Gå til innhold

Uklart bilde av scooter i fart? Hva er gjort galt?

Anbefalte innlegg

Bare litt for lang lukketid her, 1/80-1/150 er passe her, fryser du alt blir bildet uinteressant i mine øyne, du må da selvsakt panorere for at scoteren skal bli skarp.

Med panorere så menes det og følge scootern med kameraet?

Så for meg og holde kameraet ganske rolig også bare ta bilder så fort som kameraet klarer, for og være sikret hoppet i max høyde osv kan man da panorere samtidig?

Har vært innom det med og justere hviket område Auto ISO'n skal være, men var redd for at den fort ville velge for høy, om jeg satt den til 800 som max, og jeg skulle sitte igjenn med kornete bilder.

TAv har jeg brukt en del inne, og syntes den funker fint.

Også Tv funksjonen er grei når jeg kan justere lukkertid og blendern justerer seg automatisk etter lukkertiden jeg velger..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mulig jeg både banner i kirka og er grundig på avveie. men er muligheten for blitz tilstede?

Jeg skjønner jo at ikke hvem som helst med vettet i behold går for nære en villmann på snøscooter, -men jeg ville testa ut og sjekka om blitzbruk kunne gjøre noe utslag.

Naturligvis som en slags utfyllingsblitz, da den innebygde sjelden har stor rekkevidde, men likevel kan bidra litt til å lyse opp de mørkeste områdene.

Lenke til kommentar
Sånn sett er Pentax-løsningen mye bedre, men om man ikke kan bestemme laveste tillatte lukkertid før ISO-justering, så er jo det en kjempeulempe i blenderprioritet.

Det "nye" (som Nikon introduserte med D200) var at man kunne begrense ISO-området. På tidligere Nikon-modeller vil auto-ISO alltid ha hele området å "leke" med, mens jeg på D200 kan spesifisere en maksimalverdi.

Sånn, etter en liten sjekk her i Av modus har jeg kommet frem til følgende, og er litt fasinert av det, selv om jeg ikke fant den muligheten som du nevner med laveste lukkertid.

Ved 50mm ble lukkertiden 1/60 før den startet å justere ISO oppover, når ISO nådde 1600 (grensen akkurat nå) så justerte kameraet lukkertiden utover 1/60.

Når jeg så zoomer med objektivet mot skjermen min endres lukkertid-grensen hele veien til 1/mm (som er tommelfingerregelen (noen sier 1/mm*crop)). Så nei, jeg kan nok ikke (som jeg kan finne) stille laveste lukkertid, men det er bakt inn litt logikk i programmet når det kommer til lukkertidet og autoiso. Det skulle ikke forundre meg om det er det samme i enkelte andre programmer. Syns det var litt fasinerende.. Har ikke tenkt over/sett det før nå.

Jeg kan også stille Iso-område... Både øvre og nedre grense :) I tillegg er ISO-warning en fin ting.

Mvh,

Beej80

Lenke til kommentar

Har dessverre ikke noen ekstern blits enda, og sola har vi heller ikke fått tilbake her ennå:(

Og jeg prøvde jo på og få tatt så mange bilder under samme hopp med serie bilder, og om jeg hadde hatt blits så vilee det jo bare blitt 1bilde pr hopp pga oppladingstid av blitsen?

Har jeg skjønt det rett så er det lysmålern i kameraet som bestemmer ISO verdi?

Det beste er vell egentlig bare og ta noen prøve bilder før man tar bilder av selve hoppet for og finne kortest mulig lukketid man kan ha?

Lukketiden kan vell ikke egentlig bli for rask for slike bilder?

Lenke til kommentar
Mulig jeg både banner i kirka og er grundig på avveie. men er muligheten for blitz tilstede?

Jeg skjønner jo at ikke hvem som helst med vettet i behold går for nære en villmann på snøscooter, -men jeg ville testa ut og sjekka om blitzbruk kunne gjøre noe utslag.

Naturligvis som en slags utfyllingsblitz, da den innebygde sjelden har stor rekkevidde, men likevel kan bidra litt til å lyse opp de mørkeste områdene.

Dette var ikke en dum tanke...

Har lest en del på strobist i det siste, og med en 'hette' på en ekstern blits på et stativ som retter lyset mot scooteren så kunne nok det ha gått veldig bra selv på 'sikre' avstander.

For mer info google "strobist GoBo".

Mvh,

Beej80

Lenke til kommentar

Ekstern blits er den nyttigste investeringen du kan gjøre.

Når auto-ISO er aktivert, så bestemmer kameraet ISO-verdi. Om ikke auto-ISO er på, så er det du som gjør det. Enkel huskeregel: dobling av ISO gir halvvering av lukkertid.

Lær deg å se på eksponeringsverdiene i søkeren før du tar bildet, og forstå hvordan ting henger sammen. Det har ingenting for seg å ta et bilde for å lese eksponeringsverdiene fra EXIF!

Lenke til kommentar
Ekstern blits er den nyttigste investeringen du kan gjøre.

Når auto-ISO er aktivert, så bestemmer kameraet ISO-verdi. Om ikke auto-ISO er på, så er det du som gjør det. Enkel huskeregel: dobling av ISO gir halvvering av lukkertid.

Lær deg å se på eksponeringsverdiene i søkeren før du tar bildet, og forstå hvordan ting henger sammen. Det har ingenting for seg å ta et bilde for å lese eksponeringsverdiene fra EXIF!

Tenkte mere på og selv justere ned lukkerhastigheten mauelt og sette f.eks ISO800 og da teste hvor hurtig lukkertid jeg kunne ha før bildet blei mørkt...

Vil jo ikke se det i søkern om jeg selv manuelt justerer lukketid og blendern står på størst åpning..

Ser på serien min av bilder, som jeg har tatt under hoppene så varierer ISO mellom 200-400 og iso200 bildene er ganske så mørke.

Så vil jo tro at lysmålern til kameraet vil ha blitt lurt av snøen da og brukt for lite ISO.

Er så klar for og prøve igjenn nå, så lurer nesten på om det blir fjelltur i morgen og:)

Endret av Itw
Lenke til kommentar
Har jeg skjønt det rett så er det lysmålern i kameraet som bestemmer ISO verdi?

Det beste er vell egentlig bare og ta noen prøve bilder før man tar bilder av selve hoppet for og finne kortest mulig lukketid man kan ha?

Lukketiden kan vell ikke egentlig bli for rask for slike bilder?

Ved autoISO så er det lysmåleren i lag med logikken i kameraet som styrer ISO-verdien.

Å ta noen bilder for å sjekke eksponeringen før hoppet er en glimrende tanke. Da vet du hva du kan forvente deg.

I og for seg så kan vel ikke lukkertiden bli for høy nei.

Du vil ha en relativt høy minste lukkerverdi, slik de andre har påpekt, panorering kan hjelpe deg med tregere lukkertider, og du kan fint gå opp til ISO 800. Iso 1600 fungerer fint det og, men som sagt vær da oppmerksom på eksponeringen.

Tv kan være en fin løsning for deg, da med auto-iso. Når objektivet ikke har mer å gi på blenderen vil auto-iso slå inn og prøve å få eksponeringen riktig.

Det er egentlig bare å prøve seg frem. M fungerer helt fint det og, men da må du finne ut av alle instillingene selv (egentlig ikke vanskelig, 'green button' er fint), gjerne kompensere litt for snøen som lurer lysmåleren.

Mvh,

Beej80

Lenke til kommentar
Tenkte mere på og selv justere ned lukkerhastigheten mauelt og sette f.eks ISO800 og da teste hvor hurtig lukkertid jeg kunne ha før bildet blei mørkt...

Vil jo ikke se det i søkern om jeg selv manuelt justerer lukketid og blendern står på størst åpning..

Du vil 'se' det i søkeren jo. Dersom du undereksponerer og kameraet ikke kan kompensere for det ved hjelp av auto-ISO vil lukkertiden (i Tv) eller blenderen (i Av) begynne å blinke (streken under de).

I M har du en EV skala som vil vise hva lysmåleren mener er rett, og hvor du ligger iforhold til det.

Mvh,

Beej80

Lenke til kommentar

Det håper jeg da virkelig at du vil! Pentung har vel, som alle andre, en skala i søkeren som viser om bildet er over- eller undereksponert!?

Det tar ett sekund å sette det riktig (slik lysmåleren ser verden), og så evt. ett prøvebilde eller to for å bekrefte korrekt eksponering.

Edit: Mange hjelpsomme kokker. :)

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Ja tror også att M kan være tingen, også ta noen prøvebilder først og se at det er rett..

Satser på det jeg..

So long auto :grin:

Tusen takk for alle gode svar, er i så fall MYE sikrere nå på hva jeg burde velge:)

Lenke til kommentar

Du vil 'se' det i søkeren jo. Dersom du undereksponerer og kameraet ikke kan kompensere for det ved hjelp av auto-ISO vil lukkertiden (i Tv) eller blenderen (i Av) begynne å blinke (streken under de).

I M har du en EV skala som vil vise hva lysmåleren mener er rett, og hvor du ligger iforhold til det.

Mvh,

Beej80

Kult teste det nå her inne i stua, funka jo som snus:)

Takk for tipset:D

Lenke til kommentar

Du har allerede fått mange gode råd. Tar du med deg de, vil du nok komme et godt stykke videre.

Men hva med lyset i seg selv? På meg ser det ut som du har valgt en veldig grå dag. Da gjør du det da veldig vanskelig både for deg selv og kameraet.

Litt mer lys, så går det nok mye bedre. Men ikke gå i den fella at du jobber i skarpt solskinn. Da vil du støte på nye problemer i form av for mye kontrast ;)

Nøkkelen til suksess er ofte bra fotolys :)

Mvh Tim

Lenke til kommentar

Jepp skulle til og si det, at dette var det beste vi får her nesten.

Var 1time seinere fra og ha lyset på topp i dag..

Og det var en ca nesten perfekt dag, litt skyer eneste...

Her er ett bilde fra i dag, og her ser du hvor mye av sola vi ser nå for tia...

post-28938-1200423312_thumb.jpg

Er ikke rare greia nei...

Lenke til kommentar

Det er i og for seg helt sant.

Jeg er dessverre der at jeg henger meg vel for ofte opp i tekniske hindringer og glemmer ofte at det er mulig å arbeide rundt det. Men det er noe jeg håper forbedrer seg med mer erfaring og flere eksponeringer.

Og fototim har vel egentlig rett i at godt fotolys ofte er nøkkelen til suksess. Dog måtte jeg bare kommentere på dette med Finnmark, siden trådstarter opplyste et lite stykke over at solen enda ikke hadde kommet tilbake :)

Mvh,

Beej80

Lenke til kommentar
Jepp skulle til og si det, at dette var det beste vi får her nesten.

Var 1time seinere fra og ha lyset på topp i dag..

Og det var en ca nesten perfekt dag, litt skyer eneste...

Her er ett bilde fra i dag, og her ser du hvor mye av sola vi ser nå for tia...

post-28938-1200423312_thumb.jpg

Er ikke rare greia nei...

Det ante meg egentlig at det var lite lys i området. Men, tenkte det allikevel kunne være greit å nenve det opplagte, nemlig lyset.

Kanskje du vil oppdage at du ikke kommer i mål nå. Kanskje du må vente til sola kommer. I mellomtida finnes det millioner av motiver som står stille. Har du forresten stativ? Hvis ikke så ville det stått høyt på innkjøpslista hvis jeg var i dine sko.

Mvh Tim

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...