Gå til innhold

Bilder av soloppgang/nedgang

Anbefalte innlegg

Hei !

Har ett digitalkamera av type Sony DSC-V3

Har prøvd flere ganger å ta bilder av himmelen når den er rødfarge av solned/oppgang, men jeg får ikke frem de fargene på bildet som det himmelen har...

Noen som har tips om hvordan jeg skal få dette til ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

dette kan ofte være litt vanskelig å få til.

Men i all hovedsak syns jeg ofte resulatet blir mer 'riktig' om man undereksponerer bildet litt. Dette er dog litt risky med kompaktkameraer, dersom man ikke har kontroll på ISO-verdien.

Det er fullstendig mulig å hente frem igjen en del av fargene i etterredigering av bildet, men det beste er jo å få det så bra som overhodet mulig fra starten av.

Litt usikker på om jeg har svart godt nok på spørsmålet ditt.

Det er vel gjerne noen andre som kan presisere ting litt mer, evt. du kan (kanskje ?) stille litt flere spørsmål her ut i fra dette ?

Mvh,

Beej80

Lenke til kommentar
Hei,

dette kan ofte være litt vanskelig å få til.

Men i all hovedsak syns jeg ofte resulatet blir mer 'riktig' om man undereksponerer bildet litt. Dette er dog litt risky med kompaktkameraer, dersom man ikke har kontroll på ISO-verdien.

Det er fullstendig mulig å hente frem igjen en del av fargene i etterredigering av bildet, men det beste er jo å få det så bra som overhodet mulig fra starten av.

Litt usikker på om jeg har svart godt nok på spørsmålet ditt.

Det er vel gjerne noen andre som kan presisere ting litt mer, evt. du kan (kanskje ?) stille litt flere spørsmål her ut i fra dette ?

Mvh,

Beej80

Takk for ditt svar.

På nevnte kamera har jeg muligheten til manuellt å velge ISO-verdien. Nå står den på Auto, men kanskje jeg kan sette den til f.eks 200 eller lavere ?

Får vel bare prøve meg frem..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...