Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Fadder til et barn. Hvor gammel må man være?

Pherol

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har blitt tilbudt en vikig jobb, nemlig og være fadder til en liten gutt, men når jeg sa dette til min stemor trodde hun at man måtte være 16 år gammel, og jeg er 14, blir 15 i april. Dette er selvsagt noe jeg har utrolig lyst til, siden jeg er ganske nærme mammaen til gutten og selvsagt gutten. Dåpen er slutten av februar, og jeg må vite hvordan reglene er.

Noen som kan hjelpe meg? Jeg har søkt litt på google men fant ikke noe men letet ikke lenge, og jeg har prøvd og finne norges lover men har ikke lyktes. Hvis det finnes noen nettside til NorgesLover så link den gjerne også slik at jeg kan bruke den til senere bruk :innocent:

Og hvis dette er feil sted og spørre så flytt tråden gjerne også :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kravet er vel egentleg å stå i ein organisasjon eller kyrkje som praktiserer dåp.

Å ha borgeleg konfirmasjon utelukker ikkje å vere fadder viss ein er døypt, og ikkje har meldt seg ut av trussamfunnet.

For min del oppdaga eg at eg plutseleg stod i statskyrkja sitt register som medlem, sjølv om eg verken er døypt eller konfimert i kyrkja. Er faktisk fadder til to små jenter likevel.

Aldersgrensa er nok iforhold til at ein skal vere konfimert før ein kan vere fadder, men det er nok opp til foreldra (til barnet) og presten å bestemme om du kan vere fadder eller ikkje.

Lykke til

Lenke til kommentar

Har lest litt rundt og dette fant jeg som svar på den over:

Hva en fadder ikke er:

Å være fadder innebærer ingen sivilrettslig forpliktelse, som for eksempel å skulle overta omsorgsansvar for barnet hvis foreldrene dør. Dette er en gammel tankegang som fortsatt har fotfeste mange steder, men den er ikke riktig. Selve fadderansvaret dreier seg om barnets trosopplæring, ikke om andre forhold.

Kilde

Endret av Mmkek
Lenke til kommentar

vel , er jo bare at hun som vil ha deg som fadder skriver deg opp uten å nevne noe om alder, og med mindre de sjekker det opp vil ingen finne ut hvor gammel du er. Og selv om de skulle sjekke går det sikkert greit.

Men som sagt så er det vel opp til presten. Så hvis han av en eller annen grunn skulle bli vrang får du heller være fadder på neste eller finne ei ny kirke.

Lenke til kommentar

Ser nå at det kan være vanskelig og forstå :) Jeg synes det er en viktig jobb og bli med og hjelpe ham under oppveksten, og være en god venn :)

Er også en stor tillitserklæring, hvis du spør meg .

Men ble litt feil og kalle det en jobb, ja :)

Endret av Mmkek
Lenke til kommentar

I henhold til dei regelne skal ein også vere døypt og konfirmert kristeleg.

Men presten kan gjere unntak om foreldra vil. Så reglene er nok meir sedvanen enn "lovfesta" regler.

Juridisk sett det vel liten forskjell på ein som er 14 1/2 og ein som er 15.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...