lockdog Skrevet 15. januar 2008 Del Skrevet 15. januar 2008 Heisann Går ingeniørutdanning innen elektroautomasjon, og læreren min påstår at Q er rette symbolet for en kontaktor, noe det ikke er(skal være K). Dette er beskrevet i IEC 60027, men jeg har den ikke. Noen som har den og har muligheten til å scanne og sende meg bildet av den siden som viser til hvilke bokstavsyboler som hører til det forskjellige utstyret? Hadde vært veldig fint. Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 15. januar 2008 Del Skrevet 15. januar 2008 Dette er da litteratur som (skole)biblioteket deres burde inneha? De bør ihvertfall kunne skaffe. Bare som et tips Lenke til kommentar
ToMmM Skrevet 15. januar 2008 Del Skrevet 15. januar 2008 Det er ingen vits å henge seg opp i sånne småting, de fleste lærebøkene har forskjellige symboler og bokstaver.. Når det gjelder komponenter har man jo den amerikanske, japanske, europeiske, tyske, osv.. standarden. Det viktigste er at man vet hva det betyr. Lenke til kommentar
Nuhvok Skrevet 17. januar 2008 Del Skrevet 17. januar 2008 Slik jeg har lært det er Q utganger på en logisk releestyring/pls og K sterkstrøms kontaktorer. Lenke til kommentar
Deadalus Skrevet 18. januar 2008 Del Skrevet 18. januar 2008 Jeg har lært at Q brukes på utsyr som effektbrytere, kontaktorer i hovedstrøms skjema, osv. Altså koblingsapparat som det går vesenlig effekt gjennom. K brukes på reler, hjelpekontakter,tidsrele osv. I disse går det ikke vesentlig effekt gjennom. Lenke til kommentar
lockdog Skrevet 19. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2008 Det er nettop denne vranglæren jeg ville bli kvitt, bare på grunn av at den automasjonsboka de fleste vidregående skoler bruker inneholder feil standard. Q på effektbrytere er muligens i bruk på andre siden av dammen, men verken i norsk eller europeisk industri er dette en tillatt standard, og det har det heller ikke vært de siste 20 årene. http://en.wikipedia.org/wiki/Circuit_diagram Lenke til kommentar
Deadalus Skrevet 19. januar 2008 Del Skrevet 19. januar 2008 Vis du vil ha et akademisk svar anbefaler jeg deg fagforumet på http://trainor.no/ . Har brukt det en del, de svarer som regel på dagen. De vet hva som er riktig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå