Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Bedriftskunde: Fraktkostnad ved garanti/reklamasjonssak


amundsf

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har bare et lite spørsmål: Jeg veit at ved forbrukerkjøp så har man i følge norsk lov rett på å få dekket frakten begge veier ved en garanti-/reklamasjonssak.

 

MEN: Hvordan er dette når det er et firma som har kjøpt varen? Har man da også rett til å få dekket frakten begge veier?

 

- Amund

Endret av amundsf
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei!

 

Jeg har bare et lite spørsmål: Jeg veit at ved forbrukerkjøp så har man i følge norsk lov rett på å få dekket frakten begge veier ved en garanti-/reklamasjonssak.

 

MEN: Hvordan er dette når det er et firma som har kjøpt varen? Har man da også rett til å få dekket frakten begge veier?

 

- Amund

 

I utgangspunktet så har en ikke krav på dette etter kjøpsloven, nei. Dog kan det jo være at kontraktet dere har sier noe annet om retur.

Lenke til kommentar

Så når bedrifter kjøper noe så er det ingen lover som sikrer kjøper? For når det er en forbruker som kjøper noe så er det jo ikke hva det står i vilkårene som styrer, men hva loven sier. Fordi loven ikke kan avvikes i negativ rettning for kunden.

 

At bedrifter ikke har angrerett etc, det har jeg forståelse for. Men når det gjelder produkter som det er feil på så vil jeg jo si at bedrifter i utgangspunktet burde hatt samme rettigheter som forbrukere.

 

Men, nå er ikke jeg ute etter hva som er det riktige, men hva loven faktisk sier. Og da er spørsmålet mitt: Noen som kan bekrefte i forhold til lov om at bedriftskjøpere ikke har har disse rettighetene (refusjon av transportkostnader)? Med en liten henvisning til lov... Ikke nødvendigvis henvisning til en eksakt paragraf, men i alle fall gi et inntrykk av at har et visst belegg for det som hevdes...

 

Mange år på nettet gjør at jeg ikke stoler blindt på svar jeg får/leser... Ikke for det, jeg setter pris på at dere som har svart så langt i tråden har gjort dette. LANGT bedre enn ingen svar, men om jeg i tillegg kunne fått det litt mer bekreftet så hadde jeg satt pris på det :)

 

- Amund

Lenke til kommentar
Så når bedrifter kjøper noe så er det ingen lover som sikrer kjøper? For når det er en forbruker som kjøper noe så er det jo ikke hva det står i vilkårene som styrer, men hva loven sier. Fordi loven ikke kan avvikes i negativ rettning for kunden.

Kjøpsloven er fravikelig, og man kan avtale vilkår som gir kunden dårligere rettigheter enn det som står i loven.

Lenke til kommentar
Så når bedrifter kjøper noe så er det ingen lover som sikrer kjøper? For når det er en forbruker som kjøper noe så er det jo ikke hva det står i vilkårene som styrer, men hva loven sier. Fordi loven ikke kan avvikes i negativ rettning for kunden.

Kjøpsloven er fravikelig, og man kan avtale vilkår som gir kunden dårligere rettigheter enn det som står i loven.

Jeg tenkte vel på forbrukerkjøpsloven. Bare for å presisere det: Jeg forstår at forbrukerkjøpsloven ikke gjelder ved bedriftskjøp, men var den jeg "henviste" til når jeg snakket om forbrukerkjøp. Dette ettersom det står i kjøpsloven at ved forbrukerkjøp så er det forbrukerkjøpsloven som gjelder.

 

- Amund

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...