Gå til innhold

[LØST] Installere drivere til Asus P5KL.

Anbefalte innlegg

Jeg skal installere netverks- og lyddrivere til mitt Asus P5KL. Siden jeg er ganske ny til Linux så trenger jeg litt hjelp. Dette skal installeres på en Ubuntu Gutsy server (tekstbasert]. Og jeg lurer på hvordan er det man installerer disse driverne? Hvordan flytter man dem først over på HDD-en og installerer (kompilere først ???) driverne. Jeg har nå lastet ned denne pakken. I den er det to tar pakker. Kan noen hjelpe meg med en steg for steg forklaring, som jeg kan (kanskje til og med kan lære noe av) bruke til å intallere disse driverne.

På forhånd takk for alle svar!

Endret av Submoose
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Utskrift fikk jeg ikke til (da telefonen min trenger PUK-kode), men når jeg skreiv lspci kom det opp: ethernet-controller 'et eller annet merke'. Så det er tilsted. Så også at driverne ligger på Asus CD-en som fulgte med. Jeg kan bare ikke åpne den. Kommer ikke inn/finner den ikke/veit ikke hvordan man åpner den.

Lenke til kommentar

Pakket ut tar-gz filen og endte opp med en mappe med rare filer. Bla. en som heter src. I den ligger det en en fil som heter Makefile. Jeg installerte "make" fra UbuntuCD-en, men når jeg kjørte make så kom det "Error:65:Linux Kernel source not found." Gjør jeg det feil?

Lenke til kommentar

Nå virker i alle fall kortet, virker det som. Jeg kan finne den på routeren og jeg kan styre den via SSH, men jeg kan ikke laste ned noe (fra internett, alt utenfra). Må jeg forwarde porter på routeren eller er dette et merkelig problem?

Endret av Submoose
Lenke til kommentar

Greit jeg har nok installert driveren, men jeg får ikke tilgang til noe som helst utenfor mitt eget nettverk. Altså jeg kan pinge routeren og jeg kan fjernstyre den via SSH. Men med en gang jeg prøver å nå noe utenfor så ender jeg opp med: "Couldn't resolve address blabla.com"

administrator@Betty:/$ wget http://hardware.no/
--16:15:57--  http://hardware.no/
	   => `index.html'
Resolving hardware.no... failed: Temporary failure in name resolution.

Virker som den ikke vil laste ned noe?

EDIT: Hvordan bytter jeg navn på localhost? Vil ha Betty uten stor "B".

Endret av Submoose
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...