller brikken til Intel som inneholder de fleste trådløse standarden hadde ikke gjort noe på plassen, kanskje kun på prisen.

Lenke til kommentar
Det er fordi logikken ikke er god. Med den logikken, så er det umulig å påpeke noen feil med et produkt, fordi alle feil kommer jo av at forbrukeren som har en mangel, fordi de vet jo hva de kjøper.... Her diskuterer vi produktet, og om det er verd å kjøpe, det er i aller høyeste grad relevant å peke på mangler.

Det er ikke en dårlig logikk bare fordi du ikke følger den.

En produkt vil ha en mangel dersom den ikke har det den trenger for å fylle oppgaven sin, eller hvis den i markedsføringen hevder å gjøre noe den ikke kan. Slikt fins det mange eksempler på.

Alle vet hva en Air har og ikke har, og den utgir seg ikke for å ha mer enn den har. Man kan godt si da at den "mangler" HDMI, men da er man utenfor målgruppen.

Ellers så insisterer du på å ta inn ekstreme eksempler som ingen ultraportable gjør, men du ignorerer igjen det fataet at det finnes mange ultraportable som har mye flere muligheter enn denne. Nok engang, problemet er ikke mangelen på 3d-modellering, det er manglen på grunnleggende funksjonalitet som konkurrentene har. Eller er det essensielt med annet enn wlan, når stedet du oppholder deg ikke har wlan. Skal det væere noe du har med deg overalt, så bør den være brukanes de aller fleste steder, ikke bare på cafeen og hjemme hos deg selv.

AtW

Alle steder der jeg daglig bruker PCn min, er det trådløst nett. De stedene det ikke er det, kobler jeg meg til mobilen via BT. Altså vil jeg alltid kunne bruke en Air og komme på nett.

Jeg er ingen ekstrembruker.

Og igjen maser du om at andre ultraportable "har mye flere muligheter"...de mulighetene trenger jeg ikke, og mange andre med meg. Jeg har allerede annen maskinvare jeg jobber med større oppgaver på, og de oppgavene ville jeg ikke gjort på noen ultraportabel, siden jeg da foretrekker kraftig CPU og stor skjerm. Dermed er alle de flotte tilkoblingene og mulighetene bortkastet for meg når det kommer til ultraportable maskiner.

Jeg er enig i at prisen er høy, men det er fordi jeg er en fattig student. Hadde jeg jobbet fulltid med god lønn hadde ikke 5000 fra eller til betydd så mye som det gjør for meg nå. Dessuten er Air kliss ny, og nye ting koster flesk i HW-verdenen.

Endret av angry_norwegian
Lenke til kommentar

Flott at du er målgruppen da, for du lovpriser jo dette produktet grunnløst. "Det er hva det er". Produktet skal til slutt kjøpes av en forbruker, men det er jo en varsellampe når så mange velger å IKKE kjøpe denne enheten fordi den mangler det "støttehjulet" som mange av oss "dødelige" trenger, dvs. Ethernet og flere tilkoblinger.

Kos deg med kaffen du.

Lenke til kommentar
Flott at du er målgruppen da, for du lovpriser jo dette produktet grunnløst. "Det er hva det er". Produktet skal til slutt kjøpes av en forbruker, men det er jo en varsellampe når så mange velger å IKKE kjøpe denne enheten fordi den mangler det "støttehjulet" som mange av oss "dødelige" trenger, dvs. Ethernet og flere tilkoblinger.

Kos deg med kaffen du.

"Det er hva det er" er faktisk godt sagt. Kjøper man noe for det det ikke er, har man et problem. Jeg respekterer at mange gjerne vil ha ethernet og koble til 2-3 USB-dongler hver gang de går ut døra, men for oss vanlige dødelige er ikke det et daglig scenario.

Lenke til kommentar

Du, vi kjøper ikke produktet netttopp for det det IKKE har. Argumentene dine faller i grus. Vi som forbrukere har valgfrihet å kjøpe hva vil ha, og frihet til å ikke kjøpe det som har mangler i våre øyne. DERFOR har Apple bommet ved å ikke inkludere helt vanlige komponenter i selv ultraportabel-klassen.

http://www.pcworld.com/article/id,141407/article.html

Endret av iMono
Lenke til kommentar

Spørsmålet er om flere støttehjul hadde ført til flere kjøpere, og om disse ville blitt tatt fra konkurrentene eller deres egne MacBook-salg. Og om de som ikke kjøper på grunn av de nevnte mangler ville kjøpt uansett.

Det er ikke opplagt. En mangel for 90% av hardwares brukere er ikke nødvendigvis en mangel dersom det er tilstrekkelig mange andre i verden som vil kjøpe den. Forutsatt at disse ikke "stjeles" fra andre Mac-salg.

Dette dillemmaet møter vi på mange områder. Det finnes MP3-spillere med langt flere finesser enn iPod, og telefoner med langt bedre specs enn iPhone, og det til en lavere pris. Allikevel selger Apples utgaver i bøtter og spann. Er det anderledes med en bærbar PC? Ikke nødvendigvis.

Og så er det ikke slik at Apple er ute etter å selge så mange som mulig. Da hadde de satt en lavere pris. De er ute etter en maksimal avkastning. De ser - som med iPhone - etter det segmentet som er villig til å betale mye for moroa. Derfor settes prisen så høyt som målgruppen tåler, men ikke høyere. Lavere pris betyr lavere marginer, og det er dem man lever av. Som AMD og andre så smertefullt har fått erfare kan markedsandeler kjøpes for dyrt. Man kan velge å være H&M eller å være Versace. Toyota eller Lexus. Sistnevnte har mindre konkurranse.

Det er helt relevant å diskutere mangler ved et produkt, fra et mer eller mindre objektivt synsunkt. Om det er verd å kjøpe derimot, er et individuelt valg. Tiden vil vise om Apple treffer målgruppen med MB Air.

Geir :)

Lenke til kommentar
Du, vi kjøper ikke produktet netttopp for det det IKKE har. Argumentene dine faller i grus. Vi som forbrukere har valgfrihet å kjøpe hva vil ha, og frihet til å ikke kjøpe det som har mangler i våre øyne. DERFOR har Apple bommet ved å ikke inkludere helt vanlige komponenter i selv ultraportabel-klassen.

http://www.pcworld.com/article/id,141407/article.html

Du bommer nok litt her, å kjøpe et produkt for det det har, er helt forenlig med å ikke kjøpe noe for det det ikke har.

Nei, Apple har nok ikke truffet DEG med MBA, men så har de truffet mange andre. Det er sånn det skal fungere.

Lenke til kommentar

Det ble en del lite konstruktive innlegg etter hvert. Jeg har ikke lest alle på denne siste siden, så beklager hvis jeg ikke deltar i deres debatt, men det ble litt vanskelig å følge med.

Skjønner godt at folk har forskjellig mening om hva ordet "mangel" betyr.

Så til saken:

Fantastisk at Apple bruker ressurser på å utvikle produkter som ikke er mainstream, som ikke for enhver pris skal selges til "alle", produkter som prøver ut nye ting. Når en kritiserer prisen på denne nye macen, så må en huske på at Apple betaler lønn til designere og kreative sjeler i høyere grad enn sine konkurenter (virker det som)...

Det er slående hvor lite konseptet "bærbar datamaskin" har utviklet seg de siste 10 årene! Maskinene som har blitt lansert ser jo helt like ut, og det er kun den råe kraften i komponentene som blir vektlagt hos produsent, forhandlere og i mange tester.

Vi er i 2008 og det er mange år siden datakraften til en vanlig bærbar ble stor nok til å drive med alt som en gjennomsnittlig bruker trenger, men fortsatt blir mer datakraft pushet på oss: "Hva?! Har du bare to kjerner? Er det ikke på tide å kjøpe ny maskin snart?"

Disse tingene blir viktige for meg neste gang jeg kjøper maskin:

vifteløs kjøling (vi er fortsatt i 2008; vifter er ikke bra.)

solid state disk (alt med rotor er ut)

under 2kg helst 1kg

maks 12-tommers skjerm med god oppløsning

gode backupløsninger (sjekk Apple sine nyheter)

god batterilevetid (utskiftbart batteri, eventuelt annen løsning på "drivstoff")

solid bygget (metall?)

kanskje tablet-funksjonalitet

vil ikke ha diskstasjon (benyttes aldri. og selvfølgelig: den roterer)

Legg merke til at disse kravene ikke er vanskelig å få til i dag - det er ingenting science fiction i dette. Problemet er at forbrukere har vent seg til hva en bærbar datamaskin er. Apple er mer nytenkende enn andre produsenter. Jeg ser ikke på meg selv som en nisjeforbruker, men en forbruker som er litt lei av at alle bærbare datamaskiner er like.

Jeg er ikke i besittelse av noen appleprodukter.

Lenke til kommentar

Det er ikke en dårlig logikk bare fordi du ikke følger den.

En produkt vil ha en mangel dersom den ikke har det den trenger for å fylle oppgaven sin, eller hvis den i markedsføringen hevder å gjøre noe den ikke kan. Slikt fins det mange eksempler på.

Alle vet hva en Air har og ikke har, og den utgir seg ikke for å ha mer enn den har. Man kan godt si da at den "mangler" HDMI, men da er man utenfor målgruppen.

AtW

Alle steder der jeg daglig bruker PCn min, er det trådløst nett. De stedene det ikke er det, kobler jeg meg til mobilen via BT. Altså vil jeg alltid kunne bruke en Air og komme på nett.

Jeg er ingen ekstrembruker.

Og igjen maser du om at andre ultraportable "har mye flere muligheter"...de mulighetene trenger jeg ikke, og mange andre med meg. Jeg har allerede annen maskinvare jeg jobber med større oppgaver på, og de oppgavene ville jeg ikke gjort på noen ultraportabel, siden jeg da foretrekker kraftig CPU og stor skjerm. Dermed er alle de flotte tilkoblingene og mulighetene bortkastet for meg når det kommer til ultraportable maskiner.

Jeg er enig i at prisen er høy, men det er fordi jeg er en fattig student. Hadde jeg jobbet fulltid med god lønn hadde ikke 5000 fra eller til betydd så mye som det gjør for meg nå. Dessuten er Air kliss ny, og nye ting koster flesk i HW-verdenen.

Og logikken din er ikke så fantastisk god at alle som forstår med ett er enige....

Hadde du jobbet fulltid med god lønn hadde du trengt rj45 ;)

AtW

Lenke til kommentar
Spørsmålet er om flere støttehjul hadde ført til flere kjøpere, og om disse ville blitt tatt fra konkurrentene eller deres egne MacBook-salg. Og om de som ikke kjøper på grunn av de nevnte mangler ville kjøpt uansett.

Det er ikke opplagt. En mangel for 90% av hardwares brukere er ikke nødvendigvis en mangel dersom det er tilstrekkelig mange andre i verden som vil kjøpe den. Forutsatt at disse ikke "stjeles" fra andre Mac-salg.

Dette dillemmaet møter vi på mange områder. Det finnes MP3-spillere med langt flere finesser enn iPod, og telefoner med langt bedre specs enn iPhone, og det til en lavere pris. Allikevel selger Apples utgaver i bøtter og spann. Er det anderledes med en bærbar PC? Ikke nødvendigvis.

Og så er det ikke slik at Apple er ute etter å selge så mange som mulig. Da hadde de satt en lavere pris. De er ute etter en maksimal avkastning. De ser - som med iPhone - etter det segmentet som er villig til å betale mye for moroa. Derfor settes prisen så høyt som målgruppen tåler, men ikke høyere. Lavere pris betyr lavere marginer, og det er dem man lever av. Som AMD og andre så smertefullt har fått erfare kan markedsandeler kjøpes for dyrt. Man kan velge å være H&M eller å være Versace. Toyota eller Lexus. Sistnevnte har mindre konkurranse.

Det er helt relevant å diskutere mangler ved et produkt, fra et mer eller mindre objektivt synsunkt. Om det er verd å kjøpe derimot, er et individuelt valg. Tiden vil vise om Apple treffer målgruppen med MB Air.

Geir :)

Lavere pris er en ting, men et par usb-porter til og rj45 er det plass til og det ksoter i praksis ingenting. Spesilet om de har høy profittmargin på denne modellen, så burde det være en ok ide. Folk er ikke alltid så rasjonelle i sine valg som du påpeker, så jeg tør ikke å spå om dette blir en suksess eller ikke. Men jeg synes maskinen har for store mangler i forhold til konkurrentene.

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar
Men jeg synes maskinen har for store mangler i forhold til konkurrentene.

Er vel egentlig her alt ligger, i hva vi enkelte synes om maskinen i forhold til hva vi gjerne ville ha ønsket oss. At folk har forskjellige meninger og behov er sunnt, men det blir for teit når en bastant uttaler seg om at maskinen er en flopp, eller trolig dårlig bare fordi den mangler ditt eller datt som du skulle ha ønsket.

Som tom waits for alice og [email protected] er inne på i sine innlegg, maskinen er et nisjeprodukt og den våger å tenke litt anderledes på endel områder. Jeg synes også det er spennende at noen faktisk gjør noe annet enn bare å krympe de samme spesifikasjonene (eller flere/bedre)i en mindre boks (ref Dell maskinen alle sammenligner med hele tiden). Klart at de fleste av hardware.no sine brukere, som utrolig nok setter hardware høyest på sin ønskeliste ved nye maskiner :p, vil synes at denne maskinen mangler ditt og datt, men er vi målgruppen? Ser også, som andre har påpekt, at apple nå staker ut en ny retning for hva de vil at brukerne deres skal bruke. Er det tilfeldig at de lanserer en maskin uten drev, og samtidig filmkjøp/leie på sin nettbutikk?

Lenke til kommentar
Hvis du trenger 2-3 USBporter, ethernet, HDMI og mer enn 2GB ram når du sitter på en kafe og surfer, eller på en forelesning og skriver i Word, da har du kjøpt feil laptop. Hvis ikke, fyller Air funksjonen.

Jeg føler at jeg trenger minst 2 USB-kontakter. Jeg bruker stort sett USB-basert mus (fordi jeg ikke orker styret med batterier til BT-mus), og jeg vil gjerne ha mulighet til å koble til en mp3-spiller eller minnepenn, uten å måtte nappe ut musa. Synes du virkelig at 2 USB-kontakter er for mye forlangt, selv på en relativt portabel bærbar? Det synes ikke jeg. Det er det reneste svada å påstå at de som skulle ønske maskinen hadde marginalt bedre tilkoblingsmuligheter er langt utenfor målgruppen.

Lenke til kommentar
Hvis du trenger 2-3 USBporter, ethernet, HDMI og mer enn 2GB ram når du sitter på en kafe og surfer, eller på en forelesning og skriver i Word, da har du kjøpt feil laptop. Hvis ikke, fyller Air funksjonen.

Jeg føler at jeg trenger minst 2 USB-kontakter. Jeg bruker stort sett USB-basert mus (fordi jeg ikke orker styret med batterier til BT-mus), og jeg vil gjerne ha mulighet til å koble til en mp3-spiller eller minnepenn, uten å måtte nappe ut musa. Synes du virkelig at 2 USB-kontakter er for mye forlangt, selv på en relativt portabel bærbar? Det synes ikke jeg. Det er det reneste svada å påstå at de som skulle ønske maskinen hadde marginalt bedre tilkoblingsmuligheter er langt utenfor målgruppen.

Der er jeg helt enig. 1x USB går rett og slett ikke i 2008 :nei:

Og det ironiske er at alt dette ekstra utstyret Apple skal ha oss til å kjøpe bruker USB :roll:

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...