Gå til innhold

Hvilken oppløsning skal jeg sette på TV-en min?


Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Jeg har koplet LCD-tven min til PC via en VGA kabel, og lurer litt på hvilken oppløsning jeg skal sette som er optimal. TV-en er HD ready (ikke Full HD). Er det 1280x720 som er 720p? Når jeg setter TV-en min på det, så kommer det "No signal" :/ Skulle jeg brukt HDMI kabel istedet?

 

Mvh Sindre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
TV-en er HD ready (ikke Full HD). Er det 1280x720 som er 720p?

720p er 1280*720 ja, men oppløsningen på TV-en er sannsynligvis 1366*768 (med forbehold om modell). Ingen av dagens flatskjermer har native oppløsning på 720p.

 

Når jeg setter TV-en min på det, så kommer det "No signal" :/ Skulle jeg brukt HDMI kabel istedet?

Igjen, det kommer an på hvilken TV det er. Ikke alle TV-er har fullgod PC-støtte.

 

 

du får vel så vidt jeg vet ikke hd-signal via vga.. max oppløsning via vga er vel på 1600x1200(ihvertfall ifølge asus support)..

1600*1200 er ~2 megapixler, dvs tilsvarende 1080p. VGA klarer uansett høyere oppløsninger enn dette, høy oppløsning er ikke noe som ble innført med HD-hypen.

Lenke til kommentar

Jeg vil tippe du skal bruke 1360x768 eller 1366x768. Du må huske å gå i kontrollpanelet for skjermortet og sette det slik at PCen skal sende signal i VGA utgangen ellers vil du ikke få bilde. Jeg vil også anbefale deg å sette innstillingene til å kun bruke TVen som skjerm. Noe som er typisk ved PC-tilkobling er at du ikke vil få et godt skjermbilde hvis du bruker clone eller split.

 

At 1360x78 eller 1366x768 ikke kommer fram er nok fordi du ikke har satt skjermen i drift i kontrollpanelet for skjermkortet.

Endret av kehax
Lenke til kommentar

Nå fikk jeg satt den i 1280x768. Egentlig så hadde jeg fått til dette før, men da var bildet en del forskjøvet. Leste litt i manualen og fant ut at TV-en hadde en slik auto-innstilling som på LCD skjermer. Dette ordnet biffen.

 

Mener jeg hadde den oppe i 1366x768, men også da hadde bildet forskjøvet seg. Regner med dette også ordner seg når jeg tar en stiller inn bildet på nytt :) Tester senere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...