Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hjelp med kjøp av anlegg

>Jonas<

Anbefalte innlegg

Driver og planlegger kjøp av anlegg til bilen min, en 04 Kangoo 4x4 varebil, og i den anledning trenger jeg noen tips og råd til montering og hva jeg skal kjøpe.

I bilen er det en metallvegg med pleksiglass som skiller førerplassen fra lasterommet. Jeg hadde tenkt til å montere høyttelerne i metallveggen over pleksiglasset. Der er det plass til 4" i høyden, men ikke noe mer. Basshøyttaleren hadde jeg tenkt til å integrere i veggen mellom setene, slik at kassa blir bak i lasterommet, mens elementet er festet fra kupesiden.

Jeg tenker på å kjøpe ut spilleren og den ene forsterkeren vi skal ha i russebilen, som henholdsvis er

Boss RDS-640UI (900,-) og

Arizona Eagle AB2190 (1500,-).

Planen er at spilleren skal drive høyttalerne, mens AE forsterkeren tar seg av bassen.

Av høyttalere har jeg sett på

-Clarion SRR1028 (6-700,-)

-Rockford Fosgate T142C

-Infinity REF6212CF

Jeg vil ikke bruke mer enn maks 1000,- for et par, helst mindre.

Når det gjelder basshøyttaleren kan jeg strekke meg til omkring 1500,- hvis det er verdt det. Jeg kan få en Audiobahn AW 1200N for tusenlappen, men jeg lurer litt på hvordan denne er kontra Rockford Fosgate P2 og lignende elementer. Kasse blir jeg nødt til å bygge selv.

Kom gjerne med innspill angående det utstyret jeg har nevnt her og kom gjerne med forslag til annet utstyr, samt hvor det er best å montere høyttalerne. :)

EDIT:

Fått tilbud om et komplett anlegg til 5000 kroner:

- Kenwood KDC-W4037 (1000,-)

- Pioneer TS-A132C (500,-)

Audiobahn AW1200N (1000,-)

- Boss GT1280 (2000,-) Det sitter jo i en 80A sikring, så noe effekt må den vel klare å gi selv om Boss er kjent for å oppgi litt mye i forhold til hva det leverer.

- Boss Kabel Kit-10 (500,-)

Hva tror dere om dette da?

Endret av >Jonas<
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hverken spilleren eller forsterkeren er noe å ha, så finn heller noe annet... når det gjelder 4" så ville jeg kikket litt hos eltek (www.dynabel.no) og sett hva du kan finne av elementer der, og laget kasse til dem... også bør du ha forsterker på dem, og da går til nød den du arisona forsterkeren. IKKE kjøp audiobahn sub, eller rockford. Dynabelen son blir nevnt er ok, ellers så har resonant mye bra, www.morel.no

Lenke til kommentar
Som sub ville jeg absolutt sett på denne:dynaBel DY9412 12"

Coaxialhøyttaler: Hertz ECX 100

Mye å hente på litt bedre kvalitet, til nesten samme pris...

Er det så mye bedre at det er verdt å betale en del mer da? I tillegg som kommer jo frakt, noe som jeg slipper på de jeg har linket til.

Hverken spilleren eller forsterkeren er noe å ha, så finn heller noe annet... når det gjelder 4" så ville jeg kikket litt hos eltek (www.dynabel.no) og sett hva du kan finne av elementer der, og laget kasse til dem... også bør du ha forsterker på dem, og da går til nød den du arisona forsterkeren. IKKE kjøp audiobahn sub, eller rockford. Dynabelen son blir nevnt er ok, ellers så har resonant mye bra, www.morel.no

Den Arizona Eagle forsterkeren klarer så vidt å dra et par 4"? Hvor i all verden har du det ifra? Cd-spilleren burde fint klare å drive det 4" paret. Og hvorfor skal jeg ikke kjøpe Audiobahn eller Rockford? Fint om du begrunner dine utsagn. Tviler sterkt på at Clarion høyttalerne er dårligere enn disse Sammi høyttalerne til 299,.- som de har hos Eltek. Har snakket med noen som har vært veldig fornøyd med det Clarion paret.

Tips til noen andre bedre komponenter i samme prisklasse da, slik at anlegget ikke overskrider 4500 kr?

EDIT:

Hva med noen av disse fra Morel.no?

- Morel Tempo 4 Coax til 898,-

- US Amps XT800.2 2x100 watt RMS

- Resonant Engineering RE12

Endret av >Jonas<
Lenke til kommentar

arizona eagle kan væll sammenlignes med uscarvor fra netthandelen.

hadde i mine yngre dager en arisona sub og forsterker. spilte rævva for å si det på godt norsk.

når det kommer til rockford så finnes det andre alternativer til samme pris som spiller bedre. eneste rockford subben jeg har vært fornøyd med var en fra punch serien. spilte ganske bra den.

groundzero har meget brae subber til en fornuftig pris. sub fra groundzero og forsterker fra dynabel så blir du fornøyd. GARANTERT...

Lenke til kommentar
Som sub ville jeg absolutt sett på denne:dynaBel DY9412 12"

Coaxialhøyttaler: Hertz ECX 100

Mye å hente på litt bedre kvalitet, til nesten samme pris...

Er det så mye bedre at det er verdt å betale en del mer da? I tillegg som kommer jo frakt, noe som jeg slipper på de jeg har linket til.

Den Arizona Eagle forsterkeren klarer så vidt å dra et par 4"? Hvor i all verden har du det ifra? Cd-spilleren burde fint klare å drive det 4" paret. Og hvorfor skal jeg ikke kjøpe Audiobahn eller Rockford? Fint om du begrunner dine utsagn. Tviler sterkt på at Clarion høyttalerne er dårligere enn disse Sammi høyttalerne til 299,.- som de har hos Eltek. Har snakket med noen som har vært veldig fornøyd med det Clarion paret.

Tips til noen andre bedre komponenter i samme prisklasse da, slik at anlegget ikke overskrider 4500 kr?

EDIT:

Ja, hvis du handler komplett anlegg får du sikkert rabatt, og kanskje til og med fri frakt. Hvis du bestiller mer fra samme butikk... Den skarve 100 lappen i frakt er vel ikke noe argument for å få dobbel så bra lyd for noen hundrelapper ekstra?

Lenke til kommentar

Men kom med noen konkrete forslag på komponenter i samme prisklasse da. ;)

Jeg skal jo ikke på dB-drag med bilen eller utkonkurere naboen. Jeg vil bare ha et anlegg som leverer god lyd til en rimelig penge, slik at jeg kan høre rock- og punkmusikken min uten å bli plaget av lydkvaliteten slik det er i dag med det elendige originalanlegget.

Lenke til kommentar
EDIT:

dette vil spille bra :)

Erfaring med det?

Jeg veit jo at oppgitt effekt ikke betyr alt, men den forsterkeren har jo en del mindre oppgitt effekt enn den AE forsterkeren. Det samme med basselementet. Så vil det være mindre trøkk i anlegget fra Morell?

Noen som har et tips til en bra cd-spiller rundt tusenlappen med samme specs som den jeg linket til fra Boss?

Lenke til kommentar
re subben vil nok spille både penere og høyere :)

har erfaring med dette anlegget ja.. og ville kanskje vurdert noe større enn 4" komposett.. 5,25" eller 6,5" kanskje :)

Hvis du leste førsteposten skikkelig så ser du at jeg ikke har plass til noe større, ihvertfall ikke i høyden. ;)

Så den RE bassen hadde kosta 598 eller noe sånt før, mens den nå koster det dobbelte. Litt irriterende å tenke på om jeg skulle ende opp med en slik.. :p

Har du hatt/har akkurat de samme komponentene?

Men hva mener dere med plasseringa av høyttalerne? Hørte mange med varebil gjorde slik jeg tenkte å gjøre, men hvordan blir lyden ved å ha høyttalerne over hodet?

Endret av >Jonas<
Lenke til kommentar

har erfaring med dette anlegget ja.. og ville kanskje vurdert noe større enn 4" komposett.. 5,25" eller 6,5" kanskje :)

Hvis du leste førsteposten skikkelig så ser du at jeg ikke har plass til noe større, ihvertfall ikke i høyden. ;)

Så den RE bassen hadde kosta 598 eller noe sånt før, mens den nå koster det dobbelte. Litt irriterende å tenke på om jeg skulle ende opp med en slik.. :p

Men hva mener dere med plasseringa av høyttalerne? Hørte mange med varebil gjorde slik jeg tenkte å gjøre, men hvordan blir lyden ved å ha høyttalerne over hodet?

ville hatt mellomtona i døra og diskant på dashen.. er dette som blir best :)

har hørt komposettet i 6,5", har hatt ampen og har subben bare i 8" :)

Lenke til kommentar

ville hatt mellomtona i døra og diskant på dashen.. er dette som blir best :)

har hørt komposettet i 6,5", har hatt ampen og har subben bare i 8" :)

I døra er det ikke mulig å ha noen høyttalere med mindre det blir gjort stor kirurgiske inngrep. :p

Ampen og subben trøkka bra? Hvordan var ampen på subben, litt svak eller passe?

Hva med cd-spilleren da? Er Boss'en grei til prisen. Den hadde jo en butikkpris på 3000,- en gang, før den ble satt ned til 1200-1300,- der vi kjøpte den og betalte litt over 900,- for den.

Lenke til kommentar
ikke testa den ampen der på sub da den etter min mening er litt liten for sub.. vil sikkert fungere :)

For mitt tilfelle blir det jo å kjøre den brokoblet, siden jeg bare skal ha ett basselement og jeg regner med at spilleren burde klare å ta hånd om 4 tommerne. Veit bare ikke helt om jeg skal gå for en slik forsterker eller om jeg skal ta den vi har i russebilen, den har jo tross alt en del mer utgangseffekt.

Lenke til kommentar
ikke testa den ampen der på sub da den etter min mening er litt liten for sub.. vil sikkert fungere :)

For mitt tilfelle blir det jo å kjøre den brokoblet, siden jeg bare skal ha ett basselement og jeg regner med at spilleren burde klare å ta hånd om 4 tommerne. Veit bare ikke helt om jeg skal gå for en slik forsterker eller om jeg skal ta den vi har i russebilen, den har jo tross alt en del mer utgangseffekt.

spørs helt hva dere har i russebilen det :)

Lenke til kommentar

Lest førsteposten? :p Det vi har der som er relevant for meg er Boss spilleren og Arizona Eagle forsterkeren. De samlet vil koste meg maks 2500 kr. Derfor er spørsmålet mitt egenltig om det finnes noe bedre til samme pris?

Lenke til kommentar

Lest førsteposten? :p Det vi har der som er relevant for meg er Boss spilleren og Arizona Eagle forsterkeren. De samlet vil koste meg maks 2500 kr. Derfor er spørsmålet mitt egenltig om det finnes noe bedre til samme pris?

heller us amps xt800.2 og en billig pioneer spiller da gitt ;) hehe

Lenke til kommentar

heller us amps xt800.2 og en billig pioneer spiller da gitt ;) hehe

Hvorfor? Det var jo egentlig en dyr spiller, og powerampen er jo endel kraftigere enn den US amps'en. Jeg blir liksom ikke så mye klokere når folk bare sier "ikke kjøp det, det er dritt" og lignende. :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...