Håvard Skrevet 15. januar 2008 Del Skrevet 15. januar 2008 Heisann. Jeg driver å lager meg en veldig enkel CMS, og lurer på en ting. Jeg har gitt hver enkelt kategori ett nummer, henholdsvis 1, 2 og 3. Er det mulig å kun printe innholdet i mySql-tabellen som inneholder f.eks 1 i kategori-raden? Lenke til kommentar
TangoDown Skrevet 15. januar 2008 Del Skrevet 15. januar 2008 (endret) Forstår jeg deg rett om jeg sier at du ønsker å hente ut feltene, i raden(e) hvor feltet kategori inneholder 1, fra en tabell? Kan dette hjelpe deg? SELECT * FROM din_tabell WHERE kategori = 1 Jeg går ut i fra at du er fortrolig med behandling av resultatsett i PHP, eller? Hvis ikke kan dette forhåpentligvis hjelpe deg på vei. $result = mysql_query("SELECT * FROM din_tabell WHERE kategori = 1"); while ($row = mysql_fetch_array($result)) { print_r ($row); } Endret 15. januar 2008 av Porki Lenke til kommentar
Gjest Slettet+1374861 Skrevet 17. januar 2008 Del Skrevet 17. januar 2008 (endret) Forstår jeg deg rett om jeg sier at du ønsker å hente ut feltene, i raden(e) hvor feltet kategori inneholder 1, fra en tabell? Kan dette hjelpe deg? SELECT * FROM din_tabell WHERE kategori = 1 Jeg går ut i fra at du er fortrolig med behandling av resultatsett i PHP, eller? Hvis ikke kan dette forhåpentligvis hjelpe deg på vei. $result = mysql_query("SELECT * FROM din_tabell WHERE kategori = 1"); while ($row = mysql_fetch_array($result)) { print_r ($row); } verdt å notere seg her att å sette seg inn i MySQL-syntaks er rimelig viktig iforhold til belastning. selvom jeg er helt sikker på at Porki er klar over det er "SELECT * FROM" i de aaaaaller fleste tilfeller overkill. du vil spare mye, og ha bedre kontroll på hva du faktisk håndterer hvis du kun henter ut det du trenger. f.eks: "SELECT kol1, kol2 FROM tabell WHERE kat=1" er greit å få inn gode manners med morsmelka Endret 17. januar 2008 av Slettet+1374861 Lenke til kommentar
TangoDown Skrevet 17. januar 2008 Del Skrevet 17. januar 2008 Vanskelig å spesifisere felter en ikke kjenner navnet på . Men du har jo selvfølgelig helt rett. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå