Gå til innhold

- Den perfekte mobilen finnes ikke


Anbefalte innlegg

En TS vs ikke-tråd er vel mer rett å si.

 

 

Prøv gjerne dette på en pc. Har du bærbar pc, deaktiverer du touchpadden og navigerer ved hjelp av tastaturet. Du vil fort oppdage at det å peke på mapper og filer er langt enklere.

 

...

 

Så du mener det er enklere å kun bruke tastaturet på pcen, f.eks når du surfer på nett? Jaha, det ville jeg virkelig likt å sett. Kan du prøve slå av touchpaden på pcn din en hel dag, og så fortelle meg hva du syntes var raskest? Og min påstand er-:, et brukergrensesnitt med trykkfølsom skjerm er raskere å bruke enn en pc med mus og tastatur.

Hvis du leser mitt innlegg så ser du at jeg skriver at det _ofte_ er raskest å bruke tastaturet. Det kanskje mest opplagte eksempelet er Ctrl-C/Ctrl-V vs. "høyreklikk - kopier/lim inn".

 

Å skru av touchpaden er det derimot _du_ som foreslår :thumbup:

Endret av audun
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
En TS vs ikke-tråd er vel mer rett å si.

 

Hvis du leser mitt innlegg så ser du at jeg skriver at det _ofte_ er raskest å bruke tastaturet. Det kanskje mest opplagte eksempelet er Ctrl-C/Ctrl-V vs. "høyreklikk - kopier/lim inn".

 

Å skru av touchpaden er det derimot _du_ som foreslår :thumbup:

Akkurat ja. Der er nettopp derfor en seriøs TS-telefon også har taster. Men det er umulig å lage en snarveistast for hele os-et. Det ville i alle fall vært meget upraktisk og uoversiktlig. Og apropos din kommentar til min påstand om at enhver idiot skulle klare å sette opp wlan på en UIQ-telefon, så har du nok rett. Beklager både ordbruken og påstanden. Folk plages nok med langt enklere ting enn som så. En kompis av meg kjøpte seg en N82 og ble meget frustrert over at det ikke fantes ferdig installerte smilys. Han gjorde et forsøk på å installere, men ga opp da han ble usikker på hvor mye det egentlig kostet. Så hadde dere hatt litt guts her på amobil, så hadde dere trukket telefonen for slike mildt sagt, her kommer uttrykket igjen :cool: , idiotiske mangler. Husker en gang i tiden da S60 telefoner kom uten ferdiginstallert kalkulator... Tipper det førte til mange frustrerte brukere som gikk rundt med en tilsynelatende smart telefon, uten kalkulator... :p:D:p

Og nå går folk rundt med sine hypermoderne N82, uten smilys... :p:D:p

Endret av poe
Lenke til kommentar

Endelig er det noen som (delvis) tar opp problemet med at mobiler blir stappet full i masse billig og unødvendig teknologi for at produsentene skal kunne øke prisen mer nødvendig. En telefon er for meg er noe som kan ringe, sende melding og fungere som klokke/kalender. Jeg vil at denne skal være liten, lett, kjapp, grei å se/ta på og bruke. Turerfaringene mine gjør også at jeg setter dekning og batteritid høyt.

Jeg sitter og kikker gjennom prisguiden og finner tre telefoner som tilfredsstiller til en viss grad: Nokia 1650, SE K220i og SE K250i. 1650 er kjempeenkel og grei uten at det går utover noe nødvendig funksjonalitet (den har også lommelykt som kan være nyttig hvis den er tilgjengelig på ett-to tastetrykk), men den er en tanke stor (både lang og tjukk) i forhold til hva som egentlig er nødvendig for å plass til det lille som den egentlig rommer. K220i er også litt tjukk, og her har SE i tillegg vært så dum at de har installert et råttent kamera som ikke kan brukes til noe som helst fornuftig. Hvorfor kunne de ikke bare latt være og spart både størrelse, vekt, pris, oversikt og kanskje batteri også? K250i ser bra ut og har en grei størrelse (men ikke eksepsjonelt liten), men har også det forbanna kameraet som ikke har noen som helst form for nytte.

K250i er den eneste av de tre som har tri-band, noe som for meg er helt uforståelig. Det kan da ikke være så vanvittig vanskelig å legge inn GSM1900 når vi har hatt det i så mange herrens år. Grunnen er selvfølgelig at produsentene vil presse forbrukerene til å kjøpe dyrere telefoner (K250i er den dyreste av de tre).

Men jeg har ikke fått prøvd noen av de enda, og frykter derfor at noen av dem kan lide av tregheten som billige telefoner ofte har. Dette er noe som går meg på nervene, og skyldes enten altfor mye dill og dall som man egentlig ikke trenger, eller så har ekstremt dårlig maskinvare eller programvare skylden. Dette er også bevisst planlegging fra produsentens side. De vet at erfarne brukere ikke tåler treige telefoner og vil tvinge dem til å kjøpe dyrere telefoner.

 

At det ikke finnes perfekte telefoner har selvfølgelig med behov å gjøre, men det er også spill fra produsentenes side. De vet at forbrukerene ikke har så mye i mot å gå opp 5-600 kr hvis forbrukeren føler at det er en svak mangel en eller annen plass. Derfor slipper de bare halvveis gjennomførte telefoner i det ordentlig lave prissjiktet, og vet at folk flest kommer til å gå opp en klasse, selv om de egentlig ikke hadde trengt det i utgangspunktet.

 

Edit: Jeg legger også merke til at ingen telefoner har joystick lengre. Det er rett og slett utrolig dumt. Joystick gir en overlegen feeling og hurtighet i navigasjonen. Fingrene trenger ikke å flytte seg en millimeter og alt går lynkjapt. Nå kommer det selvfølgelig en haug med tullinger som mener de har mareritt etter SE-fadesen rundt K700/500/T610, men hvor mye prøvde dere egentlig å fikse det? Min ble litt dårlig etter ca. et år, men jeg brukte 10 minutter på å fikse den og etter det har det aldri vært antydning til problemer. Den er faktisk så god som ny to år etterpå.

Endret av endrebjorsvik
Lenke til kommentar

Uhm.

 

I menneskers jagen etter det perfekte, må jeg nesten fremheve at det perfekte ikke finnes. Ikke i noen sammenheng. Alt må sees i relasjon med noe. Enten det er med ho bestemor på Toten, eller med Tveitagjengen. Et produkt som matcher brukerens krav, er godt, men ikke perfekt. Det kan fortsatt gjøres bedre. Å matche kravene fra bruker, handler jo egentlig bare om å imøtekomme det som allerede forventes, og ikke gå særlig lengre enn dette. Å utvikle et produkt til en perfekt tilstand, vil være en begrensende faktor for produktets videreutvikling.

 

Det er flott når flertallet av kravene imøtekommes. Men må si jeg synes det er kjedelig at mobilprodusentene ikke klarer å lage billige mobiler, som matcher flertallet av brukernes forventninger. De skal alltid legge til noe dyrt, eller trekke fra noe viktig. Som tvinger kundene opp 5-600kr til, som nevnt ovenfor i tråden.

 

Hilsen en som synes selvutnevnte perfeksjonister inngår i gruppen over de mest fatale menneskene i verden.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Synes N95 8Gb er den perfekte tlf for meg, kan alt jeg trenger og jeg bruker absolutt alt av funksjoner.. kunne ikke klart meg en dag uten telefonen min.. etter at se gikk over til nytt uiq etter p910 synes jeg at se har blitt helt tragisk, hadde 3 p990i'er som alle gikk inn på service en etter en og ble byttet ut.. alt er enklere på n95'en min nå..

Lenke til kommentar
perfekt, dvs. kan ikke bli bedre.

vil ikke da et totalt vakum være perfekt, siden det ikke kan bli mer vakum? :p

 

Vakuum kan vel ikke bli værre heller ... Dvs nøytralt.

 

vakum er undertrykk.

hvis det er absolutt vakum, så eksisterer det ingen masse der, ikke en gang et atom.

 

hvis du suger ut alt du klarer lufta ifra en brusflaske, så er det ikke mye vakum der, men det er et lite undertrykk.

hvis du får tak i en kraftig sugemaskin, så vil flaska gi etter, fordi den ikke er i stand til å motvirke trykkdifferansen imellom utsiden og innsiden.

(du klarer sikkert å få flaska til å gi etter selv, men dette var for å illustrere.)

Lenke til kommentar
Synes N95 8Gb er den perfekte tlf for meg, kan alt jeg trenger og jeg bruker absolutt alt av funksjoner.. kunne ikke klart meg en dag uten telefonen min.. etter at se gikk over til nytt uiq etter p910 synes jeg at se har blitt helt tragisk, hadde 3 p990i'er som alle gikk inn på service en etter en og ble byttet ut.. alt er enklere på n95'en min nå..

 

N95 har en slark av en annen verden. Hvorfor Nokia ikke utbedrer dette er et mysterium. Har jo prøvd skyvetelfoner fra Nokia som ikke har slark i mekanismen.

Lenke til kommentar
Synes N95 8Gb er den perfekte tlf for meg, kan alt jeg trenger og jeg bruker absolutt alt av funksjoner.. kunne ikke klart meg en dag uten telefonen min.. etter at se gikk over til nytt uiq etter p910 synes jeg at se har blitt helt tragisk, hadde 3 p990i'er som alle gikk inn på service en etter en og ble byttet ut.. alt er enklere på n95'en min nå..

 

N95 har en slark av en annen verden. Hvorfor Nokia ikke utbedrer dette er et mysterium. Har jo prøvd skyvetelfoner fra Nokia som ikke har slark i mekanismen.

Ehh n95 8gb har ikke slark, ikke min ihvertfall....

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...