Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Irriterende 750kbit opp grense på nytt 3com adsl modem. (3CRWDR101B-75 )

Anbefalte innlegg

Hei!

Nå har jeg fått grått hår av det greiene her så jeg trenger hjelp! =)

Jeg har kjøpt en 3com OfficeConnect ADSL Wireless 11g Firewall Router

Version 1.10.00.A (22 May 2007 10:37:09) modell:3CRWDR101B-75

Firmware er oppgradert til siste versjon.

Jeg har nextgentel adsl2+ 20/1 linje.

Problemet er at uansett hva jeg stiller på så får jeg max 750kbit opp hastighet.

Jeg har testet på flere maskiner og jeg har testet med medfølgende speedtouch modem

som gir 1100+ kbit opp hastighet på hw.no's speedometer.

***1** gang har jeg sett at opp hastigheten på det nye modemet har vært 800kbit (800 akkurat)

Men ellers så er det 750kbit verken mer eller mindre.

Jeg har stilt på pcr scr mbs, mtu og mye annet rart, uten at det har fått positiv effekt.

Jeg har prøvd som sagt andre maskiner, både xp og vista, kablet og ikke kablet.

Jeg har deaktivert alt jeg kan komme over.

Jeg står bom fast. Er det noen som har peiling? Jeg har prøvd å ringe 3com kundeservice desperat som jeg er men får en automatisk tlf svarer som bare sier det er feil på linjen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jepp, ser det nå. Søkte på modelnavnet i sted, og da fikk jeg opp den gamle varianten, men modelnr. ga meg den nye ADSL2+ varianten.

Er det ikke noen log el. som viser vilken hastighet modemet synker seg opp på. Og vilken standar den benytter. Hastigheten du får minner veldig om en makset ADSL linje.

Lenke til kommentar

Modemet syncer selv på circa 700kbit opp og noe sånt som 19994 ned, ifølge status skjermen.

I reel ned hastighet på hw speedometer er dette circa 9500 +/- kbit ned og 750 elller 800 kbit da, opp.

Jeg har nå i kveld resatt modemet og rekonfigurert alt fra bunnen av, til ingen nytte.

Jeg er så frustrert at jeg vil grine på dette tidspunkt.

I tillegg er jeg dritlei av nextgentel's ufattelige dårlige routing for tida. Etter nyttår har jeg opptil 8 ekstra hops mot servere jeg vanlig benytter meg av. Enten web eller for spill.

Speedtouch modemet som nextgentel leverer "funker" som normalt og viser en opp hastighet på 1120kbit på hw speedometer.

Så jeg er da rimelig sikker på at det er dette nye 3com modemet.

Lenke til kommentar

Når modemet syncer på nesten 20Mbit så er det garantert i ADSL2+ modus.

Spørsmålet er hva som gjør at du får så dårlig nettohastighet?

Selv brukte jeg tidligere et billig Billion routermodem (Bipac 5102s) mot NGT. Dette syncet med >20Mbit og gav 2-10Mbit ut. Jeg skulle uansett kun bruke dette som bridgemodem og da jeg satte det i bridge fikk jeg 18,5Mbit.

Den boksen tålte ikke belastningen med ADSL2+ og routing, men fungerte helt suverent som modem.

Lenke til kommentar

Jeg ser jo at det er flere som har gitt det gode erfaringer i prisguiden så jeg finner det pussig om det er kun jeg som har fått problemer med modemet. Synes det er latterlig hvis modemet ikke skal takle 20/1 skikkelig.

Kan det være at modemet har vanskeligheter med enten fastpath eller interleaved?

Endret av amiganostalgia
Lenke til kommentar
Kan det være at modemet har vanskeligheter med enten fastpath eller interleaved?

Det vet jeg ikke, men høres tvilsomt ut.

Grunnen til at jeg skrev om det gamle modemet mitt var at du kunne prøve det samme (bridge) og se om det var årsaken. Da kan du i såfall logge deg på med router bakom og se om det blir forbedring. Forutsetter at du bruker PPPoE.

Lenke til kommentar

Grunnen til at jeg skrev det om enter fastpath el interleaved er fordi

at ifølge nextgentel så skal jeg være på fastpath, mens jeg ser det at jeg står ofte på interleaved etter en restart av modemet, eller når jeg altså har vært og "rotet" i ledningene for å prøve å finne ut av det her problemet. Skjønt pr epost jeg skrev til NGT via kontakt nettisden deres, så sier de at de ikke operer med fastpath mens de sier det motsatte pr tlf. Så er en smule forvirret i grunn.

(Og tenker egentlig i bakhodet mitt at jeg burde gå over til dataguard eller ventelo for lav ping/raske router til internett/mindre problemer forhåpentligvis)

Jeg prøvde nettopp med å sette speedtouch modemet i bridge og fortsatt ha 3com'n som router men det var no-go faktisk. Skjønt jeg var ikke helt tålmodig med det.

Under pppoe oppsettet så hadde jeg da 192.168.1.254 som er da brigden' og subnet mask til 255.255.255.0 prøvde med bare 255'r også men gikk ikke. Men det er i bunn og grunn en løsning jeg ikke liker.

Jeg kjøpte dette 3com modemet nettopp fordi jeg skulle bare ha 1 modem som tok seg av både kablet og trådløs tilgang.

Akkurat nå tråler jeg 3com ftp'n for å prøve å finne evt. en gammel firmware eller noe beta eller noe slags feilsøkings program, ett eller annet.

Lenke til kommentar
  • 10 måneder senere...

Fant du noen gang ut av dette?

Jeg sitter med ett slikt modem selv og er frustrert over at det "henger seg" på DNS. Dvs. sider jeg allerede er inne på fungerer fint (for den har det jo allerede resolvet IP), men hvis jeg typer inn ny adresse så henger det. Prøver med manuell IP og en DNS jeg selv har valgt på laptop'en nå... så får man se om det hjelper noe...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...