Fiffik78 Skrevet 15. januar 2008 Del Skrevet 15. januar 2008 Hei, Vi har fått bredbånd fra Get og jeg fikk i går koblet PCen til nettet med kabel via kabelmodemet som følger med. Fra før har jeg en DLink 635 trådløs router, men når jeg koblet kabelen fra modemet til ruteren og søkte etter trådløst nett fant den routeren, men det var ikke noe signal der. I et forsøkt på å koble kabel fra det Dlink`en til hhv PC og modem fikk jeg på PCen bare beskjed om at en nettverkskabel var koblet fra. Med andre ord så får jeg ikke noe signal fra modem til router via kabel. Noen gode løsningsforslag? Lenke til kommentar
deep750 Skrevet 15. januar 2008 Del Skrevet 15. januar 2008 har du forsøkt en annen kabel mellom router og modem? det er ikke noe rot med krysset/-ikkekrysset kabel? Lenke til kommentar
Fiffik78 Skrevet 15. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2008 har du forsøkt en annen kabel mellom router og modem? det er ikke noe rot med krysset/-ikkekrysset kabel? Har prøvd forskjellig, har koblet kabelen fra modem til pc som jeg brukte initielt mellom modem og router, det virket fra modem til pc så da burde den virke mellom modem og router. Jeg tipper dette egentlig kan løses enkelt siden jeg har nett via modem, jeg må bare få det h.......s signalet inn i routeren og videreformidlet. Hva mener du med krysset/-ikkekrysset kabel? Mulig dette kabelmodemet fra Get krever en spesiell router, har sendt de e-post, men de skriver jo at de ikke gir støtte for trådløse nettverk (toppen av søppel) så vi får se. Lenke til kommentar
Cerwell Skrevet 15. januar 2008 Del Skrevet 15. januar 2008 (endret) I et forsøkt på å koble kabel fra det Dlink`en til hhv PC og modem fikk jeg på PCen bare beskjed om at en nettverkskabel var koblet fra. Med andre ord så får jeg ikke noe signal fra modem til router via kabel. Noen gode løsningsforslag? Om jeg har tolket dette rett, så forteller det deg vel kun at du ikke har godkjent fysisk kontakt mellom pc og d-link? Koble en rett patchkabel mellom en lanport på d-link og nettverkskort i PC. Eventuell linklampe på d-link og nettv.kort i PC skal da lyse grønt. Når den gjør det, og din pc er satt til å motta IP automatisk fra en automatisk tildelt DHCP så velger du start-kjør-"ipconfig/all" for å få info om din DHCP og gateway. Krysset /rett kabel : Rett kabel brukes i alle alminnelige koblinger. Krysset kabel brukes for å koble sammen for eksempel to switcher som ikke har autodetekt (Auto mdi/x) på porten(e). Endret 15. januar 2008 av Cerwell Lenke til kommentar
Fiffik78 Skrevet 15. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2008 I et forsøkt på å koble kabel fra det Dlink`en til hhv PC og modem fikk jeg på PCen bare beskjed om at en nettverkskabel var koblet fra. Med andre ord så får jeg ikke noe signal fra modem til router via kabel. Noen gode løsningsforslag? Om jeg har tolket dette rett, så forteller det deg vel kun at du ikke har godkjent fysisk kontakt mellom pc og d-link? Koble en rett patchkabel mellom en lanport på d-link og nettverkskort i PC. Eventuell linklampe på d-link og nettv.kort i PC skal da lyse grønt. Når den gjør det, og din pc er satt til å motta IP automatisk fra en automatisk tildelt DHCP så velger du start-kjør-"ipconfig/all" for å få info om din DHCP og gateway. Krysset /rett kabel : Rett kabel brukes i alle alminnelige koblinger. Krysset kabel brukes for å koble sammen for eksempel to switcher som ikke har autodetekt (Auto mdi/x) på porten(e). Du har tolket meg riktig. ipconfig/all får jeg ikke til å virke? Men, jeg koblet sammen router pg c med kabel og lanport lyste korrekt nok på D-link. Maksinen er satt opp til å motta DNA automastisk, router er resatt flere ganger.. Dette ser i det hele tatt dårlig ut, men jeg vet jo at det virker da jeg kan se flere trådløse og aktive nettverk i bygget her. Merkelig.. Jaja, får høre om Get har et forslag til router da. Lenke til kommentar
Cerwell Skrevet 15. januar 2008 Del Skrevet 15. januar 2008 Jeg må få rette meg selv litt: Start-kjør-cmd-"ipconfig/all" Og maskinen din bør være satt opp til å "motta IP adresse automatisk". Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 15. januar 2008 Del Skrevet 15. januar 2008 Problemet er trolig at ipadressen fra modemet er leaset til datamaskinen og ikke router. Du kan rette dette ved å klone macadressen i routeren eller slå av modemet til den ikke er leaset mot den gamle macadressen lengre. Lenke til kommentar
Cerwell Skrevet 15. januar 2008 Del Skrevet 15. januar 2008 la7dfa.com: Er det muligheter for at en ipconfig/renew retter på det? Lenke til kommentar
Fiffik78 Skrevet 16. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2008 Problemet er trolig at ipadressen fra modemet er leaset til datamaskinen og ikke router.Du kan rette dette ved å klone macadressen i routeren eller slå av modemet til den ikke er leaset mot den gamle macadressen lengre. På D-link er det et statuslys for dataoverføring i form av en trekant bestående av tre sirkler, en sirkel oppe og to nede, den øverste lyser, men ikke de to nederste. Klone macadresse i router høres avansert ut, noen kortfattet oppskrift? Jeg har forsøkt å slå av modemet, men har ikke vært noen øyensynlig effekt av det, da har routeren vært tilkoble modemet med kabel. Jeg skjønner ikke at dette skal være så vanskelig, men tipper dere er inne på noe her. Varm takk til de som produserer slikt utstyr.... Lenke til kommentar
deep750 Skrevet 16. januar 2008 Del Skrevet 16. januar 2008 for at modemet skal frigjøre ip-adressen til macadressen til maskina di, vil det sannsyligvis hjelpe om du trekker ut alle ledningene til modemet, når du skal på jobb/skole. dvs at den står uten strøm i noen timer. koble den så til routeren når du kommer hjem igjen...dersom leasing av adressen er problemet, vil det sannsynligvis komme i orden ved å koble fra modemet Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 16. januar 2008 Del Skrevet 16. januar 2008 Det er mulig at man kan bruke ipconfig/release /renew. Men man bør jo helst fornye ipadressen med routeren tilkoblet modemet slik at man får lease mot rett boks. Hos meg (som har lokal kabelpusher) er det nok å ta ut strømmen på modemet en kort stund (5 sek) og så koble til routeren for å få ønsket effekt. Endel routere har 'clone macadress' som en funksjonstast i menyen. Andre må du selv finne ut av macadressen (med ipconfig /all på PC) og så skrive den inn manuelt. Endel har ikke denne muligheten. Lenke til kommentar
Fiffik78 Skrevet 16. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2008 Det er mulig at man kan bruke ipconfig/release /renew. Men man bør jo helst fornye ipadressen med routeren tilkoblet modemet slik at man får lease mot rett boks.Hos meg (som har lokal kabelpusher) er det nok å ta ut strømmen på modemet en kort stund (5 sek) og så koble til routeren for å få ønsket effekt. Endel routere har 'clone macadress' som en funksjonstast i menyen. Andre må du selv finne ut av macadressen (med ipconfig /all på PC) og så skrive den inn manuelt. Endel har ikke denne muligheten. Dette høres bra ut, skal sjekke i kveld eller morgen kveld, litt mye å gjøre på jobb i dag. Men, tipper nok dette er løsningen for routeren sender jo signal som bare det, modemet virker fint med kabel direkte til PC og trådløst nett på PC virker opp mot andre nett, er bare å få dette signalet inn i vår venn router. Utrolig hva dere vet om sånne ting og litt skuffende at sånt skal være så dårlig beskrevet i manueler og instruksjoner. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 16. januar 2008 Del Skrevet 16. januar 2008 Litt skuffende at sånt skal være så dårlig beskrevet i manueler og instruksjoner. Ja det er sant. Slike opplysninger er i beste fall gjemt under sider med svada. ISP ønsker jo at kunden skal kjøpe produktet deres og sier ingenting om eventuelle problemstillinger. Jeg holdt selv på å sette opp en router for en kompis og da støtte jeg på dette med låsing for første gang. Tror jeg kastet bort en time på feiling og prøving. Det stod ikke et eneste ord om det på ISPs hjemmeside og det gjør det heller ikke i dag... Lenke til kommentar
Fiffik78 Skrevet 16. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2008 Litt skuffende at sånt skal være så dårlig beskrevet i manueler og instruksjoner. Ja det er sant. Slike opplysninger er i beste fall gjemt under sider med svada. ISP ønsker jo at kunden skal kjøpe produktet deres og sier ingenting om eventuelle problemstillinger. Jeg holdt selv på å sette opp en router for en kompis og da støtte jeg på dette med låsing for første gang. Tror jeg kastet bort en time på feiling og prøving. Det stod ikke et eneste ord om det på ISPs hjemmeside og det gjør det heller ikke i dag... Vel, det komiske vil ingen enda ta. Nå får jeg nettverket gjennom D-link via kabel (juhu), bare fiklet rundt og skrudde av og på det jeg kunne. Men, jeg får nå ikke koblet med til det trådløse nettverket. Men, et laaaangt skritt videre ihvertfall selv om jeg ikke aner hva som skjedde. Lenke til kommentar
Fiffik78 Skrevet 16. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2008 Litt skuffende at sånt skal være så dårlig beskrevet i manueler og instruksjoner. Ja det er sant. Slike opplysninger er i beste fall gjemt under sider med svada. ISP ønsker jo at kunden skal kjøpe produktet deres og sier ingenting om eventuelle problemstillinger. Jeg holdt selv på å sette opp en router for en kompis og da støtte jeg på dette med låsing for første gang. Tror jeg kastet bort en time på feiling og prøving. Det stod ikke et eneste ord om det på ISPs hjemmeside og det gjør det heller ikke i dag... Vel, det komiske vil ingen enda ta. Nå får jeg nettverket gjennom D-link via kabel (juhu), bare fiklet rundt og skrudde av og på det jeg kunne. Men, jeg får nå ikke koblet med til det trådløse nettverket. Men, et laaaangt skritt videre ihvertfall selv om jeg ikke aner hva som skjedde. Og da var jeg faktisk på nett trådløst, ikke aner jeg hva som skjedde, men reboot og ting koblet sammen, nye installasjoner og div funket åpenbart Takk for gode tips og rask respons! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå