Gå til innhold

God forklaring på bruk av dvd-kamera?

Anbefalte innlegg

Hei. Har nå lett litt på forumet om en god guide til bruk av DVD-kamera. Har et Sony Handycam dcr-dvd203e som jeg skal prøve å finne ut hvordan jeg kan utnytte på best mulig måte.

Om jeg forstår det riktig, skal en da finalize platen i kamera, for så å importere i et redigeringsprogram på pcen? Hvilket program anbefales? Og kan en ikke gjøre dette på noen annen måte enn å kopiere fra dvdplaten?

Noen sitter vel med førstehånds kunnskap om bruk av slike kamera, for det er vel tross alt solgt noen slike? Har selv et miniDV kamera, og for meg virker det mye mer lettvint å bruke det kamera, enn det jeg nå har fått i oppgave å finne ut litt om.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ingen 'god forklaring', men har brent en DVD for en nabo ut fra noen 8 cm DVD-plater fra hans kamera, som muligens var JVC. Jeg tror de var 'finalized'. Hvert klipp lå som en separat VOB-fil. Filene kopierte jeg over til min harddisk, og dro de derfra inn på timeline i Magix, og kunne redigere på vanlig måte. Det var problemfritt. Jeg var ikke imponert over bildekvaliteten.

Lenke til kommentar
Vel den enkleste måten å bruke ett nytt DVD kamera på er å returnere det å kjøpe ett dv kamera....

Kjempekommentar det. Gidder du å gjøre jobben for meg?

Det er nok mer sannhet i det enn folk vil innse, kameraer som lagrer på dvd og gir deg vob filer er vel og bra for å spille av på en dvd spiller. Problemet kommer når du skal redigere, svært få programmer støtter det direkte, og selv ikke da er man nødvendigvis unntatt problemer.

Enkleste, om man skal være uavhengig av en spesiell software er å transcode til en mer fornuftig codec til redigering.

Og for sikkerhets skyld har sendt folk jeg kjenner i retur til butikken med dvd kamera som selgern mente fint man enkelt kunne redigere opptak fra.

Derav min litt slemme sarkasme uten smilies...

Men om man nå sitter med kamera uten mulighet for å bytte og redigeringsprogramvare som ikke støtter vob er arbeidsflyten for konvertering jeg bruker når jeg må håndtere slikt som følger:

Mpeg Streamclip(krever mpeg2 komponent til quicktime eller quicktime gratis alternativ) brukes til å åpne filen og så encode en ny fil (enten mov eller avi) med DV codec.

Til vanlige forbrukere er fremdeles tape enten i form av DV eller HDV det som er enklest å redigere fordi det er etablerte standarder. Avløsningen i fil form kommer sakte men sikkert i form av AVCHD som også er en sikkelig standard men krever MYE på maskin siden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...