ZealD Skrevet 15. januar 2008 Del Skrevet 15. januar 2008 Heisann Jeg er helt ny på klokking og er egentlig ute etter litt kunnskap om emnet samt litt bedre ytelse fra min nyinnkjøpte PC (som forsåvidt yter bra fra før ) Som du sikkert ser i Tittelen så er hardwaret mitt: ASUS Maximus Formula X38 Socket-775 Kingston DDR2 HyperX PC9600 CL5 (4 x 1gb) Intel Core 2 Due E6850 3,0GHz 1333MHz Det eg vil vite er hva er det eg kan stille inn på for å få bedre ytelse? Eg har vert innom BIOS og sett litt rundt men kan ikke si eg skjønner meg på så mye av det som står der, og personlig så er eg litt redd for å fikle for mye. Eg har sett "CPU Level Up" der eg har to alternativer, Auto og Crazy. Crazy hørtes fett ut tenkte eg og fyrte løs. Men PC-en kom ikke inn i windows, og eg stilte tilbake til orginal instillinger. Hvor kan eg klokke minnet? Viktig? Nødvendig? Hvor klokker eg CPU manuelt? Må dette matche noen andre instillinger? Eg er ute etter en ytelse på rundt 3,5GHz til å begynne med, i alle fall for å sjekke, og så kanskje sette ned dersom eg har forstått hvordan eg gjør det. Har Coolermaster Cosmos 2000 kabinett med Blue Orb CPU kjøler samt Duorb VGA kjølere (har 2 x Sapphire 3870 HD skjermkort) Jeg setter utrolig stor pris på gode og konkrete svar, og vær så snill å skriv som om eg var 10 år, for eg er som sagt veldig nybegynner på emnet (Scorer 14016 3D Marks06 Uklokket) Lenke til kommentar
lucky666 Skrevet 17. januar 2008 Del Skrevet 17. januar 2008 Her får du mange tips:http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=168119 Lenke til kommentar
ZealD Skrevet 19. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2008 Noen som har noen gode råd å komme med? Eg var å skulle teste litt overklokking etter å ha lest igjennom manualen til skjermkortet, og eg fikk CPU'en opp på 4,06GHz, men den kom ikke lengre enn til booten før alt stoppa. Så satte eg ned litt på masse greier, og CPU'en ble da 3,51GHz, men da kom det opp "insert proper booting device" (noe lignende i allefall) når eg skulle boote. Det er veldig frustrerende for meg å prøve å overklokke fordi eg har seriøst ikke peiling på hva som er for mye og hva som er for lite. Eg vet ikke engang hva de forskjellige tingen gjør, eg bare stiller opp alt som kan stilles opp, Volt, CPU frekvens, FSB, North Bridge, osv, men har ikke snøring på hva eg driver med engentlig. Viss noen bare kunne si meg kort og greit hva eg kan stille på for å klokke littegrann, sånn at eg i alle fall kommer inn i windows. (går ut i fra at eg har gjort det grundig feil siden eg ikke kunne boote, for eg tror PC-en min er ganske bra ) Lenke til kommentar
anordne Skrevet 19. januar 2008 Del Skrevet 19. januar 2008 (endret) Du har skaffa deg god maskin med fine overklokkings muligheter, vet ikke helt om den der cpu vifta di er den beste å gå for langt med. Volt burde du være forsiktig med ,går som regel greit å ha den på auto, du kan spare noen grader med å skru den ned, sjekk temp i windwos med core temp. Det du burde stille på er fsb som er standard 1333 skulle gå fint på 1500 - 1600 , rammen velger du den ddr typen som er samme som standard eller litt mer. Prime 95 tyner cpuen din maks og viss du får blå skjerm skru opp volten, slår den seg av blir det nok for varmt. sjekk temp hele tiden. mange tråder om dette, du virker ganske fersk og viss du bruker noen timer på nett finner du nok masse som kan hjelpe deg. EDIT: over 75 grader er i varmeste laget. Endret 19. januar 2008 av aleksnor Lenke til kommentar
ZealD Skrevet 20. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2008 Du har skaffa deg god maskin med fine overklokkings muligheter, vet ikke helt om den der cpu vifta di er den beste å gå for langt med. Volt burde du være forsiktig med ,går som regel greit å ha den på auto, du kan spare noen grader med å skru den ned, sjekk temp i windwos med core temp. Det du burde stille på er fsb som er standard 1333 skulle gå fint på 1500 - 1600 , rammen velger du den ddr typen som er samme som standard eller litt mer. Prime 95 tyner cpuen din maks og viss du får blå skjerm skru opp volten, slår den seg av blir det nok for varmt. sjekk temp hele tiden. mange tråder om dette, du virker ganske fersk og viss du bruker noen timer på nett finner du nok masse som kan hjelpe deg. EDIT: over 75 grader er i varmeste laget. Tusen takk for svar Skal se om eg får det til nå Trodde forresten Blue Orb skulle være en ganske god CPU vifte eg? Den er i alle fall steike svær CPU'en ligger på rundt 33 grader til vanlig, vet ikke åssn eg sjekker mens eg er i windows.. Trenger kanskje et program? Lenke til kommentar
LockBreaker Skrevet 20. januar 2008 Del Skrevet 20. januar 2008 Blue Orb er ingen god CPU-vifte. Selvsagt yter den greit, men dersom du skal klokke duger den ikke. Gå for ThermalRight Ultra 120 Extreme eller ThermalRight Ultima 90. ThermalTake Big Typhoon er også et godt valg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå