Gå til innhold

24/7 Disker (S-ATA)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

western digital har en Raid Edition men selv bruker jeg bare de vanlige Caviar SE, det har jeg gjort i over 10 år nå, og de har enda ikke feilet. :)

PC-en min har stått på 24/7 de siste 4 årene og de eldste diskene er fra før det og lever fortsatt i beste velgående enda de inntil for under 1 år siden sto i et chieftec dragoon kabinett der de ble så varme at å ta på dem var ubehagelig.

Endret av SirAmp
Lenke til kommentar

Mhh, Raid edition regnet jeg med at var 24/7 klare, har også hørt snakk om AV serien fra WD, de skal vist også være klare for 24/7 bruk, noen som vet om dette stemmer?

Hva med f1 serien til Samsung?

Og hva med Seagate har de en serie som er laget for 24/7 bruk?

Jeg vurderer å sette opp en filserver hjemme + en backup server for bilder og råfilm som skal stå i boden min og servere meg tilgang på alle mine filer via ftp 24/7, føler det kan være riktig å gjøre bra med research på disker og HW for å slippe å plages med det på noen år framover..

Lenke til kommentar

Jeg har vanlige ide disker som har stått på i 6 år, med en lese/skrive tid på over 4.5 år.

Ser ikke helt grunnen til at du skal betale ekstra for disker om de ikke skal brukes til å lagre noe spesielt på dem. Kjør heller backup av hva du ønsker å ta vare på, oppsett av ftp, osv.

Ene disken er faktisk en 60gb IBM "deathstar".

Lenke til kommentar

Skal huske på det til neste gang du spør om noe, og ikke komme med noen innspill utenom akkurat hva du spør om.

Poenget mitt var at om du bare skal ha det til backup/ftp, kan du like gjerne spare litt penger, da kanskje behovet for serverdisker ikke akkurat er så stort.

Lenke til kommentar
Det viktigste er at du har god kjøling til diskene og god og stabil strømforsyning. Med dette lever diskene mye lengre! Folk som slurver med disse 2 punktene har en tendens til å oppleve diskkrasj ;)

Og i følge google, er dette feil. Temperaturer mellom 30C-45C er optimalt. Temperaturer under dette tar rett og slett livet av diskene. Resten kan leses i dokumentet til google, som tar utgangspunkt i ca 100 000 disker. I tillegg sier dem

Higher temperatures are not associated with higher failure rates.

http://labs.google.com/papers/disk_failures.pdf

Men sånn ellers så ville jeg forberedt meg på disk krasj. Det er ikke uvanlig å oppleve, og jo fortere du innser dette, desto lettere vil det være å legge de ekstra kronene eller tiden for å oppnå det nivået av sikkerhet du trenger.

Endret av kpolberg
Lenke til kommentar
Det viktigste er at du har god kjøling til diskene og god og stabil strømforsyning. Med dette lever diskene mye lengre! Folk som slurver med disse 2 punktene har en tendens til å oppleve diskkrasj ;)

Og i følge google, er dette feil. Temperaturer mellom 30C-45C er optimalt. Temperaturer under dette tar rett og slett livet av diskene. Resten kan leses i dokumentet til google, som tar utgangspunkt i ca 100 000 disker. I tillegg sier dem

Higher temperatures are not associated with higher failure rates.

http://labs.google.com/papers/disk_failures.pdf

Men sånn ellers så ville jeg forberedt meg på disk krasj. Det er ikke uvanlig å oppleve, og jo fortere du innser dette, desto lettere vil det være å legge de ekstra kronene eller tiden for å oppnå det nivået av sikkerhet du trenger.

Dog er det interessant å merke seg at noen folk mister disk etter disk, mens andre (som meg) har et par dusin og har aldri mistet noen. Jeg vet ikke helt årsaken, kan kanskje ha noe med strømfoskyning å gjøre?

Ellers så finnnes det en utility som visstnok lar det sette kortere TLER også på vanlig desktop WD-disker, jeg har tilfeldigvis bestilt opp en liten håndfull WD-disker, så jeg skal sjekke om denne toolen fungerer.

AtW

Lenke til kommentar
Dog er det interessant å merke seg at noen folk mister disk etter disk, mens andre (som meg) har et par dusin og har aldri mistet noen. Jeg vet ikke helt årsaken, kan kanskje ha noe med strømfoskyning å gjøre?

Hvis du mener strømforsyning er jeg med. Og det er godt mulig. Men som man ser ut av google sin studie, de fleste disker som dør, dør enten før de er 6 mnd, eller rundt når dem er 3 år gamle. Dette er omtrent hva jeg har erfart selv og, noen disker dør omtrent før man har fått satt dem i maskinen, og noen bare går og går.

Ellers så finnnes det en utility som visstnok lar det sette kortere TLER også på vanlig desktop WD-disker, jeg har tilfeldigvis bestilt opp en liten håndfull WD-disker, så jeg skal sjekke om denne toolen fungerer.

Da vil jeg egentlig tro at disken blir prikk lik en WD RE, ser ikke noen grunn til at det skulle være andre forskjeller enn TLER verdien som er satt ned.

Lenke til kommentar

Mulig det tilfeldig men jeg har ikke hatt noe disktrøbbel etter at jeg sluttet å slå av maskinen for 4-5 år siden. Start og stopp sliter mye på disker.

Man bør uansett ta backup til enhver tid for det er jo et mekanisk drev som før eller siden vil bli slitt og feil vil oppstå. Det er igrunnen bare snakk om tid.

De eldste diskene jeg har i drift nå er vel Seagate Barracuda 120GB fra ca 2003. Disse har vært i kontinuerlig drift siden de ble kjøpt. Dog ikke lesing og skriving hele tiden, men de spinner non stop. De står i et RAID 1 oppsett.

Lenke til kommentar

Så vidt jeg vet så skal ikke en disk ta skade av å være i konstant bruk. Ofte sliter det mer på disken og spinne den opp og ned hele tiden.

Tror (som du sier er det få som vet) at alle disker tåler kontinuerlig bruk. SCSI og SAS disker er i alle fall laget for det profesjonelle markedet hvor aktørene tar det som en selvfølge at diskene fungerer tilfredsstillende.

Lenke til kommentar

Jevn temperatur og stabil strømforsyning er to nøkkelforhold som avgjør om en disk varer eller ikke.

Jeg har vært ute for en ekstremt høy feilrate på WD 500GB disker, så disse holder jeg meg unna (i størrelsesorden 28 av 30 disker som har feilet i et 10 måneders tidsvindu).

Samsung T166/F1 og Seagate ES er trygge valg, men seagate diskene bråker litt mer og blir varmere.

Du bør holde temperaturen mellom 25 og 40 grader, ikke over, helst ikke mye under, og du bør unngå store temperaturvariasjoner på kort tid (10-15C/time) - dette er også en grunn til at du ikke bør skru av og på maskinene støtt.

hddtemp_month.png

Fra i tidlig høst, ikke helt optimalt pga. mye temperaturvariasjoner i rommet

hddtempfans.png

døgnvariasjon og ny disk i arrayet (twa0_8)

Strømforsyning er ekstremt viktig, jeg bruker kun Corsair PSUer i mine maskiner nå - med unntak av filserver som for øyeblikket har en Tagan 480W PSU, denne skal byttes ut med en Corsair HX520W i helgen.

Endret av Wibla
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...