Gå til innhold

Uklart bilde av scooter i fart? Hva er gjort galt?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Prøv også a bruke terrenget rundt for å "jukse litt" på høyden. Ligg lavt som fotograf for å gi scooteren mer høyde.

Legger med et bilde av en av Norges fremste freestyle kjørere.

post-99540-1200595429_thumb.jpg

Edit: Bare det å endre beskjæring gir et annet bilde.

post-99540-1200596303_thumb.jpg

post-99540-1200597075_thumb.jpg

Endret av Jamm
Lenke til kommentar

Problemet om jeg zoomer lenger ut så får jeg mindre blenderåpning og da mindre lys, noe som jeg mangler allerede...

Ang lightroom skal jeg prøve tipsene nå og se hva det blir til..

Og ja har under eksponert, det irriterende er at jeg lå og leste i Digital fotografi i praksis om eksponering på snø i går, og fikk jo med meg at man skulle over eksponere på snø, men selvfølgelig i det kritiske øyeblikk så glemte jeg det..

Ja blir nok flere turer, manlger jo enda dessverre snø her da...

Så blir ikke de store hoppa da det er lite og lande på og mye stein som stikker opp her og der..

Vi når nok aldri opp til høyden og lengdene til Alexander da men men

Var bra bilde, men har jo ikke i nerheten av lyset da..

Må nok ha ett mere lyssterkt objektiv...

Men blir nok ikke med det første:(

Lenke til kommentar

Fått testet litt i lightroom, men er nok som det blir nevnt her at eneste mulighet er og ta nye bilder.

Og da i 11-12 tia på dagen når det er lysest..

post-28938-1200598715_thumb.jpg

post-28938-1200598605_thumb.jpg

Ops ser nå at dette var jo ikke samme bilde som i ste men runden før, men er samme lysforhold og instillinger på kameraet..

Tror faktisk at vist jeg er oppe i 11-12 tia så skal jeg klare ISO800..

For var begynt og bli ganske mørkt nå når jeg tok bildene...

BTW: Sett på dette med panorering som tulling03 nevner, og lurer da på om GX-10 har følge fokus?

En annenting er jo at nå skyter jeg jo bilde serier pr hopp for og evnt kunne få flest mulige brukbare bilder, vil det gi dårligere kvalitet en enkelt bilde med samme instillinger på enkelt bilde?

Endret av Itw
Lenke til kommentar
BTW: Sett på dette med panorering som tulling03 nevner, og lurer da på om GX-10 har følge fokus?

På forsiden ved objektivet har du en bryter som kan stilles på M (manuell), AF-C (autofocus continuous), AF-S (autofocus single). AF-C er følgefokus. På fotokurs brukte jeg manuelt objektiv for å fange hunder i fart, og da forhåndsfokuserte jeg på stien der hundene ville springe forbi. Det fungerte også.

Når man bruker følgefokus må det ofte flere forsøk til for å få motivet skarpt.

Jeg ville nok prøvd å gå nærmere (forutsatt at det er sikkert) og prøvd litt forskjellige vinkler, litt bakfra og forfra i tillegg til fra siden. Dersom du ikke kan unngå støy kan du kanskje prøve å få et tettere utsnitt og se om støyen kan gjøre at ting ser mer hektiske ut.

Lenke til kommentar

Kunne nok gått nermere, men er litt usikkert da scootrene kommer opp en bakke, så ser dem ikke før de er nesten i lufta..

Håper jo at jeg neste gang klarer meg med ISO 800 noe jeg tror skal gå greit..

Ja vil tippe at jeg må trene en del på og få til følge fokus, men kan jo trene vedsiden av veien på bilene...

Vil nok se litt nisse ut men men:)

Lenke til kommentar
..

Håper jo at jeg neste gang klarer meg med ISO 800 noe jeg tror skal gå greit..

.....

Det blir lysere for hver dag nå.... :cool:

........

Ja vil tippe at jeg må trene en del på og få til følge fokus, men kan jo trene vedsiden av veien på bilene...

Vil nok se litt nisse ut men men:)

Du vil garantert få ned hastigheten på bilene... :whistle:

Lenke til kommentar

Jupp...

Du må nok prøve deg igjen på nye bilder. Du ser antydninger til VPN (Vertical Pattern Noise) når du begynner å øke eksponeringen i Lightroom. For å komme opp til 'ønsket' lysstyrke så må du enda noen hakk opp, og da blir støyen MEGET stygg.

Jeg lurte litt på denne WB'en din. 13000 ???? Det var veldig høyt. Er det virkelig så 'varmt' lys der oppe ?

Mvh,

Beej80

Lenke til kommentar
Fått testet litt i lightroom, men er nok som det blir nevnt her at eneste mulighet er og ta nye bilder.

Og da i 11-12 tia på dagen når det er lysest..

Kom på en mulighet du ikke har prøvd. Nemlig å konvertere til S&H. Det vil dempe nok støyen betraktelig siden det er fargestøyen som er mest plagsom. Vi har og en del større tolleranse for støy ved S&H. Det er liksom sånn det skal være, gir en følelse av gammeldags kornstruktur ;)

S&H prestetsene i Lightroom er helt konge. Kanskje du trenger å øke kontrasten noe mer enn det du får med presetsene for å få litt mer smell. Kan fungere som en nødløsning, og så lærer du litt mer underveis :)

Mvh Tim

Endret av fototim
Lenke til kommentar

Må nesten bare spørre, hva er S&H?

Men anyway, her er hva jeg har fått til etter 5minutter, med leking i lightroom.

Før

post-28938-1200703069_thumb.jpg

Etter

post-28938-1200703075_thumb.jpg

Har satt some "Aged Photo" og justert litt på fargene i etterkant + clarity..

Mistet litt farger, men støyen blei også litt borte...

Håper litt på at man skal få til en tur til i helgen så man på nytt får prøvd seg litt:)

Lenke til kommentar
Må nesten bare spørre, hva er S&H?

S&H er forkortelse for svarthvitt :)

Artig å se at du prøver deg i nettopp den retningen og oppdager det at støyen blir mindre sjenerende.

Du har mange presets andre du kan prøve utover den du har lekt med. B&W f.eks betyr S&H. Grayscale er kanskje og et alternativ. Prøv deg fram med de, når du finner den som er mest lovende, går du over på den høyre taben og leker videre der. Kanskje du da får fram noe enda bedre. Og som sagt så lærer du masse underveis. Uansett om det blir bra eller ikke.

Mvh Tim

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Heisann

Har nå vært en liten snartur på fjellet igjenn, endelig, vært på jobb og logge med bihulebetenelse 1uke enda atpåtil, så er faktisk første turen jeg har fått meg siden de forige tipsa:)

Syntes selv dere har hjulpet meg kjempemasse, var hard og ikke så mye snø, så fikk ikke de store hoppene, men tilgjengjeld kom jeg meg mye nermere da, jeg kunne se alt, og det var jo litt gøy.

Prøvde meg litt på og panorere (var d det het ja?) litt, men siden svevet gikk rett opp, og rett nedigjenn blei det vanskelig...

Men har fått trent en del fra verandaen og på bila på E6, så sitter sånn helt passe, til dagen jeg kan bruke det...

Bildene jeg tok i dag, tok jeg på M og overeksponerte noe, i følge kameraet sin lysmåler, var begynt og bli litt skjømt faktisk, men brukte også noe treg lukketid for og prøve og få litt mere fartsfølelse i bildet, av att beltet går rundt osv, men dette førte igjenn til ikke helt 100% klare bilder, men ser mere livlig ut nå i så fall.

Så tror da at det var til det bedre?

Angrer litt på at jeg ikke tok flere enn ett bilde med blits selv om det var lys nok, så så man snøen mye bedre med blitsen..

Her er da de nye bildene:

Først ett bilde rett fra kamera:

post-28938-1202767014_thumb.jpg

SÅ noen bilder som er: - Endret eksponering litt

- Senket brightness ca -20

- Økt blacks litt

- Noe clarity

post-28938-1202767224_thumb.jpg

post-28938-1202767247_thumb.jpg

post-28938-1202767263_thumb.jpg

Og til sist det ene med blits:

Så som dere ser så blir det heldig vis bedre, og mye takketvære alle de gode tipsene jeg har fått av dere :new_woot:

Så tusen takk!!

Endret av Itw
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...