Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Problemer med servo styring/hjulene Passat TDI ,99


Anbefalte innlegg

Hei, jeg har lånt bort bilen(til en venninne) i det siste og fikk den for 2 dager siden tilbake. Første jeg merket var at rattet var harderere enn normalt. Tenkte med en gang på servopumpa, siden den har vist tegn til å være litt har før engang i sommeren.

 

Men alt ellers virker bra, men når jeg svinger med rattet kjennes det ikke helt normalt, virker litt tungtvint, men ikke slik at servoen er helt borte.

 

Bilen sitter ellers greit på veien og kjørte i 150Km/t igår, ik noe prob, men når jeg bytter felt på motorveien med små rattsving merker jeg det...

 

Sjekket litt under panseret idag. Reima som driver servopumpe og dynamo osv har fått en merke ca 15-20 cm, ser ut noe har kutta den litt, men kutt-stripen er helt nederst langs de 15-20cm, slik at det ikke er farlig tror jeg.

Byttet denne dynamoreimen i sommer også....

 

Sjekket selvsagt servo-olje nivået først, den er på max. Men hvilken farge skal det være på servovæska da?

Her ser det litt svart farga ut. Vet ikke om servooljer skal byttes etter KM/alder?

 

Jeg spurte venninna mi om hun hadde kjørt på fortauskant osv. Men hadde hun gjort det, ville vel bilen dratt på en av sidene på motorveien?

 

Er servopumpa i ferd med å ryke kanskje? Er det mye jobb å bytte den ?

 

NB: når jeg starta bilen igår og idag tidlig så hørte jeg bråk fra motorommet, kun i det jeg starter, lyden - som høres ut som dynamoreima når den er slitt - varte kun i 2-3 sek, så forsvant den...lyden kommer kun ved førstegangs start på dagen.

Setter stor pris på alle svar :)

Endret av vwlt
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann.

-Har du sjekket luftrykket i det siste.

Kunne jo være så enkelt. Litt dårlig trykk i framdekka merker du fort...

 

-Reimlyden etter start bør være reima til laderen, da den drar tungt rett etter oppstart.

Hvis batteriet eller har god spenning vil den belastningen være kortvarig.

Sjekk stramminga av reima.

Du skriver at servo og lader sitter på samme reim, og at du byttet den i sommer.

Da virker det som det er på tide å etterstramme denne... ;)

Endret av ghjens
Lenke til kommentar

Nei, faktisk ikke fått sjekket lufttrykket, men det virker ikke som det er det. Jeg vet (tror jeg da)hvordan styringa sånt ca oppfører seg med feil lufttrykk.

Skal få sjekket det til uka, siden jeg ikke har bilen nå.

 

Oki, så det er dynamoreima som bråker momentant eller samtdig med oppstart av motoren.

 

Oh ja forresten: ca 1-2mnd siden byttet jeg strammer til dynamoen da den bråket, altså noen mnd etter selve dynamoreimbyttet, på et verksted. Kan det være noe med det å gjøre, at den bør strammes eller noe? Men skjønner ikke årsaken til ripene på reima, må jo nesten være noen av disse jævla hjulene som må forårsake det da?

Kanskje det samme verkstedet bør sjekke dette nærmere? Betalte jo over 2500,- for lille dynamoreim strammeren+jobb da!!!!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...