Gå til innhold

Tamron 17-50/2,8 og 70-200/2,8 i K-fatning

Anbefalte innlegg

Hyggelig nyhet/rykte for Pentaxbrukere som synes at DA* zoomene blir for dyre.

Overskrifta sier vel egentlig det meste. Mange Pentax brukere har mailet Tamron og spurt om disse to objektivene kommer i K-fatning. http://www.akam.no/artikler/tamron_17-50mm_f_2-8_di/23529

http://www.akam.no/artikler/nye_tamron-objektiver/37228

Fram til nå har svaret vært "vet ikke", men nå lover de at begge er på trappene.

Jeg tipper de vil dukke opp i løpet av første halvår 08.

(Det er forresten verdt merke seg at begge dekker fullformat).

Kilde; DPReview sitt Pentaxforum. Foreløpig ikke noe offisielt.

Mvh Tim

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kun 70-200mm og 28-300mm er fullformat - men det er kanskje det du mente å si :)

Nei sannheta er nok at jeg tok feil.

Det har blitt gjort et nummer ut at det lengste er fullformat, og så har jeg uten å tenke meg særlig om bare gått ut fra at det gjalt begge.

Når jeg tenker meg om så er det ganske logisk at den korte ikke er fullformat. Det ville blitt en voldsom klump av et objektiv.

Takk for korreksjonen.

Mvh Tim

Endret av fototim
Lenke til kommentar
*glede seg*

Når det er sagt - det er ikke gitt at 70-200 f/2.8 blir rimeligere enn DA* 50-135 f/2.8. Sistnevnte koster tross alt ikke mer enn 7400 kr, mens Sigma 70-200 f/2.8 til Nikon koster ca 7700 kr...

Men 17-50 f/2.8 blir en etterlengtet modell. Selv håper jeg at jeg klarer å spare til DA* 16-50 f/2.8 en gang, men kan hende jeg ender opp med den dersom behovet for normalzoom blir for stort. Akkurat nå er det fastoptikk som står på prioriteringslisten, etter at jeg har fått kamera med 18-55 og venter på Goffens gamle Sigma 70-300 APO...

Lenke til kommentar
*glede seg*

Når det er sagt - det er ikke gitt at 70-200 f/2.8 blir rimeligere enn DA* 50-135 f/2.8. Sistnevnte koster tross alt ikke mer enn 7400 kr, mens Sigma 70-200 f/2.8 til Nikon koster ca 7700 kr...

Men 17-50 f/2.8 blir en etterlengtet modell. Selv håper jeg at jeg klarer å spare til DA* 16-50 f/2.8 en gang, men kan hende jeg ender opp med den dersom behovet for normalzoom blir for stort. Akkurat nå er det fastoptikk som står på prioriteringslisten, etter at jeg har fått kamera med 18-55 og venter på Goffens gamle Sigma 70-300 APO...

Andorama har lag ut objektivet for $699,- om det blir gateverdien er noko anna, dei bruker å gi gode priser på nye ting, men får en del kritikk for treg levering.

Her er prisane på Tamron og Sigma sine 70-200/2.8objektiver hos Andorama.

http://www.adorama.com/TM70200DPXA.html

http://www.adorama.com/SG70200MNKAF.html

Kan vi håpe på 6990,- i norske butikker ?? :ermm:

Lenke til kommentar
Kan vi håpe på 6990,- i norske butikker ?? :ermm:
Ja, det burde være mulig... I hvert fall Canon og Nikon-utgavene, Pentax hender jo at blir litt dyrere. Sigma 70-200 får man jo som sagt for 7700 kr, dersom Tamronen får samme forhold mellom amerikansk og norsk pris, betyr det at vi kan håpe på priser ned mot 6000 kr også. Kanskje en drøm i første omgang, men på litt sikt :o)
Lenke til kommentar
*glede seg*

Tenkte mest på 17-50. Den havner vel i omtrent samme prisleie som Sigma sin. Så da blir det to alternativer. Tamron sin skal i følge brukererfaringer være hakket kvassere optisk enn Sigma, mens Sigma trolig har bedre byggekvalitet.

Når det gjelder 70-200 så er det like nærliggende å sammenligne den med DA* 60-250/4.

Å sammenligne 50-135 og 70-200 blir litt epler og appelsiner.

60-250 blir heller ikke en riktig sammenligning. Men. Satt opp mot den får du ett trinn mer lys, trolig til en noe lavere pris.

Uansett er det hyggelig å se at tredjepartsleverandørene tar K-fatninga mer på alvor enn det de har gjort en periode. Jeg vil tro at dett er en effekt av fusjonen Pentax/Hoya, og Pentax sitt samarbeidet med Samsung. Dette styrker K-fatning mye.

Håpet mitt er forresten at Sigma sin 120-300/2,8 og vil komme i K-fatning. I beste fall med innebygget fokusmotor. Jeg ser for meg at jeg kunne ha mye moro med den sammen med en dedikert 1,4x TC. Mye penger, men og mye moro :)

Jeg er forresten svært spent på hva Pentax har vise fram etter den 24. januar. Jeg har et håp om at de og har ny optikk rett rundt hjørnet.

Mvh Tim

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
  • 4 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...