Gå til innhold

Speilrefleks foto eller DV-kamera?

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har en jobb der jeg har valget mellom å få et speilrefleks fotokamera eller et dv-kamera som betaling. Man kan si at prisen for disse vil ligge på 8000.- til 10.000.- men jeg klarer ikke å bestemme meg for hva jeg skal velge.

Har lenge likt fotokamera og et av mine "mål" har vært å ha et lite kompaktkamera og et speilrefleks til med profesjonelt bruk. Klarer meg fint med N82 sitt kamera til småting mens jeg tenker på å skaffe meg et kamera til profesjonelt bruk generelt sett.

Men liker også idèen om et HDD basert high definition kamera til filming også, reiser ofte så tanken med å ha enten et veldig godt videokamera eller fotokamera gir et smil rundt munnen.

Vil si at jeg generellt sett faller på speilrefleks, men dette er fordi at jeg enda synes at harddisk baserte kamera ennå er litt i "startfasen" og kunne gjerne vente et år for å se om man får noe ytterligere bedre da. Hva er deres meninger, og helst skriv pluss og minus med begge to hvis det er mulig. Tusen takk på forhånd for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Personlig ville jeg gått for speilrefleks. Dette er nok fordi jeg startet med fotografi, og har først prøvd video 20 år senere.

I og med at jeg tar mest bilder på ferie osv, synes jeg at jeg får mer tid til å suge inn inntrykk hvis jeg tar bilder enn når jeg fløy rundt med video-kamera. Unødvendig å si at jeg solgte video kameraet.

Tom

Lenke til kommentar

Fotoapparat.

Med mindre du har unge på vei er ikke Videokamera noe å samle på... hvis du ikke holder på med noe du godt kunne tenke deg å feste til film for publisering på nettet eller så (i.e. da hadde du visst at det var noe slikt du ønsket deg uansett).

Er bare å tenke seg hvor mange ganger tenker du "gud jeg skulle ønske jeg hadde ett videokamera nå" i forhold til "wow, det hadde blitt ett kult bilde"...

Lenke til kommentar

Føler det blir litt som å sammenligne bil og båt her... ok, begge to har en del fellestrekk og deler en del teknologi, men når alt kommer til alt er det to helt forskjellige verktøy til forskjellige bruksområder. Det er umulig å gi noe bra råd, siden stillbildefotografering og videoopptak er to svært forskjellige hobbyer. Valget må til slutt komme an på hva du har mest lyst til å drive med.

Lenke til kommentar

Ok, takker for svar, men jeg må være litt vanskelig. Har bestemt meg for begge deler ettersom jeg ser bruken i begge deler mens man er ute på lange reiser og fremmede land. Men da står valget mellom et speilrefleks og et (helst) veldig smått kamera, eller veldig bra kamera og smått digitalkamera, noen synspunkter?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...