Fibonacci Skrevet 15. januar 2008 Del Skrevet 15. januar 2008 Jeg kom i skade for å miste kameraet mitt på gulvet under et foto-oppdrag. Kameraet (Nikon D50 m/Sigma EF-500 blitz og Sigma 10-20 f/4-5.6) fikk seg en knekk ved at blitzen gikk i stykker. Alt utstyret var forsikret, så jeg fikk erstattet 1000 kroner (1000 gikk til egenandel) fra forsikringsselskapet. I etterkant merket jeg at autofokusmotoren i objektivet også fikk seg en smell. Motoren klarer ikke lenger å dra fokuseringen mer enn noen millimeter før den stanser. Heldigvis kan man fokusere manuelt med dette objektivet selv om autofokusen er aktivert. I tillegg har supervidvinkelobjektiver ekstremt bredt fokusfelt, så problemet er ikke så stort. Likevel er det irriterende, da dette er mitt favorittobjektiv. Garantilappen har selvfølgelig forduftet, og det er jo heller ikke sikkert dette blir dekt av garanti. Er det verdt å reparere et slikt objektiv? Hvor mye vil det koste å reparere en autofokusmotor (HSM) i et slikt kamera? Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 15. januar 2008 Del Skrevet 15. januar 2008 Du kan få et nytt objektiv til 3104 hos MPX. Det er ikke umulig at du kan få litt penger for objektivet selv uten autofokus hvis du er tålmodig. Det er ikke alle som har bruk for autofokus. Du kan sende objektivet inn for vurdering og hvis det blir dyr å reparere det så kan du selge det for det vurderingen kostet. Lenke til kommentar
Fibonacci Skrevet 16. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2008 Det ordnet seg ganske greit. Jeg fikk kjøpe et gammelt Sigma 14mm f/2.8 objektiv for 2.500 av en god journalistkollega. Så kan jeg heller bruke 10mm med manuell fokus dersom jeg skal ta landskapsbilder. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå