multimann33 Skrevet 15. januar 2008 Del Skrevet 15. januar 2008 Noen som vet hvordan man kan justere tomgangsblandingen/blandingsforholdene selv uten å sende den inn på verksted? Ford Sierra 2.0 IS (OHC). Justeringa under på LMM'en (LuftMengdeMåleren) Lenke til kommentar
Mekanix Skrevet 25. januar 2008 Del Skrevet 25. januar 2008 (endret) Hei For å stille CO innholdet i eksosen på en motor riktig må det brukes en CO-måler. Dette tar ikke laaang tid på et verksted. Men her er noe å tenke på: Hvis du har for høy eller lav CO har dette en årsak, høyt/lavt CO-innhold i eksosen er ikke en feil, men et symptom på en feil i forbrenningen i motoren. Feil forbrenning kan ha mange årsaker og her har jeg listet opp noen få, men vanlige. For høy CO: Skittent /tett luftfilter Slitte tennplugger/tennkabler/motstander i tennplughettene Rotor og fordelerlokk slitt/skittent/sprukket Sentrifugalregulator i tennhuset står fast/feil tenningstidspunkt Lav ladespenning fra dynamo Lav kjølevanns-temperatur/åpen termostat Skadet katalysator Soting og eller slitasje på stempelringer/ ventiler Feil på motorstyring/ temperaturfølere/ lambda-sonde/ luftmengdemåler/spjeldføler Feilstilt luftmengde-måler Dårlig veivhus-ventilasjon Steingammal motorolje For lav CO: Vakuum-lekasje Bensinpumpe/tett bensinfilter Feil på slanger mellom LMM og innsugsmanifoil Lekasje mellom motortopp og innsugsmanifoil Feilstilt luftmengde-måler Feil på motorstyring/ temperaturfølere/ lambda-sonde/ luftmengdemåler/+++ Og hundre andre.... Det er ofte en kombinasjon av flere feil Du kan jo skaffe deg en bredbåndslambda, men det blir dyrere enn et verkstedsbesøk. . Endret 26. januar 2008 av Mekanix Lenke til kommentar
multimann33 Skrevet 26. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2008 Passer en Bredbandslambda på en 86 modell motor da? Mente at katalysatoren ble først påbudt i 89. Lenke til kommentar
Mekanix Skrevet 26. januar 2008 Del Skrevet 26. januar 2008 Passer en Bredbandslambda på en 86 modell motor da? Mente at katalysatoren ble først påbudt i 89. Jeg mente ikke å erstatte den som hører til innsprøytningssystemet, men en i tillegg med eget display som vil vise oksygeninnholdet i eksosen. da kan du justere CO ved hjelp av den. Hvis de andre feilkildene jeg nevte er OK Det finnes slike lambdasonder her: http://www.gasolin.no/index.php?main_page=...products_id=655 http://www.efmotor.no/wblambda/smafr.html Det ville hjelpe å vite om du ønsker CO opp eller ned og hvilken bilmodell/motortype/årsmodell du har. os Lenke til kommentar
multimann33 Skrevet 27. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2008 oi, den var ikke billig Men den hadde vært lur å hatt.. Ihvertfall så lenge jeg kjører turbo. Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 27. januar 2008 Del Skrevet 27. januar 2008 Kjører du turbo skal den ha mye bensin. Er det ettermontert noen tilleggsdyse ellerno sånt? Hva er egentlig problemet? Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 27. januar 2008 Del Skrevet 27. januar 2008 Skal du ha en hjemme mekka is turbo til å gå rent, så MÅ du på rulla, enkelt og greit... Eller bruke masse penger på datasprut osv... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå