Gå til innhold

Bredbånd og sånn....

Grimbo

Anbefalte innlegg

Er det noen som vet om det er mulig å dele bredbånds tilgangen mellom flere PC er i heimen uten at det koster skjorta?

Antakelig blir det Telenor som blir min bredbåndsleverandør (Telenor Online Adsl)

i pakka følger det med "adsl modem" hva trenger jeg i tillegg? Hub, svitsj, ruter eller en "bredbåndsruter"? hvordan skal det kobles opp (jeg mener da hvordan nettverket blir seende ut, en tegning hadde vært fint... :roll: )

Er det noen som har slike løsninger hjemme? tips og tricks? erfaringer?

Takk for svar :smile:

:oops: Hva? er det et eget forum for nettverk og internett? øhh...whoops? :woot: :oops: :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er du veldig bestemt på at du vil ha Telenor? Hvis du bruke det til downloading og spilling over internett er det ikke å anbefale pga. 1GB sperren... Da er Tiscali og Nextgentel MYE bedre... muligens litt tregere med tiscali til samme pris som telenor, men du kan laste ned så mye du vil hvertfall. :D

Lenke til kommentar

Trenger vel ikke noen router vel.. Hadde ADSL fra Telenor før, da fikk jeg modemet, koblet på en liten switch (får 4-5porters switcher til under 500 kr) og var oppe og kjørte... Da fikk jeg Alcatel ADSL modem, vet ikke om de har forandret på noe og om du må ha router nå, men jeg slapp iallefall.

Tegning...?? Vel, det beste der er å bare prøve og feile litt ;)

Lykke til!

Lenke til kommentar
Er du veldig bestemt på at du vil ha Telenor? Hvis du bruke det til downloading og spilling over internett er det ikke å anbefale pga. 1GB sperren... Da er Tiscali og Nextgentel MYE bedre... muligens litt tregere med tiscali til samme pris som telenor, men du kan laste ned så mye du vil hvertfall. :D

Jeg vet, men når du bor i skogen har du ikke noe valg... :( Nextgentel har ikke bygd ut her enda og sdsl er for dyrt, men jeg går nok for det derre 10Giga i mnd saken... Hvis Nextgentel hadde bygd ut sentralen hadde det jo ikke vært spørsmål om hva jeg hadde valgt. :wink:

Lenke til kommentar

noen har tydeligvis ikke fått d med seg ENDA. telenor selger fortsatt abonement uten gb sperre.

men uansett, du klarer deg fint med en hub til å dele internett.

du putter kabelen fra adsl modemet in i uplink porten på hub/switch

og en nettverkskabel fra hver pc inn i huben, en av pcne kobler seg opp og deler internett. simple as that

Lenke til kommentar
Å bo i skogen betyr at det er kun Telenor som leverer bredbånd der jeg bor, det er ingen andre alternativ. Sånn er det å bo i åsa... :cry:

Er det ikke så at der Telenor leverer, kan du også få fra Tiscali, Tele2 og BlueCom, i og med at de leier linjer og utstyr av Telenor?

regner med du har tatt et nummersøk på disse leverandørene? :)

Lenke til kommentar
Å bo i skogen betyr at det er kun Telenor som leverer bredbånd der jeg bor, det er ingen andre alternativ. Sånn er det å bo i åsa... :cry:

men selv om telenor er eneste som leverer bredbånd er de ikke de eneste som selger, kjøp bluecom eller tiscali(ja de leverer der du bor hvis telenor gjør det).

Du burde vere glad for at du har en fast tilkobling i det hele tatt, andre her i landet må ut med en formue for å få det(pluss en liten formue hver måned).

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Burde det ikke gå fint med bare en HUB da? går vel litt treigere og er mer klønete men.. Hvis alle maskinene deler ut-linja, så de logger seg på den hvis ingen av de andre pc'ene allerede er kobla på, da går man gjennom den som deler..

Noen som vet om det funker i praksis?

Lenke til kommentar

Vi har ADSL 704/128 hjemme. Vi bruker en ruter til deling av internett. Er veldig fornøyd. Før brukte vi en hub, men da måtte vi lage en oppkobling til ADSL`n og delte den via Internet Sharing i WinXP. Da måtte oxo den pcn med oppkoblingen stå på hele tiden. Men nå har jeg en D-Link ruter som jeg gav 500 spenn for som funker fett. Bare fyll inn brukernavn og passord og du er på nett! ..må koble til nettverksledningene da seff.. :D

Lenke til kommentar

...man trenger jo ikke å kjøpe med 1GB sperre da

Lenke til kommentar
Vi har ADSL 704/128 hjemme. Vi bruker en ruter til deling av internett. Er veldig fornøyd. Før brukte vi en hub, men da måtte vi lage en oppkobling til ADSL`n og delte den via Internet Sharing i WinXP. Da måtte oxo den pcn med oppkoblingen stå på hele tiden. Men nå har jeg en D-Link ruter som jeg gav 500 spenn for som funker fett. Bare fyll inn brukernavn og passord og du er på nett! ..må koble til nettverksledningene da seff.. :D

Dette er løsningen alle jeg kjenner med telenor må bruke vaffal. Telenor Networks hevder at der det er telenor adsl tilgjengelig, kan du også få Nextgentel m.f. da disse stort sett leier linjer og sentraler av nettopp telehor.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...