Pherol Skrevet 15. januar 2008 Del Skrevet 15. januar 2008 Hei! Jeg har blitt tilbudt en vikig jobb, nemlig og være fadder til en liten gutt, men når jeg sa dette til min stemor trodde hun at man måtte være 16 år gammel, og jeg er 14, blir 15 i april. Dette er selvsagt noe jeg har utrolig lyst til, siden jeg er ganske nærme mammaen til gutten og selvsagt gutten. Dåpen er slutten av februar, og jeg må vite hvordan reglene er. Noen som kan hjelpe meg? Jeg har søkt litt på google men fant ikke noe men letet ikke lenge, og jeg har prøvd og finne norges lover men har ikke lyktes. Hvis det finnes noen nettside til NorgesLover så link den gjerne også slik at jeg kan bruke den til senere bruk Og hvis dette er feil sted og spørre så flytt tråden gjerne også Lenke til kommentar
Sonja84 Skrevet 15. januar 2008 Del Skrevet 15. januar 2008 (endret) dette fant jeg på wikipedia Nedre aldersgrense er 15 år og fadderne må enten være medlemmer av Den norske kirke eller et kirkesamfunn som ikke forkaster barnedåp. link: http://no.wikipedia.org/wiki/Fadder Endret 15. januar 2008 av Sonja84 Lenke til kommentar
Pherol Skrevet 15. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2008 (endret) Den svir :/ Tror dere at det er unntak? F.eks. min søster er fadder til mine kusiner og hun er ikke i den Norske Kirke. Borgerlig Konf. Endret 15. januar 2008 av Mmkek Lenke til kommentar
Jankee Skrevet 15. januar 2008 Del Skrevet 15. januar 2008 Kravet er vel egentleg å stå i ein organisasjon eller kyrkje som praktiserer dåp. Å ha borgeleg konfirmasjon utelukker ikkje å vere fadder viss ein er døypt, og ikkje har meldt seg ut av trussamfunnet. For min del oppdaga eg at eg plutseleg stod i statskyrkja sitt register som medlem, sjølv om eg verken er døypt eller konfimert i kyrkja. Er faktisk fadder til to små jenter likevel. Aldersgrensa er nok iforhold til at ein skal vere konfimert før ein kan vere fadder, men det er nok opp til foreldra (til barnet) og presten å bestemme om du kan vere fadder eller ikkje. Lykke til Lenke til kommentar
Pherol Skrevet 15. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2008 Hmm, Jeg er ferdig med konfen. i starten av mai. altså et par måneder etter dåpen og har kristlig (oO) konf. Tror dere at dette ville bli et problem? Skal skjekke med presten på konfen også. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 15. januar 2008 Del Skrevet 15. januar 2008 Er det å være fadder en juridisk avklart oppgave? Jeg trodde dette fadder-greierne var rent kirkelig. Lenke til kommentar
r2d290 Skrevet 15. januar 2008 Del Skrevet 15. januar 2008 er vel ikke juridisk, men tror det ikke er så uvanlig å flytte til en av fadderene dersom begge foreldrene skulle dø. (dette har jeg ingen kilder på, og er veldig usikker i påstanden)... Lenke til kommentar
Pherol Skrevet 15. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2008 (endret) Har lest litt rundt og dette fant jeg som svar på den over: Hva en fadder ikke er:Å være fadder innebærer ingen sivilrettslig forpliktelse, som for eksempel å skulle overta omsorgsansvar for barnet hvis foreldrene dør. Dette er en gammel tankegang som fortsatt har fotfeste mange steder, men den er ikke riktig. Selve fadderansvaret dreier seg om barnets trosopplæring, ikke om andre forhold. Kilde Endret 15. januar 2008 av Mmkek Lenke til kommentar
r2d290 Skrevet 15. januar 2008 Del Skrevet 15. januar 2008 ja vel da da tok jeg vel kanskje litt feil... Lenke til kommentar
Cotul Skrevet 15. januar 2008 Del Skrevet 15. januar 2008 vel, mitt barn har en fadder som er 15 så burde ikke bli noe problem. Men har hørt at enkelte prester er strengere på sånne ting enn andre. Lenke til kommentar
lamial Skrevet 15. januar 2008 Del Skrevet 15. januar 2008 Hva skjer hvis man er fadder, men melder seg ut av kirken et par år etterpå? Det har jeg gjort.. Man er vel fortsatt fadder da? Eller er man egentlig bare fadder akkurat når dåpen er? Lenke til kommentar
Pherol Skrevet 15. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2008 Freud, husk at jeg er 14 nå da og fyller 15 i april mens dåpen er i februar, slik jeg skrev i førsteposten. Er ikke 15 til dåpen Lenke til kommentar
Cotul Skrevet 16. januar 2008 Del Skrevet 16. januar 2008 vel , er jo bare at hun som vil ha deg som fadder skriver deg opp uten å nevne noe om alder, og med mindre de sjekker det opp vil ingen finne ut hvor gammel du er. Og selv om de skulle sjekke går det sikkert greit. Men som sagt så er det vel opp til presten. Så hvis han av en eller annen grunn skulle bli vrang får du heller være fadder på neste eller finne ei ny kirke. Lenke til kommentar
Sonja84 Skrevet 16. januar 2008 Del Skrevet 16. januar 2008 Du fyller jo 15 samme år som du skal bli fadder, så derfor tror jeg at det vil ordne seg. Lenke til kommentar
Tr0buff Skrevet 16. januar 2008 Del Skrevet 16. januar 2008 Hei Jeg er fadder til en fantastisk søt jente ;D Og jeg er bare 14. Blir 15 i år Men dåpen var i fjord! Jeg har fått dåps-katalog og navne mitt er notert som fadder på dette barnet. Lykke til! Lenke til kommentar
Pherol Skrevet 16. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2008 Jeg vil takke for alle fine innlegg Tusen takk, ble glad for de siste postene her nå siden dette er noe jeg veldig gjerne vil gjøre Lenke til kommentar
Panter Skrevet 16. januar 2008 Del Skrevet 16. januar 2008 (endret) Hei! Jeg har blitt tilbudt en vikig jobb, nemlig og være fadder til en liten gutt.. Av nyskjerrighet, hvorfor er det en viktig jobb? Edit; og kalle det jobb? Eller var det bare i mangel på bedre ord? Endret 16. januar 2008 av Panter Lenke til kommentar
Pherol Skrevet 16. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2008 (endret) Ser nå at det kan være vanskelig og forstå Jeg synes det er en viktig jobb og bli med og hjelpe ham under oppveksten, og være en god venn Er også en stor tillitserklæring, hvis du spør meg . Men ble litt feil og kalle det en jobb, ja Endret 16. januar 2008 av Mmkek Lenke til kommentar
Balsfjord Skrevet 17. januar 2008 Del Skrevet 17. januar 2008 I henhold til kirken.no er nedre aldersgrense for å være fadder 15 år. http://www.kirken.no/?event=doLink&famID=3125 Lenke til kommentar
Jankee Skrevet 17. januar 2008 Del Skrevet 17. januar 2008 I henhold til dei regelne skal ein også vere døypt og konfirmert kristeleg. Men presten kan gjere unntak om foreldra vil. Så reglene er nok meir sedvanen enn "lovfesta" regler. Juridisk sett det vel liten forskjell på ein som er 14 1/2 og ein som er 15. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå